همه چیز در مورد سردرد و راه‌های درمان آن

سردرد مشکلی رایج و فراگیر است که می‌تواند هر یک از افراد را در هر سن و موقعیتی درگیر کند. این مشکل در زندگی روزمره اختلال ایجاد کرده و می‌تواند توان و حوصله را برای انجام کارها و تمرکز روی امور دشوار سازد. در این شرایط اکثر افراد به قرص‌های مسکن گوناگون روی آورده و یا این که با مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار نظیر چای و قهوه سعی دارند، این درد را سبک کنند.

آنچه در این رابطه اهمیت دارد یافتن علت سردرد است. با دانستن دلیل اصلی سردرد در مواقع مختلف می‌توان راه درمان آن را نیز به درستی مشخص کرد. در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل ایجاد سردرد و همینطور راه‌های درمان آن بپردازیم.

بررسی عوامل دخیل در ایجاد سردرد

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد یافتن علت سردرد در وهله‌ی اول مهم‌ترین امر است تا بتوان به وسیله‌ی آن راه درمان را نیز مشخص کرد. در ادامه سعی شده تا دلایل اصلی ایجاد سردرد به همراه راه‌های درمان آن در قالب جدولی برایتان گردآوری گردد تا دسترسی به آن نیز راحت‌تر باشد.

جدول درد سر ساز

دلایل ایجاد کننده سردردتوضیحاتراه درمان
فعالیت‌های روزانه و ضغل افرادحتما همه‌ی شما سردردهایی را در محیط کار تجربه کرده‌اید. این سردرد ناشی از استرس‌های مربوط به کار می‌باشد. تا حدی که در زمان‌هایی که به کار نیز مشغول نیستید همراه شماست و شما را آزرده خاطر می کند.
باید دانست این سردرد ناشی از استرس کاری است که میزان هورمون استرس را افزایش داده و با تاثیر منفی خود بر فعالیت‌های مغز منجر به سردرد می‌شود. با تشخیص درست این مشکل توسط پزشکان می‌توان اقدام به درمان نمود.
اولین و مهم‌ترین راه درمان برای این نوع سردرد کنترل استرس و فشارهای روانی می‌باشد. در این جا لازم است شما چند روزی آرامش به خود هدیه کرده و با انجام فعالیت‌های آرامش بخش برای مدتی به مغز و افکار خود استراحت دهید. استراحت و خواب کافی و همینطور متمرکز کردن افکار بر روی موضوعاتی که خوشایند شماست تاثیر به سازی در تمدد اعصاب خواهد داشت. همچنین انجام تمرینات یوگا و ماساژ نیز به این روند بهبود کمک خواهند کرد.
رژیم غذاییسردردهای ناشی از افت قند خون به کرات برای همه ایجاد شده است. اما گذشته از آن باید دانست که خوردن برخی از خوراکی‌ها نیز باعث بروز سردرد می‌شود.
خوراکی‌هایی از جمله سوسیس، کالباس،‌ سس سویا، در مواردی پیاز و کلم ترشی. این خوراکی‌ها در اصلاح حاوی ماده‌ای به نام تیرامین هستند که منجر به دردهایی در سر می‌شوند.
نتایج تحقیقات حاکی از آن است که حدود ۳٪ از سردردهای میگرنی ناشی از رژیم غذایی نا مناسب است. همچنین غذاهای کنسروی و برخی شیرین کننده‌ها در غذاهای کم کالری و رژیمی نیز همین تاثیر را در بروز سردرد دارند.
اصلاح رژیم غذایی در این موارد اولین و مهم‌ترین راه درمان است. برای انجام این کار لازم است تا مدتی رژیم غذایی خود را زیر نظر گرفته تا متوجه شوید که حذف و اضافه کردن کدام خوراکی‌ها در کاهش یا افزایش سردردهای شما نقش دارند.
همچنین با منع مصرف سوسیس، کالباس، پنیرهای کهنه و چدار، کلم ترشی، خیار شور، سویا و مشتقات آن می‌توان مانع بروز سردردهایی شد که ریشه در رژیم غذایی دارند.
همچنین سعی کنید که وعده‌های غذایی خود را به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم کنید تا بدین ترتیب بتوانید هر سه ساعت یک بار چیزی بخورید. برخی به اشتباه گمان می‌کنند مصرف قهوه می‌تواند سردرد را کاهش دهد. در صورتی که افراط در مصرف این نوشیدنی تاثیر عکس روی سردرد خواهد داشت. بهترین نوشیدنی برای کاهش سردرد آب است. پس به میزان کافی آب بنوشید.
عادت‌های غلط زندگیداشتن عادت‌های غلط در زندگی فردی و اجتماعی یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد سر درد هستند. بیدار ماندن تا دیر وقت و از آن طرف خواب بودن تا وقت ظهر، مصرف سیگار و نوشیدنی‌های الکلی، بهم ریختن ساعات خواب و تغذیه و … همه از جمله عادات غلط زندگی هستند که علاوه بر سر درد می‌توانند منجر به مشکلات دیگری نیز شوند.تنها راه درمان این نوع سردردها اصلاح روش زندگی است. برای تفریحات خود برنامه ریزی مناسب داشته باشید، ساعات خواب خود را به درستی تنظیم کنید و ساعاتی از روز را به انجام تمرینات ورزشی سبک بپردازید.
اضافه وزنداشتن اضافه وزن عامل مشکلات زیادی است. یکی از این مشکلات هم سردرد است. افراد چاق خصوصا کسانی که در قسمت شکم دارای چربی‌های زیادی هستند به میزان ۳۰٪ بیشتر از سایر افراد دچار سردرد می‌شوند.
مکانیزم مغز به گونه‌ای تنظیم شده است که نحوه‌ی عملکرد سلول‌های چربی را کنترل می‌کند. میزان پروتئین بالایی که سلول‌های چربی تولید می‌کنند، می‌تواند منجر به التهاب‌هایی در بدن شود که در نهایت منجر به سر درد و میگرن می‌شود.
در چنین شرایطی لازم است تا فعالیت بدن و به دنبال آن تعریق را افزایش دهید. این کار از طریق انجام تمرینات ورزشی در طول روز ممکن است.
با داشتن فعالیت بدنی و انجام تمریناتی مانند ایروبیک در طول هفته، نه تنها باعث لاغری و تناسب اندام می‌شود بلکه مانند مسکنی برای سر درد نیز عمل می‌کند.
هورمون‌هاعادت ماهانه در خانم‌ها نه تنها باعث تغییراتی در خلق و خو می‌شود، بلکه در ایجاد سر درد نیز نقش دارد. تحقیقات حاکی از آن است که کاهش استروژن بدن در اثر عادت ماهانه عامل ۶۰٪ از سر دردهای زنان است.برای کنترل این نوع سردردها توصیه می‌شود که تنها با نظر پزشک معالج و پزشک زنان داروهایی را در جهت کاهش میگرن استفاده کنید. اغلب در این موارد داروهایی تجویز می‌شوند که از کاهش استروژن جلوگیری می‌کنند.
همچنین در موارد خفیف‌تر مصرف مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن می‌توانند از التهاب رگ‌ها جلوگیری کنند که در کاهش میگرن نیز موثر است.
عادت‌های عصبی هنگام خوابدندان قروچه کردن از جمله عادت‌هایی است که برخی افراد در خواب و یا بیداری آن را انجام می‌دهند. این کار و فشار آوردن به فک در نهایت منجر به فشاری به گیجگاه می‌شود که عامل ایجاد سردردهای تنشی است. همچنین خر و پف کردن در خواب نیز می‌تواند یکی از دلایل ابتلا به این نوع سر دردها باشد.با مراجعه به دندان پزشکی می‌توان تشخیص داد که عادت دندان قروچه کردن در افراد وجود دارد یا خیر و به دنبال آن راه درمان نیز ارائه شود. از نشانه‌های این عادت می‌توان به درد گوش، درد فک و احساس صدا در فک هنگام جویدن و باز کردن دهان اشاره کرد.

سر درد دارای چه انواعی است؟

برای یافتن بهترین راه درمان و کنترل میگرن و سر دردهای آزار دهنده لازم است تا ابتدا نوع سر درد مشخص شود. باید توجه داشته باشید مطالبی که در عنوان پیشین مطرح شد دلایل ایجاد سردرد بودند و اینک می‌خواهیم انواع آن را بررسی کنیم. پس به تفاوت مباحث دقت داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را به دست آورید.

سر درد تنشی

  • رایج‌ترین نوع سر درد
  • احساس فشار در پیشانی
  • احساس درد در پشت یا دور سر
  • افزایش درد و فشار با حرکت دادن سر
  • رواج بین ۸۸٪ از زنان

سردرد میگرنی

  • شیوع بیشتر بین زنان
  • احساس درد از خفیف تا شدید
  • احساس درد در یک طرف سر یا پیشانی
  • میزان درد با حرکت دادن سر تغییری نمی‌کند
  • حالت تهوع و استفراغ
  • حساسیت به صدا و نور
  • رواج در بین ۱۸٪ از زنان

سردرد سینوسی

  • نادرترین نوع سر درد
  • احساس درد و فشار در نواحی چشم، گونه و پیشانی
  • آب ریزش و گرفتگی بینی
  • تب و لرز
  • بهبود با مصرف آنتی بیوتیک‌ها

جمع بندی

بعد از ذکر تمامی این موارد باید دانست که بسیاری از سردردها، با اصلاح عادت‌های زندگی از بین رفته و درمان می‌شوند. طبق آمار با این روش ۴۰ درصد از این سردردها بهبود می‌بابند. اما متاسفانه افراد به آن بی‌توجه بوده و تنها با مصرف داروهای شیمیایی در صدد درمان خود هستند. لذا به شما توصیه می‌کنیم که همراه با اصلاح سبک زندگی خود از فردی متخصص بخواهید تا دارویی گیاهی را برای بهبود سردردتان به شما معرفی نماید.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.