درباره علائم کووید ۱۹ خفیف و متوسط بیشتر بدانید

کووید ۱۹ بیماری است که توسط ویروس کرونا، سارس Cov-2 ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند علائم مختلفی مانند تب، سرفه و از دست دادن بویایی و چشایی را دربر داشته باشد.

برخی از افراد مبتلا به کووید ۱۹ این بیماری را به صورت خفیف و با علائم اندک تجربه می‌کنند در حالی که برخی دیگر به شدت بیمار می‌شوند. اگرچه شما در مورد علائم شدیدتر موارد زیادی را شنیده‌اید، اما مکن است از خود بپرسید علائم خفیف کووید ۱۹ یا کرونا چیست.

علائم معمولی کووید ۱۹ چیست؟

سه مورد رایج کووید ۱۹ که توسط منبع معتبر گزارش شده است عبارتند از:

  • تب
  • سرفه
  • خستگی

برخی دیگر از علائم کووید ۱۹ شامل موارد زیر می‌شود:

  • تنگی نفس
  • از دست دادن بویایی یا چشایی
  • بدن درد
  • سردرد
  • گلو درد
  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • علائم گوارشی، از جمله حالت تهوع، استفراغ یا اسهال

به چه ترتیب علائم به طور معمولی ظاهر می‌شوند؟

ترتیب علائم ممکن است از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد. اما ممکن است بخواهید بدانید که کدام علائم کرونا زودتر ظاهر می‌شود.

مطاله‌ای در آگوست سال ۲۰۲۰ با استفاده از مدل سازی ریاضی ترتیب احتمالی برخی از علائم کووید ۱۹ را پیش بینی کرد. داده‌های ۵۵۹۲۴ نفر با کووید ۱۹ تایید شده برای مطالعه استفاده شده است.

علائم مورد بررسی شامل تب، سرفه و علائم گوارشی بود. محققان دریافتند که نشانه‌های پیش بینی شده به ترتیب زیر است:

  • تب
  • سرفه کردن
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال

سپس یک مجموعه داده جداگانه از ۱۰۹۹ نفر با کووید ۱۹ تایید شده استفاده شد. این گروه به ۲ دسته تقسیم شدند: بیماری شدید و غیر شدید.

ترتیب علائم پیش بینی شده برای این مجموعه داده کوچکتر همان بود که در مجموعه داده برای ۵۵۹۲۴ نفر وجود داشت. همچنین بین افراد دارای بیماری شدید و غیر شدید نیز به همین گونه بود.

علائم کووید ۱۹ خفیف در مقابل علائم متوسط و شدید

شدت کووید ۱۹ اغلب به دسته‌‌های خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شود. اما این دسته‌ها در واقع به چه معنا هستند؟

طبق دستورالعمل‌های درمانی کووید ۱۹ که توسط موسسه ملی بهداشت NIH منتشر شد، آن‌ها به صورت زیر تعریف می‌شوند.

  • بیماری خفیف یا ملایم کرونا: تنگی نفس و تنفس دشوار
  • بیماری متوسط کرونا: فردی ممکن است دچار بیماری تنفسی مانند ذات الریه باشد. با این حال، سطح اکسیژن خون آن فرد ۹۴ درصد یا بالاتر باقی بماند.
  • بیماری شدید کرونا: سطح اکسیژن خون فرد کمتر از ۹۴ درصد و دارای نشانه‌های بیماری شدید ریه است.

تحقیقات نشان داده است که حدود ۸۱ درصد از افراد مبتلا به کووید ۱۹ از نوع خفیف یا متوسط هستند. با توجه به مراکز کنترل و پیش گیری از بیماری‌های CDC، اکثر افراد مبتلا با علائم خفیف و متوسط می‌توانند در خانه بهبود یابند.

حتی اگر مبتلا به کووید ۱۹ از نوع خفیف و متوسط هستید و رو به بهبودی هستید، مهم است که بر علائم خود نظارت داشته باشید. زیرا ممکن است بیماری جدی‌تر شده و منجر به بیماری شدید گردد.

درباره عفونت بدون علامت بدانید

ممکن است شنیده باشید که می‌توانید مبتلا به کووید ۱۹ باشید و هیچ نشانه‌ای از آن نداشته باشید. این عفونت بدون علامت است.

از آنجا که افراد بدون علائم کرونا همیشه مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند، مشخص نمی‌شود که افراد مبتلا بدون علائم در واقع چه تعداد هستند. یک منبع بررسی معتبر طبق مطالعه‌ای تخمین می‌زنند، ۲۰ درصد افراد مبتلا به کووید ۱۹ هرگز بیمار نمی‌شوند.

بسیاری از افراد بدون علامت نمی‌دانند که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. با این حال، هنوز هم می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند. به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه از جمله موارد زیر باید انجام شود:

  • زمانی که در اطراف افرادی که خارج از خانه خود هستید، حتما از ماسک استفاده کنید.
  • دست‌هایتان را مرتب بشویید.
  • فاصله اجتماعی را رعایت کنید.
  • به طور مرتب سطوح خانه خود را تمیز و ضد عفونی کنید.

درباره علائم کووید ۱۹ و از دست دادن بویایی و چشایی

یکی از علائم بالقوه کووید ۱۹ از دست دادن بویایی یا چشایی است. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۸ درصد افراد مبتلا حس چشایی و بویایی خود را از دست دادند.

محققان از دست دادن چشایی و بویایی در ۸۵٫۹ درصد افراد مبتلا به بیماری خفیف در مقایسه با ۴٫۵ و ۹٫۹ درصد افراد مبتلا به بیماری متوسط و شدید مشاهده کردند. این علائم پس از ۶ ماه در ۹۵ درصد از افراد از بین رفت.

منبع CDC اشاره می‌کند که از دست دادن بو و مزه بیشتر در زنان و جوانان رایج است تا افراد میانسال.

از دست دادن بویایی و چشایی بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ می‌تواند بدون آبریزش بینی و گرفتگی بینی اتفاق بیفتد. علاوه بر این طبق بررسی‌های مطالعات آگوست ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که این علائم ممکن است قبل از دیگر علائم کرونا ظاهر گردد.

اگر تب ندارید می‌توانید مبتلا به کووید ۱۹ باشید؟

تب یکی از رایج‌ترین علائم کووید ۱۹ یا کرونا است. با این حال ممکن است مبتلا به این بیماری باشید و تب نداشته باشید.

برای مثال، مطالعه‌ای در می سال ۲۰۲۰ بر روی ۱۷۲ نفر با علائم خفیف بررسی شد. مشخص شد که فقط ۲۰ نفر از آن‌ها دارای علامت تب بودند.

منبعی دیگر بررسی روی ۱۴۷ مورد که نیاز به فوری به خدمات پزشکی داشتند صورت گرفت. مشخص شد که علائم تب و سرفه روی ۴۳ مورد از آن‌ها وجود نداشت.

علاوه بر این CDC اشاره می‌کند که افراد مسن اغلب دمای طبیعی بدنشان از افراد جوان کمتر است. به همین دلیل، ممکن است درجه حرارت تب نیز پایین باشد و تشخیص تب در این گروه سنی دشوارتر است.

اگر سرفه نمی‌کنید می‌توانید کووید ۱۹ یا کرونا مبتلا باشید؟

مانند تب، سرفه نیز یکی دیگر از علائم رایج این بیماری است. بر اساس گزارش مشترک سازمان بهداشت جهانی WHO و مقامات چینی، سرفه خشک بیشتر شایع است. با این حال، سرفه مرطوب نیز می‌تواند رخ دهد.

همچنین ممکن است مبتلا به کووید ۱۹ باشید و حتی یک سرفه هم نکنید.

درباره پیشرفت بیماری چه باید دانست؟

در صورت بروز علائم کووید ۱۹، ممکن است بیماری شما از خفیف یا متوسط به شدید تبدیل شود. این اتفاق معمولا در حدود یک هفته پس از ظاهر شدن علائم شما رخ می‌دهد. اما ممکن است زودتر و یا دیرتر نیز اتفاق بیفتد.

طبق تحلیل منبع CDC از روند پیشرفت ویروس کرونا، چارچوب زمانی از ظهور علائم به مشکلات تنفسی معمولا بین ۵ تا ۸ روز است.

در افرادی که به شدت بیمار می‌شوند، طول زمان بین شروع علائم و پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بین ۹ تا ۱۲ روز است.

این که چقدر طول می‌کشد تا از بیماری شدید COVID۱۹ بهبود حاصل شود، نامعلوم است و می‌تواند از فرد به فرد دیگر متفاوت باشد. پیامدها و درمان را می‌توان به عوامل بسیاری از جمله سن و حضور سایر بیماری‌های اساسی وابسته دانست.

کووید ۱۹ طولانی مدت چیست؟

برخی از افرادی که دچار COVID-19 شده‌اند، صرف نظر از شدت بیماری، می‌توانند علائم مداومی را برای هفته‌ها و یا ماه‌ها پس از بهبودی بیماری همچنان تجربه کنند.

برخی از نمونه‌هایی از علائم کووید ۱۹ طولانی مدت عبارتند از:

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • درد مفاصل
  • درد قفسه سینه یا تپش قلب
  • سردرگمی و اختلال فکری

ما هنوز نمی‌دانیم که چرا و چگونه این علائم در بدن برخی افراد می‌ماند. پزشکان و دانشمندان در حال حاضر تلاش می‌کنند تا اطلاعات بیشتری در این مورد را بررسی کنند.

توضیح آخر

علائم کووید ۱۹ در افراد مختلف بسیار متفاوت است. حتی ممکن است برخی دچار این بیماری شده باشند ولی هیچ علامتی مانند سرفه و یا تب نداشته باشند.

بیشتر افراد مبتلا به این بیماری دچار نوع خفیف یا متوسط آن می‌شوند. افراد مبتلا به نوع خفیف کرونا علائم کووید ۱۹ را دارند اما تنگی نفس ندارند.

اگر علائم بیماری کووید ۱۹ را دارید، صرف نظر از نوع خفیف آن، مهم است در خانه بمانید تا آزمایشات لازم صورت گیرد. رعایت این موارد مانع از گسترش ویروس به دیگران می‌شود که می‌تواند برای آن‌ها نوع شدید باشد.

افراد دارای علائم خفیف و متوسط می‌توانند در خانه روند بهبود را سپری کنند، اما در صورت بدتر شدن باید زیر نظر پزشک روند بیماری را سپری کنند.

منبع: healthline

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.