فواید و مزایای انجام تمرینات کاردیو چیست؟

انجام هر نوع حرکات ورزشی می تواند دارای مزایای مختلفی برای انسان باشد. حرکات ورزشی تمرینات کاردیو نیز همچون دیگر ورزش‌ها، می تواند انسان را از مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی و عروقی دور نماید. با انجام این دسته از ورزش‌ها به راحتی قادر خواهید بود تا کارایی و قدرت عضلاتتان را افزایش دهید.

شما با هر حرکت ورزشی که در تمرینات کاردیو انجام می‌دهید، منجر می‌شوید که گردش خون در بدنتان افزایش یابد. از این رو می‌توانید سریع‌تر و بهتر به لاغری و کاهش وزن دست یابید. علاوه بر آن ورزش کردن همیشه برای بدن فواید بیشماری داشته است، که شما با انجام این حرکات به آن‌ها دست خواهید یافت.

حال باید از خود بپرسیم حرکات تمرینات کاردیو در اصل چگونه هستند؟ این تمرینات چه تفاوتی با دیگر تمرینات ورزشی دارند، که منجر به محبوبیت آن‌ها شده است؟ و سوالات دیگری از این قبیل که باید به آن‌ها پاسخ داده شود.

تمرینات کاردیو چه حرکات ورزشی را در بر دارد؟

باید بگوییم این ورزش و حرکات آن، منجر می‌شوند تا سرعت تنفس بالا رفته و ضربان قلب افزایش یابند. اما هیچ شباهتی با دویدن ثابت ندارد. پس نباید دویدن بر روی تردمیل را با حرکات ورزشی کاردیو برابر بدانید. زمانی که شما اقدام به تمرینات کاردیو می‌نمایید، در مدتی کوتاه می‌توانید منجر به بهبود عملکرد شش‌ها، قلب و سیستم‌های گردش خون در بدن خود شوید.

باید بگوییم تصورات شما با این سخن به سمت حرکاتی عادی همچون راه رفتن ساده، حمام کردن، جابجایی وزنه‌ها و … می‌شود که ضربان قلب را افزایش می‌دهند. اما باید بگوییم حرکات تمرینات کاردیو با این حرکات متفاوت است.

نمی‌توانیم بگوییم هر فعالیت و حرکت ورزشی، تمرینات کاردیو به شمار می‌رود. انجام حرکات ورزشی کاردیو، شرایط ویژه‌ای دارد. شما باید در تمرینات کاردیو علاوه بر این که ضربان قلب خود را افزایش می‌دهید، بدنتان را به چالش کشیده و تعداد تنفس‌های خود را نیز بالا ببرید.

همچون تمریناتی که در باشگاه‌های بدنسازی بر روی بازو و عضلات پشت بازو انجام می‌دهید. یا تمریناتی همچون عضلانی کردن شکم، که با تحت فشار قرار دادن عضله‌های شکم، بدنتان به چالش کشیده می‌شود.

ورزش کاردیو

کدام حرکات ورزشی جزو کاردیو به شمار نمی‌رود؟

در تمرینات کاردیو هرگز حرکاتی همچون دوچرخه سواری با سرعت کم، پیاده روی و … استفاده نمی‌شود. با انجام این حرکات ورزشی به هیچ عنوان بدن خودتان را تحت فشار قرار نمی‌دهید. همین مسئله منجر می‌شود تا حرکات یاد شده در لیست حرکات کاردیو جای نداشته باشند.

زمانی که در خانه و بر روی دوچرخه ثابت، یا تردمیل شروع به ورزش می‌کنید، بدنتان را به چالش می‌کشاند. این دو ورزش هوازی را می‌توانیم از جمله حرکات تمرینات کاردیو به شمار آوریم. علاوه بر این که انجام این حرکات سلامتی بدن را در پی دارد، منجر به افزایش عملکرد سیستم‌های بدن نیز می‌شود.

تصور کنید بدن شما همچون خودرویی باشد که نیاز به سوخت رسانی دارد. انجام ورزش‌های هوازی همچون کاردیو دقیقا حکم سوخت برای بدن شما را خواهد داشت. این که تا چه میزان اقدام به انجام تمرینات ورزش کاردیو نمایید، از سوخت مناسب‌تری برای بدن خود بهره‌مند می‌شوید.

ورزش‌های معمولی سوخت معمولی را به بدن شما می‌رسانند، در حالی که انجام تمرین‌های هوازی همچون ورزش کاردیو، سوخت سوپر را به بدن شما خواهند رساند.

در حین انجام تمرینات کاردیو مراقب قلب خود باشید

باید بگوییم هر چه قدر تمرینات هوازی ورزش کاردیو مدت بیشتری صورت پذیرد، مسلما می‌تواند تاثیر بیشتری برای بدن داشته باشد. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که نباید شدت ورزش به قدری باشد که سلامتی شما را دچار مشکل نماید.

نیازی نیست برای محاسبه زمان مناسب از فرمول‌های ریاضی استفاده کنید. کافیست به این نکته توجه داشته باشید که در انجام پیاده روی تمرینات کاردیو باید ضربان قلب شما به درجه‌ای برسد که قادر باشید راحت صحبت کنید. اگر فعالیت شما به قدری بالا باشد که قدرت تکلم را از شما بگیرد، به قلب شما صدمه زده و می‌تواند آسیب‌های شدیدی به بدن شما وارد کند.

پس بهتر است در حین انجام این دسته از تمرینات هوازی، به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید. نوع تمرین شما در ورزش کاردیو چندان از اهمیت برخوردار نیست، مسئله‌ای که از اهمیت برخوردار است، نحوه انجام این ورزش‌ها می‌باشد. شما می‌توانید با انجام حرکات اینتروال، ضربان قلبتان را بالا برده و برای بدنتان نیز مشکلی به وجود نیاورید.

تمریناتی همچون بالا رفتن از پله‌ها، دوچرخه سواری، پیاده روی، دویدن و … همگی از جمله حرکات ورزش کاردیو به شمار می‌روند، که بسیار برای بدن سودمند هستند. می‌توانیم بگوییم تمریناتی که از شدت کمی برخوردار هستند، از جمله حرکات ورزشی کاردیو می‌باشند.

کاهش وزن با تمرینات کاردیو

نحوه انجام تمرینات ورزشی کاردیو

انجام تمرینات ورزشی کاردیو باید به گونه‌ای انجام شود، که عضلات بزرگ بدن را تحت فشار قرار دهد. عضلات چهار سر ران، بیشترین اکسیژن را نیاز دارند. پس انجام حرکات کاردیو می‌تواند برای فعالیت آن‌ها بسیار موثر واقع شود.

همیشه به خاطر داشته باشید انجام تمرینات کاردیو می‌تواند همچون مسواک زدن، خوابیدن کافی و … برای بدن بسیار سود آور باشد و سلامتی بدن را به ارمغان آورد. زمانی که شما سیستم‌های قلب و عروق خود را به چالش می‌کشید، می‌توانید بدنتان را تقویت کنید.

با این عمل اکسیژن و خون راحت‌تر به دیگر عضلات بدن پمپاژ شده و کل بدنتان را به سلامتی مناسبی می‌رساند. شما زمانی که در حال استراحت هستید، ضربان قلبتان به شدت پایین می‌آید. همین عمل منجر به وارد شدن فشار کمی به عضلات شما می‌‌شود، که خستگی و کسالت را برای شما به ارمغان می‌آورد.

اما انجام حرکات ورزش کاردیو می‌تواند قلب و شش‌ها را تقویت نموده و در زمان استراحتِ بدن شما عملکرد بهتری داشته باشد. انتخاب این دسته از تمرینات بدون شک راحت‌ترین تمرینات برای کسب سلامت بدن به شمار می‌روند.

بسیاری از افراد که قادر نیستند به باشگاه رفته یا به دوچرخه سواری و شنا بپردازند، می‌توانند در منزل با حداقل امکانات، به تمرین حرکات ورزشی کاردیو بپردازند. تا سلامت جسمانی خود را تامین کنند. بهتر است حتما این دسته از تمرینات را به صورت روزانه انجام دهید. تا نتیجه مطلوب را بدست آورید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.