راه‌های درمان درد بدون مصرف داروهای شیمیایی

درمان درد بدون نیاز به مصرف داروهای شیمیایی آیا ممکن است؟ درد یا به عبارتی “آگاهی از تخریب” نوعی حس ناخوشایند است که شامل حالتی است که انواع مختلف تست‌های رایج در پزشکی مانند اسکن یا آزمایش خون نمی‌تواند حس دردهای موجود در اعضای بدن را در فرد ثبت کند و نشان بدهد. احساس درد به ما کمک می‌کند درک کنیم قسمتی از بدن آسیب دیده است و لازم است از بخش آسیب دیده مراقبت شود.

این حس در هر فرد به یک شکل است و ممکن است یک راه درمانی برای رفع درد در یک ناحیه بدن فرد موثر باشد، اما در خصوص فرد دیگر کارساز نباشد. عوامل مختلفی مانند استرس، افسردگی، خستگی و حتی انتظار و فکر کردن به درد این حس را افزایش دهد. درد مانند احساساتی چون گرما، سرما و یا شادابی بر اساس اطلاعات حسی که مغز از بدن دریافت می‌کند، ایجاد می‌شود.

داروهای مختلف شیمیایی برای تسکین دردها وجود دارد، اما امروزه اکثر افراد به دنبال راه‌های درمانی هستند که در آن از داروهای شیمیایی استفاده نشود. در زیر به یک‌سری راهکارهای مناسب برای رفع درد، بدون استفاده از داروهای شیمیایی می‌پردازیم.

معاشرت با دوستان و تسکین درد بدون مصرف داروهای شیمیایی

یکی از راه‌های درمان یا کاهش درد معاشرت با دوستان است. معاشرت با دوستان سبب می‌شود مغز تحت تاثیر قرار بگیرد و از غده هیپوتالاموس، مخدر طبیعی تحت عنوان اندروفین ترشح کردد. به‌همین علت وقتی در جمع دوستان خود قرار دارید احساس درد در شما کاهش پیدا می‌کند.

نقش خنده در کاهش احساس درد

همانطور که در بالا ذکر شد یکی از عواملی که به تشدید حس درد کمک می‌کند احساس استرس است. خندیدن به کاهش غلظت هورمون‌های استرس‌زا در بدن کمک می‌کند و اندروفین موجود در خون را افزایش می‌دهد.

اندروفین یک مسکن طبیعی است که خود بدن می‌سازد و به تسکین اندام‌های بدن کمک می‌کند. ضمنا خندیدن مانند ورزش برای بدن است و به بهبود اکسیژن رسانی و افزایش گردش خون کمک می‌کند.

بنابراین شما می‌توانید در طی هفته مدتی را با دوستان و آشنایانتان بگذرانید و در این بین به صحبت کردن، جوک گفتن و دیدن فیلم‌ها بپردازید، همه این موارد لحظات خوشی را برای شما فراهم می‌کند و به افزایش اندروفین و کاهش دردهای بدنتان کمک خواهد کرد.

نقش ورزش در کاهش درد

مطالعات زیادی در خصوص اثر ورزش بر تسکین دردهای بدن صورت گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تمریات هوازی مانند دویدن، دوچرخه سواری و شنا کردن می‌تواند باعث کاهش ۲۸ درصدی احساس درد گردد. بر اساس مقالات چاپ شده در مجله pain، ورزشکاران در مقایسه با افراد عادی مقاومت‌شان در برابر دردها بیشتر است.

انجام تمرینات ورزشی مانند بسیاری از داروهای مسکن منجر به فعال شدن گیرنده‌های اپیوئید و بهبود دردهای بدن می‌گردد.

نقش ماساژ در تسکین درد

تاریخچه ماساژ درمانی به صدها سال پیش بر می‌گردد. ماساژ درمانی در چین، هند، ژاپن، مصر و یونان متداول بوده است. ماساژ به کاهش استرس و افسردگی کمک می‌کند. ماساژ سبب تحریکِ گیرنده‌های فشار می‌شود و عصب واگ در مغز را فعال می‌کند.

فعالیت‌های افزایش یافته در عصب واگ به کاهش استرس کمک می‌کند و از این طریق فرد درد کمتری را حس می‌کند.

حرکات کششی و کاهش درد

یوگا کلمه سانسکریت و به معنی اتحاد بین جسم و روان می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد، انجام مرتب ورزش‌های کششی و تمرینات یوگا به مدت ۵۵ دقیقه در هفته می‌تواند به تسکین دردهای بدن کمک کند.

یوگا دارای تکنیک‌های مدیتیشن نیز می‌باشد که سبب تنفس عمیق، تسلط بر ذهن و توقف خود گویی‌های منفی می‌گردد. کاهش ترشح هورمون‌های مرتبط با استرس توسط غده فوق کلیوی موجب احساس آرامش و تسکین بدن می‌گردد.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.