۱۰ روش خانگی برای تسکین درد پا

روش‌های خانگی برای تسکین درد پا، امروزه درد پا یکی از دردهای شایع در بین افراد مختلف می‌باشد. درد پا می‌تواند دارای علت‌های مختلفی از قبیل مشکلات ستون فقرات، آسیب دیدگی در مفاصل یا استخوان‌ها باشد و یکی از رایج‌ترین دردهای پا، درد عضلانی در این ناحیه می‌باشد. بسیاری از مردم به شکل‌های مختلف با دردهای عضلانی علی الخصوص در محدوده پا درگیر هستند که علت شایع آن، بر اثر لخته شدن خون در پا، واریس و یا گردش خون ضعیف و … می‌باشد.

فعالیت‌های روزمره مانند ورزش‌های سنگین، ایستادن زیاد، راه رفتن بیش از اندازه بر روی پا برای بعضی از مشاغل مانند، پرستاران، آرایشگران و … می‌تواند باعث تشدید درد پا شود.

این قبیل دردها به دلیل فعالیت‌های بیش از اندازه و استفاده از ماهیچه‌های پا بوده که می‌توان با روش‌های بسیار ساده دردهای آن‌ها را کم و یا بهبود بخشید.

در اینجا قصد داریم ۱۰ روش خانگی برای بهبود و تسکین درد پا که می‌توان با رعایت کردن آن‌ها در بهبود این دردها کمک کند، مشخص شده است.

استفاده از یک حمام پا

استفاده از یک حوضچه یا جکوزی حمام گرم برای پا می‌تواند باعث کاهش درد در ناحیه پاهای شما شود. اضافه کردن نمک به جکوزی پا، باعث تسکین درد عضلات پا می‌شود و حتی می‌تواند تورم در پاها را کاهش دهد. برای تسکین پا درد، این روش را به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید.

جکوزی پا و ماساژ پا

انجام تمرینات کششی برای تسکین درد پا

انجام برخی تمرینات کششی، می‌تواند کمک به تسکین درد پا کند. شما می‌توانید یک ناحیه از پای خود را مانند انگشتان پا یا پاشنه پا را تمرین دهید و یا چند تمرین کششی را برای کل پا انجام دهید. این تمرینات می‌تواند از گرفتگی پا جلوگیری کرد و باعث انعطاف پذیری شود.

این تمرین را ۱۰ مرتبه انجام دهید: انگشتان پا را خم کنید، سپس آن‌ها را به هم فشار دهید و پس از چند ثانیه از هم جدا کنید.

با نشستن و بلند شدن، پاهای خود را گرم کنید. انگشتان پا را به دور خود حرکت دهید. انگشتان را رو به بالا بکشید و سپس رها کنید. مچ پاها را به صورت دایره‌ای در جهت عقربه‌های ساعت و بلعکس حرکت دهید.

حرکات کششی را ادامه دهید و در حالی که ایستاده‌اید وزن خود را به روی انگشتان پا بیاندازید و سپس روی پاشنه پا بیایید و در آخر روی کف پا بایستید.

بیشتر بخوانید:
فواید ماساژ پا برای بدن

تمرینات تقویتی را انجام دهید

نگه داشتن قدرت و انعطاف پذیری پاهای خود کلیدی است برای جلوگیری از درد پا. ورزش کردن و پیاده روی به طور منظم، در واقع بهترین راه برای سلامت جسم و پاهای شما می‌باشد.

از درگیر شدن در یک سبک زندگی بسیار کم‌تحرک، خودداری کنید. استفاده از گام شمار ممکن است راهی برای اطمینان از راه رفتن کافی و فعال نگه داشتن بدن و تقویت پاها است.

شما همچنین می‌توانید تمرینات تقویتی را تقویت پاهای خود امتحان کنید و از بروز درد در آینده جلوگیری کنید. برای تقویت پاها می‌توانید از کش‌های TRX استفاده کنید، حتی وزن بدن شما نیز می‌تواند به تمرین مقاومت کمک کند.

تمرینات کششی برای تسکین درد پا

در اینجا چند تمرین تقویت پا برای شما آورده شده است:

  • کشش آشیل را با کمک گرفتن از دیوار انجام دهید.
  • با انگشتان پا تیله‌های روی زمین را بردارید.
  • با پای خود حوله‌ای را از کف به سمت خود بکشید، در حالی که نشسته‌اید.
  • یک کش مقاومتی را به یک پای مبل ببندید و روبه‌روی آن روی یک صندلی بنشینید، سپس پای خود را به سمت خود بکشید و لحظه‌ای مکث کنید و دوباره این حرکت را تکرار کنید.

یک ماساژور پا بگیرید

برای کمک به تسکین درد و بهبود گردش خون، می‌توانید پاهای خود را ماساژ دهید. در یک صندلی راحت بنشینید و ناحیه کف پا را مالش و ورز دهید، انگشتان پا را هم ماساژ دهید. استفاده از لوسیون و روغن ماساژ می‌تواند به ماساژ را راحت‌تر کند.

محصولاتی نیز تولید شده‌اند که کار یک ماساژ دهنده را انجام می‌دهند. با تهیه یک ماساژور پا می‌توانید هر زمان یک ماساژ عالی دریافت کنید. استفاده از ماساژور پا می‌تواند به تسکین درد پا و گرفتگی پاهای شما کمک کند.

استفاده از کفی طبی برای تسکین درد پا

کفی طبی می‌تواند پاهای شما را حین ایستادن و راه رفتن، پایدار نگه دارد و درد را از بین ببرد. شما می‌توانید این کفی را از فروشگاه‌ها خریداری کنید و یا آن‌ها را به صورت سفارشی و مخصوص کف پاهای خود نزد پزشک متخصص تهیه کنید. کفی‌های طبی در از بین بردن درد کف پا و بهبود عملکرد کلی پا بسیاری موثر می‌باشد.

استفاده از کفی طبی

کفش خود را عوض کنید

کفش شما می‌تواند مقصر درد پای شما باشد. پوشیدن کفش بیشتر از عمر مفید آن، سبک اشتباه کفش یا سایز نادرست آن می‌تواند بر سلامتی پاهای شما تاثیر بگذارد.

  • کفش ورزشی شما ممکن است بعد از استفاده مداوم از آن دیگر پشتیانی مورد نیاز خود را از پاهی شما نداشته باشد.
  • کفش پاشنه بلند و کفش بدون قوس مناسب یا تکیه گاه می‌تواند به پاهی شما آسیب برساند.
  • ممکن است پاهای شما به مرور زمان (حتی در بزرگسالی) تغییر کنند.
  • خرید کفش مناسب را برای کمک به پاهای خود در نظر بگیرید.
  • کفش‌هایی را برای فعالیت خاص خود بپوشید، برای مثال، هنگام ورزش، کفش ورزشی بپوشید.

یخ گذاشتن روی پا

استفاده از یخ برای پاها می‌تواند التهاب ناشی از درد را کاهش دهد. با پر کردن یک کیسه یخ یا چرخاندن پاهای خود روی یک بطری آب یخ زده، می‌توانید به تسکین درد پا کمک کنید. روی ۵ تا ۱۵ دقیقه این روش را امتحان کنید تا درد و التهاب ناحیه پا کاهش یابد.

برای تسیکن درد پا یک مسکن درد بخورید

چندین داروی بدون نیاز به نسخه وجود دارد که می‌توانید برای درد و التهاب استفاده کنید. داروهایی مانند استامینوفن می‌تواند به تسکین درد کمک کند، همچنین ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم می‌تواند درد و التهاب را کاهش دهند.

استفاده از مسکن برای تسکین درد پا

استفاده از پماد موضعی تسکین دهنده

استفاده از پماد موضعی تسکین دهنده درد روی پا، کمک به کاهش درد شما می‌کند. برخی از محصولات در داروخانه‌ها وجود دارد که خنک کینده و تسکین دهنده هستند. برخی از این پمادها شامل موادی مانند: منتول، اکالیپتوس، ترپتین و سالیسیلات هستند که به کاهش درد کمک می‌کنند.

آتل شبانه بپوشید

یکی دیگر از روشهای کاهش درد، ثابت نگهداشتن پا در هنگام خواب شبانه است. بستن آتل‌های شبانه، پاها را هنگام خواب به حالت قفل نگه داشته و کمک به تسکین درد می‌کند. سعی کنید علاوه بر استفاده از روشهای فوق از روش ثابت نگهداشتن پا با استفاده از آتل و یا تخته ای چوبی استفاده کنید تا به مرور زمان دردهای پای شما کاهش پیدا کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.