پیلاتس چیست و فواید آن برای بدن کدام است

پیلاتس چیست ؟ ورزش پیلاتس توسط ژوزف پیلاتس که متولد آلمان بود انجام شد. وی معتقد بود سلامت ذهن و جسم ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. ژوزف تحت تاثیر ورزش‌های غربی مانند بوکس، کشتی فرنگی و ژیمناستیک روش خود را عنوان کرد.

ورزش پیلاتس چیست ؟ پیلاتس مجموعه‌ای از حرکات ورزشی می‌باشد که با ایجاد تمرکز جهت استفاده همزمان از ذهن و جسم، از جاذبه وزن بدن و دستگاه‌های مخصوص باعث افزایش مقاومت ماهیچه‌های تثبیت کننده‌ی بدن خواهد شد. این ورزش با استفاده از تمرینات خاصی بر روی تشک و یا با استفاده از تجهیزات خاصی مانند Reformer قابل انجام می‌باشد. ژوزف پیلاتس ابتدا ۵۰۰ تمرین که ۳۴ نوع ورزش در آن به کار رفته بود را ابداع کرد.

برای انجام این ورزش ۸ اصل باید رعایت شود.

  1. باید تمرینات این ورزش را با آرامش شروع کنید.
  2. برای کیفیت عملکرد و دست‌یابی به موفقیت بهتر است موقع انجام تمرینات تمرکز کافی را داشته باشید.
  3. موقع تمرین بین حرکات بدن خود هماهنگی ایجاد کنید و لازمه ایجاد هماهنگی خود آگاهی در مورد بدن می‌باشد.
  4. به هم ترازی و جهت دهی مناسب بدن خود در ورزش توجه ویژه داشته باشید. باید به وضعیت قرار گیری شمال، جنوب، شرق و غرب توجه کنید که نیروها در آن اثری نداشته باشند. ستون فقرات باید در وضعیت کشیده قرار داشته باشد. گردن هم باید کشیده و آرام باشد. همچنین باید به وضعیت قرار گیری پاهایتان باید توجه کنید.
  5. باید حین تمرین تنفس عمیق را فراموش نکنید.
  6. حرکات روان آرام و آهسته از مرکز به طرف بیرون انجام دهید.
  7. قبل از شروع حرکات یک مرکز ثقل قوی در میانه بدن داشته باشید؛ به طوری که ناف به سمت داخل کشیده شود.
  8. حرکات را با آرامش، حوصله و قدرت انجام دهید و از انجام حرکات تند خودداری کنید.
پیلاتس

انواع ورزش پیلاتس چیست

انواع ورزش پیلاتس عبارتند از : پیلاتسِ استات و پیلاتسِ کنترل بدن.

پیلاتسِ استات:

استات در پیلاتس یک روش جدید محسوب می‌‌شود که در سال ۱۹۸۸ آغاز شده است. می‌توان گفت این نوع ورزش پیلاتس برند یک شرکت ورزشی می‌باشد که با استفاده از ارائه دستورالمل‌های خاص لوازم پیلاتس خود را به فروش می‌رساند. انجام این نوع ورزش برای همه‌ی افراد حتی خانم‌های باردار و افراد مجروح مانعی ندارد. زیرا این ورزش توسط متخصصین تناسب اندام باسازی و اصلاح شده است.

پیلاتسِ کنترل بدن:

این نوع ورزش یک نوع پیلاتس محسوب می‌شود که بر روی باسازی تمرکز کرده است. همچنین بهتر است بدانید که انجام این ورزش برای بیماران با انواع جراحات مانعی ندارد.

فواید ورزش پیلاتس چیست ؟

ورزش پیلاتس برای سلامتی بدن بسیار مفید است. بر اساس گفته متخصصین تمرینات منظم پیلاتس باعث بهبود عملکرد ماهیچه‌‌ها، تعادل، تحرک مفاصل، وضعیت بدنی و کاهش استرس خواهد شد. انجام این ورزش باعث ایجاد ماهیچه قوی‌تر و بدون چربی می‌شود. این تمرینات همراه با تمرکز بر روی وضعیت صحیح بدن و هم ترازی آن باعث ایجاد بدنی زیبا می‌شود. پیلاتس قدرت عضلات را بدون اینکه عضلات بزرگ شوند افزایش می‌دهد.
تمرینات پیلاتس باعث تقویت و استواری عضلات مرکزی بدن خواهد شد. همچنین این تمرینات کف لگن را تقویت خواهد کرد. بنابراین خانم‌هایی که این نوع تمرینات را انجام داده‌اند زایمان راحت‌تری خواهند داشت.

دیگر فواید ورزش پیلاتس چیست؟ انجام این ورزش باعث بهبود وضعیت بدن در حالت نشسته و ایستاده خواهد شد. این نوع ورزش به دلیل اینکه یک فعالیت ماهیچه‌ای می‌باشد، باعث می‌شود وزن سالم خود را حفظ کنید. بنابراین اگر قصد کاهش وزن را دارید بهتر است به همراه ورزش پیلاتس شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری را هم انجام دهید.

بر اساس شواهد ورزش پیلاتس در کاهش درد کمر بسیار موثر بوده است. از آنجایی که ورزش پیلاتس یک ورزش کم تاثیر محسوب می‌شود بنابراین امکان اینکه حین ورزش به خود صدمه بزنید بسیار نادر است. با این وجود بهتر است برای انجام این ورزش از مربی کار آزموده و کلاس مناسبی استفاده کنید.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.