فواید دستگاه بخور برای کودکان و نوزادان

یکی از توصیه های پزشکان اطفال به مادران در فصل زمستان، استفاده از مرطوب کننده هوا به‌خصوص دستگاه بخور سرد است. در این مطلب سعی میکنم ضمن معرفی فواید دستگاه بخور برای کودکان ،عللی را که پزشکان را بر آن داشته است که استفاده از بخور را به مادران پیشنهاد نمایند را بررسی کنیم.

دستگاه بخور یا مرطوب کننده هوا

دستگاه بخور وسیله ای است برای تولید بخار آب که می توان آن را به دو طبقه اصلی تقسیم نمود : ۱- بخور سرد ۲- بخور گرم

هدف اصلی این دستگاه ایجاد رطوبت تا سطح بهینه و استاندارد در محیط کار یا زندگی کاربرانی است که در اقلیم های خشک و کم رطوبت زندگی می نمایند. تحقیقات معتبر دانشگاهی نشان داده است که بهترین هوا برای تنفس انسان، هوای با درجه رطوبت بین ۳۵-۴۰ درصد می باشد و تامین این رطوبت منافع بسیار زیادی علی الخصوص بر سیستم تنفسی دارد.

در دستگاه بخور سرد آب روی صفحه های اولتراسونیک به‌وسیله ارتعاشات صوتی به ذرات بسیار ریز خرد می گردد. آب در این فرایند به مه سبک تبدیل می گردد و از دستگاه خارج می شود. ولی در بخور گرم، آب با استفاده از یک سیستم گرمایشی که معمولا سیستم المنت است داغ و تبدیل به بخور می گردد.

البته در دستگاه بخور سرد و گرم، ابتدا آب گرم و سپس توسط صفحه اولتراسونیک به مه تبدیل می شود که این کار باعث کاهش دمای بخار خروجی دستگاه می گردد که با توجه به خطرات بخار داغ و برای جلوگیری از ریسک سوختگی انتخاب این دستگاه بخور به کاربران توسط شرکت های تولید کننده توصیه می گردد.

همانطور که قبلا اشاره شد هدف اصلی دستگاه بخور مرطوب نمودن هوا از طریق انتشار بخار آب می باشد و این عمل تاثیرات مثبتی بر کارکرد سیستم تنفسی به‌خصوص در نوزادادان دارد.

بهبود تنفس به ویژه در زمان سرماخوردگی

سیستم تنفسی نوزاد تازه متولد شده هنوز با محیط انطباق نیافته است و خشکی هوا، ورود هوا به ریه ها را سخت می نماید. رطوبت باعث تسهیل تنفس و عبور هوا از طریق بینی می گردد. تحقیقات نشان می دهد تنفس در یک محیط با رطوبت بهینه میزان اکسیژن دریافتی بدن را تا ۱۸ درصد افزایش می دهد.

کودکان زیر یک سال نمی توانند به درستی از دهان نفس بکشند. وقتی در زمان سرماخوردگی مجاری بینی آن ها گرفته است و نمی توانند آن را تخلیه کنند، برای تنفس به‌ویژه شب هنگام خیلی دچار سختی می شوند. اولا سعی کنید حتما از قطره بینی قبل از خواب استفاده کنید تا مجاری بینی باز شود. استفاده از دستگاه بخور هم در این زمینه بسیار کمک کننده است.

بهبود خواب نوزادان و کودکان هنگام استفاده از دستگاه بخور

یکی از فواید استفاده از دستگاه بخور برای نوزادان، تاثیر بر افزایش و بهبود کیفیت خواب نوزادان تازه متولد شده است. رطوبت مناسب علاوه بر افزایش چشمگیر حجم اکسیژن دریافتی کودک با ایجاد ریلکسیشن و ایجاد یک محیط با صدای آرام به‌خصوص در شب، به بهبود خواب نوزادان که به سکوت در ماه های ابتدایی زندگی عادت ندارند، کمک می کند. زیرا در طول ۹ ماه در رحم مادر به صورت مداوم درحال شنیدن صدای مادر و بدن او بوده اند. بنابراین علاقه به شنیدن صدای آرام اما ممتد دارند.

هوای تصفیه شده برای نوزادان و کودکان

از دیگر خواص بخور، کاهش آلودگی هوا و پایین آوردن ضریب انتقال ویروس ها و باکتری ها است. تحقیقات معتبر پزشکی ثابت نموده است انتقال ویروس ها و میکرو اورگانیسم های بیماری زا در رطوبت بین ۴۰ تا ۴۵ درصد تا ۶۰ درصد کاهش میابد.

ازسوی دیگر دستگاه های بخور مجهز به یونیزاسیون با تولید یون منفی باعث جذب کردن ذرات گرد و غبار و ته نشین شدن آن ها و تصفیه کردن هوای محیط می شود. در نتیجه کودک ما هوای پاک تر و عاری از گرد و غبار را تنفس می کند.

جلوگیری از خشکی پوست و ترک لب کودکان

یکی دیگر از خواص بخور افزایش شادابی پوست و جلوگیری از خشکی و ایجاد اگزما در پوست نوزادان و کودکان است. خشکی هوا به‌خصوص در فصل زمستان می تواند باعث ایجاد خشکی بر روی پوست و لب های کودک شما شود.

درمان سرفه های خشکی و درمان خروسک در کودکان

درمان سرفه های مزمن یا خروسک یکی دیگر از کارکردهای دستگاه بخور سرد است. اگر کودک شما به خروسک مبتلا است یا در هنگام خواب به سختی تنفس می نماید یا سرفه می کند بهتر است در اتاق خواب او یک بخور سرد قرار دهید تا تاثیر شگرف این دستگاه را در درمان این بیماری مشاهده نمایید.

دستگاه بخور سرد باعث کاهش التهاب مجاری تنفسی و در نهایت بهبود تنفس می شود.

بهبود مشکلات تنفسی کودکان مبتلا به آلرژی، آسم یا کودکانی که مشکلات ریوی دارند

حتما برای این کودکان از آب مقطر یا آب جوشیده شده به جای آب لوله در داخل مخزن دستگاه بخور استفاده شود. این امر از پخش شدن میکروارگانیسم ها و مواد معدنی به فضای داخل اتاق جلوگیری می کند. از طرف دیگر رسوبات داخل دستگاه بخور نیز کاهش می یابد و باعث افزایش طول عمر آن می شود.

توصیه ما به شما خرید یک دستگاه بخور و قراردادن آن در اتاق کودک دلبندتان است. البته باید به این نکته توجه فرمایید که حفظ سطح رطوبت برای افزایش تاثیر رطوبت بر سیستم تنفسی بسیار حائز اهمیت است. همانطور که هوای خشک برای تنفس مناسب نیست هوای بیش از حد مرطوب هم می تواند مضر باشد، پس حفظ تعادل مهم است و نباید دستگاه بخور را طولانی مدت در یک فضای بسته روشن نمود.

به نقل از بعضی از منابع رطوبت بالای ۷۰ درصد مناسب نیست و برخی رطوبت بالای ۵۰ درصد را نامناسب می دانند. وقتی رطوبت محیط بیش از اندازه مطلوب باشد زمینه رشد باکتری ها و قارچ را فراهم می کند. برخی از دستگاه های بخور مجهز به رطوبت سنج می باشد و یا حتی برخی انواع دارای سنسور هوشمند کنترل رطوبت هستند که رطوبت را در سطح مطلوب نگاه می دارد. اما غیر از این هم شما می توانید از یک رطوبت سنج ارزان استفاده کنید و سطح رطوبت محیط را کنترل کنید.

دستگاه بخور ایمن برای کودکان

دستگاه بخور گرم برای اتاق کودک مناسب نیست به علت وجود مخزن آب که حاوی آب جوش است. در مقابل گزینه مناسب برای اتاق کودک دستگاه بخور سرد است که کاملا بی خطر می باشد. البته استفاده از دستگاه بخور گرم در صورتی که در دسترس خردسالان و کودکان نباشد بلامانع است.

همچنین در نظر داشته باشید که مرطوب کننده برای سرفه های مرتبط با سرماخوردگی توصیه می شود. در صورتی که سرفه کودک شما بیش از ۳ هفته ادامه یابد حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را بیابید. برای بیماری های مثل آسم که به منابع آلرژن حساس هستند، بهتر است به توصیه پزشک از دستگاه های مرطوب کننده استفاده شود.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.