۱۰ روش برای کنترل و رهایی از عصبانیت

منتظر ماندن در صف‌های طولانی، سخن گفتن با همکاران حقه باز، ماندن در ترافیک و … همه این موارد می‌تواند زیاد شود. در حالی که احساس عصبانیت از این ناراحتی‌های روزمره، یک پاسخ طبیعی به استرس است و از بین رفتن این همه زمان در روز می‌تواند مخرب باشد.

بیرون ریزی عصبانیت و خشم می‌تواند به روابط شخصی و کاری شما لطمه وارد کند. دائما رویاروی با ناامیدی‌ها و استرس‌ها، می‌تواند منجر به واکنش‌های جسمی . عاطفی از جمله فشار خون بالا و اضطراب شود.

خبر خوب این است که شما می‌توانید یاد بگیرید که عصبانیت خود را کنترل و برطرف کنید. یک منبع مطالعاتی معتبر در سال ۲۰۱۰ نشان داد که قادر به ابراز خشم و کنترل خود به روش سالم، می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

نفس عمیق بکشید

در زمان عصبانیت، شما از نحوه تنفس خود غافل می‌شوید و تنفس از روی عصبانیت به کاهش شدت خشم شما کمک نمی‌کند. برای مقابله با این، سعی کنید نفس‌های کند و کنترل شده‌ای را که از شکم انجام می‌دهید را با سینه خود انجام دهید، که کمک بسیاری به آرام شدن شما می‌کند.

همچنین می‌توانید این تمرین تنفسی را نشسته انجام دهید.

  • یک صندلی یا مکانی را پیدا کنید که بتوانید راحت بنشینید، به گردن و شانه‌های شما اجازه می‌دهد تا کاملا آرام شوند.
  • از طریق بینی خود نفس عمیق بکشید و به افزایش حجم شکم خود توجه کنید.
  • سپس از دهان خود بازدم کنید.
  • سعی کنید این تمرین را ۳ بار در روز به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه یا بیشتر در صورت لزوم انجام دهید.
رهایی از خشم

مانترای آرامش بخش بخوانید

تکرار یک عبارت آرامش بخش می‌تواند، بیان احساسات دشوار، از جمله عصبانیت و ناامیدی را آسان‌تر کند.

سعی کنید به آرامی تکرار کنید، “سخت نگیر” یا “همه چیز خوب خواهد شد”، دفعه دیگر که احساس کردید بیش از حد دچار استرس و یا خشم شده‌اید. در صورت تمایل می‌توانید این کار را با صدای بلند انجام دهید.

همچنین می‌توانید قبل از انجام کار استرس زا یا جلسه چالش برانگیز ، یک لیست از عبارات را برای یادآوری سریع در تلفن خود نگه دارید و بخوانید.

تجسم کنید

پیدا کردن راهی برای شاد کردن خود در میان تاخیر پرواز و یا عقب افتادن از کار، می‌تواند به شما آرامش بیشتری را در لحظه القا کند.

هنگام مبارزه با تنش‌های زندگی، سعی کنید یک تصویر ذهنی بکشید تا بدن و مغز شما آرام شود.

به مکانی واقعی یا خیالی فکر کنید که باعث می‌شود ایجاد آرامش، شادی و امنیت کنید. این تجسم می‌تواند به سفر به کوه‌هایی باشد که سال گذشته رفته‌اید و یا ساحل عجیب و غریبی که می‌خواهید روزی از آن دیدن کنید.

خود را در آن مکان‌ها تجسم کنید و بر جزئیات حسی متمرکز شوی. بوها، مناظر و صداها چگونه است. به تنفس خود دقت کنید و این تصویر را در ذهن خود نگه دارید، تا زمانی که احساس کنید اضطراب شما رو به کاهش و از بین رفتن است.

تجسم کردن و مدیتیشن برای رهایی از عصبانیت

بدن خود را بدن دقت حرکت دهید

گاهی اوقات نشستن می‌تواند احساس اضطراب به شما دهد. حرکت دقیق یدن با یوگا و سایر تمرین‌های آرامش بخش، می‌تواند تنش در عضلات شما را آزاد کند.

دفعه دیگر که با این وضعیت استرس زا روبه‌رو شدیدسعی کنید پیاده روی کنید و یا حتی برخی از رقص‌های سبک را انجام دهید تا ذهن خود را از استرس دور نگه دارید.

به آینده خود فکر کنید

لحظه‌های پر استرس می‌تواند درک شما از واقعیت را پیچیده‌تر کند و احساس کنید که دنیا می‌خواهد شما را ببلعد. دفعه‌ی دیگر که احساس عصبانیت شدید کرید، سعکی کنید به آنده خود فکر کنید.

هر کس گاه و بیگاه، روزهای بد را سپری می‌کند، ولی فردا شروعی تازه خواهد بود.

ناامیدی و عصبانیت خود را بیان کنید

عصبانیت و خشم‌های بی‌مورد هیچ خیری برای شما ندارند، اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید احساسات خود را به یک دوست قابل اعتماد و یا یک عضو خانواده پس از یک روز بد و پر استرس منتقل کنید.

به‌علاوه این امکان را به شما می‌دهد تا خشم خود را بیان کنید و مانع نگه داشتن این خشم در خود می‌شود.

صحبت کردن در مورد عصبانیت خود

خشم را با طنز خنثی کنید

پیدا کردن جمله یا موردی خنده آور در لحظه عصبانیت، می‌تواند به شما کمک کند تا دیدگاه متعادل داشته باشید. این بدان معنا نیست که شما فقط باید به مشکلات خود بخندید، اما با نگاهی ساده‌تر و شادی آور به آن‌ها می‌توانید حل مشکلات را آسان‌تر کنید.

محیط خود را تغییر دهید

به خودتان استراحت دهید و محیط خود را تغییر دهید. اگر خانه‌ی شما به هم ریخته است و به شما استرس وارد می‌کند، به عنوان مثال رانندگی کنید و یا به پیاده روی بروید. به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که وقتی برمی‌گردید، بهتر می‌توانید خانه خود را مرتب کنید.

مشکلات را شناسایی و راه حل‌های جایگزین را پیدا کنید

اگر مسیر روزانه به محل کارتان شما را تبدیل به یک توپ خشم می‌کند، سعی کنید یک مسیر جایگزین پیدا کنید و یا زودتر از خانه بیرون بروید تا به ترافیک یا ازدحام جمعیت برخورد نکنید. صدای کشیدن پای همکارتان روی زمین شما را آزاد می‌دهد؟ از یک هدفون برای کاهش صدای محیط استفاده کنید و …

ایده این است که مواردی را که باعث عصبانیت شما می‌شوند را با دقت مشخص و درک کنید. هنگامی که در مورد این موارد بیشتر بدانید که آن‌ها چه هستند، می‌توانید برای جلوگیری از آن‌ها قبل از اینکه باعث اذیت شما شوند، قدم‌های بردارید.

اگر مطمئن نیستید که این عصبانیت شما از کجا به‌وجود آمده است، سعی کنید دفعه دیگر که عصبانی می‌شوید به خودتان یادآوری کنید تا پیشگیری کنید.

به دنبال کمک باشید

کاملا طبیعی است که هر از گاهی احساس عصبانیت کنید. اما اگر نمی‌توانید روحیه خود را تغییر دهید و یا دائماً احساس عصبانیت می‌کنید، وقت آن است که از کسی در خواست کمک کنید.

اگر عصبانیت شما بر روابط شما تاثیر می‌گذارد، صحبت کردن با یک متخصص واجد شرایط می‌تواند به شما کمک کند، تا با رعیت نکات کلیدی‌ای که به شما می‌گوید بتوانید بر احساسات خود کنترل داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.