مزایای ماساژ آروماتراپی یا رایحه درمانی

آروماتراپی چیست؟

وقتی کلمه ماساژ را میشنویم همه ما کم و بیش میدانیم منظور نویسنده یا گوینده از بیان این کلمه چیست ، البته اگر شما میخواهید اطلاعات بیشتری در این باره بدانید حتما توصیه مینمایم مقاله ماساژ چیست را بخوانید . ماساژ تکنیک های زیادی دارد مانند شیاتسو یا رفلکسلوژی که اطلاعات بسیاری درباره آن موجود است اما درباره آروماتراپی کمتر کسی اطلاعات کافی دارد . در اینجا سعی خواهیم کرد شما را با این روش آشنا نماییم .

ماساژ آروماتراپی نوعی ماساژ درمانی سوئدی با استفاده از روغن ماساژ یا لوسیون حاوی روغن های ضروری (روغن های گیاهی) است. این روغن ها و اسانس ها اگر به درستی و با رعایت نکات ایمنی درست شوند، مزایای روحی و جسمی بسیار دارند. در زمان ماساژ آروماتراپی، شما مولکول های اسانس روغن ماساژ را از طریق پوست و تنفس جذب می کنید.

محققان معتقد هستند که منطقه ای در مغز وجود دارد که این ماساژ بر این سیستم عصبی تاثیر ویژه ای می گذارد. رایحه درمانی شاخه ای از طب گیاهی است که در آن از برخی روغن های گیاهی معطر به صورت ماساژ یا تنفس آن استفاده می شود.

ماساژ آروماتراپی

تاریخچه ماساژ آروماتراپی

احتمالا اولین بار مصریان باستان از رایحه درمانی استفاده کردند، آن ها در مراسم مذهبی خود از روغن سدر برای مومیایی کردن اجساد خود استفاده می کردند، مصریان نیز از روغن های خوشبو برای ماساژ و درمان برخی بیماری ها استفاده می نمودند.

در دوران شیوع طاعون بسیاری از افراد جهت جلوگیری از انتشار این بیماری روغن های معطر و خوشبو را می سوزاندند. زیرا معتقد بودند که بوی خوش طاعون را از بین می برد. استفاده از این ماساژ درمانی در تمدن های باستانی دیگر همچون چین، یونان و هند نیز رواج داشته است.

تا اینکه شیمیدان فرانسوی رنه موریس گاته فوزه برای درمان بسیاری از بیماری ها از آروماتراپی استفاده می کرد، روزی دست او به شدت سوخت و او دست خود را در کوزه ای حاوی اسطوخودوس فرو کرد، وی شاهد سرعت بهبود زخم هایش بود. از آن روز وی شروع به تحقیق و استفاده از خواص درمانی روغن های گیاهی کرد. این شیمیدان در سال ۱۹۲۸ اصلاح آروماتراپی را برای اولین بار در مقاله اب به کار برد و در سال ۱۹۳۷ کتابی با عنوان Aromathrapie نوشت که بعدها به زبان انگلیسی هم ترجمه شد وGattefosse’s Aromatherapy نام گرفت، امروزه نیز این کتاب چاپ و خوانده می شود.

تاریخچه ماساژ آروماتراپی

چرا از ماساژ آروماتراپی استفاده می کنیم؟

گفته شده است که هر روغن و اسانس گیاهی مورد استفاده در ماساژ آروماتراپی دارای خواص متفاوتی هستند و برای درمان های مختلف استفاده می شوند. برخی نیاز به آرامش دارند و برخی برای تقویت جسم و تجدید انرژی این ماساژ را دریافت می کنند. تکنیک های ماساژ آروماتراپی اغلب از همان تکنیک های ماساژ سوئدی می باشد. اغلب افراد این ماساژ را برای درد پشت، کمر، گردن و شانه و یا برای کاهش استرس استفاده می کنند. استفاده از رایحه درمانی در ماساژ برای موارد زیر بیشترین کاربرد را دارد:

  • کاهش استرس و افسردگی
  • بهبود کیفیت خواب
  • کاهش دردهای مفصلی و عضلانی
  • بهبود سر درد و میگرن
  • اثرات شیمی درمانی در بیماران سرطانی را کاهش می دهد
  • بهبود هضم و گوارش
  • بهبود سیستم ایمنی بدن
  • درد زایمان را کاهش می دهد

توجه ویژه ای داشته باشید در زمانی که می خواهید از روغن ها و اسانس های گیاهی استفاده کنید، زیرا هر کدام اثرات مختلفی روی بدن دارند، شما حتما قبل از استفاده با پزشک یا آروماتراپ مشورت کنید. به خاطر داشته باشید، این ماساژ درمان تکمیلی است و نمی توانید آن را جایگزین درمان های تایید شده پزشکان قرار دهید.

برگرفته از : verywellmind

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.