علت یخ‌زدن دست و پا چیست؟

علت یخ زدن دست و پا آن هم به طور ناگهانی سوالی است که همیشه برای بسیاری مطرح است . هنگامی که در مورد فشار خون صحبت می‌کنیم، بیشتر افراد در مورد بالا بودن فشار و خطرات آن از جمله سکته قلبی و مغزی می‌دانند. ولی در برابر این افراد کسانی نیز می‌باشند که از فشار خون کم رنج می‌برند و با یخ‌زدن دست و پا همراه هستند که آن هم عوارض و خطرات خاص خود را دارد. بر اساس مطالعات انجام شده در کشور آلمان ۳ تا ۵ میلیون نفر مبتلا به فشار خون می‌باشند. کاهش فشار خون بدون ضرر است اما چنانچه بیش از اندازه باشد آن هم خطرات خاص خود را دارد.

نکته مهم این است که فشار خون در زن و مرد متفاوت است مثلا در مردان اگر این مقدار زیر ۱۰۰ و ۶۰ باشد و در زنان زیر ۱۱۰ و ۷۰ باشد، هنگام مراجعه به پزشک باید دلیل اصلی آن مشخص شده باشد. افت و کاهش فشار خون ممکن است در اثر کم کاری تیروئید با نارسایی و مشکلات قلبی باشد و باعث یخ‌زدن دست و پا می‌شود و یا امری زود گذر و موقت و گذرا باشد.

انواع افت و کاهش فشار خون

همانطور که می‌دانید فشار خون در صورت بالا بودن امری بسیار حساس است و چنانچه پایین باشد آن هم خطرات خاص خود را به بار می‌آورد. میتوان گفت علت یخ زدن دست و پا در بیشتر مواقع میتواند پایین افتادن ناگهانی فشار خون است . در ابتدا باید دانست کاهش فشار خون بیماری محسوب نمی‌شود و با عوارضی همچون سرگیجه، وزوز گوش و یخ‌زدن دست و پا می‌توانند به این مشکل پی ببرند.

افت فشار خون بر سه نوع تنظیمی، مزمن و اپیزودیک می‌باشد که هر یک از این موارد خود با عوارضی همراه می‌باشد. افرادی که سن آن‌ها بیشتر است لازم است این عارضه را جدی بگیرند و در زمینه پیشگیری از این اختلال اقدام نمایند و در مواردی احتمال لغزش و شکستگی استخوان و زمین خوردن را نیز از بین ببرند.

درمان فشار خون پایین

درمان و تنظیم فشار خون به گونه‌ای است که با دارو انجام نمی‌شود بلکه یکی از روش‌های آن خود درمانی می‌باشد که به طور مثال استفاده از جوراب واریس می‌تواند باعث بهبود و افزایش گردش خون شود، که این امر موجب بالا رفتن فشار خون در فرد می‌شود. اما نکته قابل توجه این است که باید زیر نظر پزشک صورت گیرد.

تحرک و ورزش نیز می‌تواند افت فشار خون را درمان کند و افرادی که دچار این بیماری و اختلال هستند، باید زمانی که می‌خواهند از جایشان بلند شوند با احتیاط این عمل را انجام دهند زیرا دچار سرگیجه و زمین خوردنشان شود. یکی از نکات مهم و اساسی در این زمینه این است که ورزش‌هایی همچون پیاده روی، دوچرخه سواری یا استفاده از دوچرخه ثابت، اسکی و … می‌تواند افت فشار خون را درمان کند و همچنین تناوب و تناسب دوش آب گرم و سرد سیستم قلبی و عروقی را تحریک کرده به بهبود گردش خون در بدن کمک بسیاری می‌کند.

چنانچه گرفتن دوش سرد برای شما سخت است، از این رو باید پاها را در آب گرم و سپس در آب سرد شستشو داد. البته در این مورد باید با پزشک معالج حتما مشورت کرد زیرا تناوب دوش آب گرم و سرد برای برخی از این نوع بیماران بسیار مضر می‌باشد.

درمان یخ‌زدن دست و پا

نکته این است که افراد مبتلا به بیماری فشار خون پایین و کسانی که با یخ زدن دست و پا روبرو هستند می‌توانند غذاهای پر نمک را مصرف کنند و همچنین چنانچه در طول روز وعده‌های کوچک و کم داشته باشید از این رو تنظیم فشار خون صورت می‌گیرد، مصرف آب نیز باید به اندازه وعده‌های غذایی شما نیز افزایش یابد، با خوردن تنها دو لیتر مایعات فشار خون خود را کنترل و تنظیم نمایند تا یکی از مشکلات افت فشار یعنی یخ‌زدن دست و پا بهبود یابد.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.