اثرات مثبت دوچرخه سواری روی جسم و روح

دوچرخه سواری به‌عنوان یک ورزش مفرح بسیار مناسب برای کالری سوزی محسوب می‌شود که نقش به‌سزایی در تنظیم وزن و سلامتی بدن دارد. رکاب زدن در حین دوچرخه سواری سبب می‌شود کل پایین تنه شامل ران پا، ساق پا و غیره به همراه بازوها و سینه در فرد درگیر این ورزش گردد. هیچ ورزشی به اندازه دوچرخه سواری نمی‌تواند به بهبود حال روحیتان کمک کند، این ورزش سبب افزایش ترشح اندروفین و بهبود خلق و خو می‌گردد.

با دوچرخه ضمن اینکه ورزش می‌کنید، می‌توانید به طبیعت زیبای محیط اطراف خود بروید و مکان‌های زیبایی را کشف کنید که تا به حال آن را ندیده بودید. در این مقاله سعی داریم به اهمیت و مزایای دوچرخه سواری اشاره کنیم تا شما را متقاعد کنیم برای سلامتی‌تان در روز به‌جای استفاده از ماشین با دوچرخه به محل مورد نظر خود بروید و در این حالت به حفظ محیط زیست نیز کمک شایانی خواهید کرد.

تاثیر دوچرخه سواری روی روحیه فرد، کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی

زندگی مدرن پر از شرایط استرس‌زا می‌باشد. تحقیقات مختلف حاکی از اثر مثبت ورزش کردن بر روی کاهش استرس می‌باشد. ورزش‌های پر تحرک سبب افزایش ترشح دوپامین و سرتونین مغز و اندروفین‌ها می‌شود. اندروفین‌ها به‌عنوان مسکن طبیعی بدن عمل می‌کنند و به افزایش نشاط و تقویت روحیه کمک می‌کند و در نهایت فرد از لحاظ ذهنی احساس آرامش می‌کند.

دوچرخه سواری نیز جز دسته ورزش‌هایی است که به افزایش اندروفین‌ها کمک می‌کند و تسکین دهنده اعصاب می‌باشد. طی تحقیقی افرادی که از وسایل نقلیه عمومی و اتومبیل خود برای رفتن به محل کار خود استفاده می‌کردند را با افرادی که با دوچرخه به محل کار خود می‌رفتند مقایسه کردند و محققان دریافتند افرادی که از دوچره استفاده می‌کنند، از نظر روحی در وضعیت بهتری قرار دارند و کمتر استرس را تجربه خواهند کرد.

به‌علاوه این ورزش سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. مقاومت سیستم ایمنی به معنی افزایش مقاومت به عفونت‌هایی چون سرماخوردگی، سرفه و آنفلوانزا می‌باشد. همچنین در این حالت بدن خیلی بهتر می‌تواند با پاتوژن‌ها مقابله کند و بدن راحت‌تر التیام می‌یابد و ترمیم می‌شود.

اثر مثبت دوچرخه سواری روی سلامت قلب و افزایش طول عمر

تحقیقات نشان می‌دهد دوچرخه سواری یکی از بهترین ورزش‌های کاردیو یا هوازی می‌باشد. به تقویت ماهیچه‌های پا و قلب می‌کند. این ورزش ضربان قلب را بالا می‌برد و سبب بهبود جریان خون می‌گردد. با دوچرخه سواری می‌توان به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کرد و احتمال ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری را کاهش داد.

به‌طور کلی انجام فعالیت‌های بدنی روزانه به افزایش طول عمر کمک می‌کند. با دوچرخه سواری منظم در طی هفته می‌توان از سلامت جسمی، روحی و افزایش طول عمر برخوردار شد.

اثر مثبت دوچرخه سواری روی روند کاهش وزن

دوچرخه سواری جز دسته ورزش‌های هوازی محسوب می‌شود که سرعت متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و با استفاده از آن می‌توانید حسابی چربی بسوزانید و وزن کم کنید. اگر خیلی آهسته نیز رکاب بزنید می‌توانید حداقل ۲۸۰ کالری بسوزانید. بسیاری از کارشناسان معتقدند که رکاب زدن به بهبود چربی سوزی در خواب نیز کمک می‌کند.

مزایای دوچرخه سواری نسبت به سایر ورزش‌ها

دویدن نیز یکی از ورزش‌های هوازی خیلی عالی محسوب می‌شود که تقویت قلب و بهبود انعطاف پذیری بدن کمک می‌کند، اما ممکن است با دویدن مفاصلتان آسیب ببیند و فشار مداوم روی مفاصل در نهایت منجر به خرد شدن مفاصل گردد. اما دوچرخه سواری فشار خیلی ناچیزی به مفاصل و زانوها وارد می‌کند.

در حین تمرینات بدنسازی باید نکات خاصی را رعایت کنید تا حرکات را درست انجام بدهید و به بدنتان آسیب نزنید اما دوچرخه سواری برخلاف تمرینات بدنسازی نکات خاصی ندارد و فرد با هر سنی می‌تواند براحتی بدون اینکه به بدنش آسیب برساند از آن بهره ببرد.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.