مراقبت از والدین سالمند در خانه

در فرهنگ کشور ما مراقبت از والدین سالمند از جایگاه ممتازی برخودار هستند و نگهداری از این عزیزان و حمایت از آن‌ها بسیار مورد توجه است، ولی متاسفانه افزایش آپارتمان نشینی، هزینه‌های بالای زندگی و گرفتاری‌های کاری در کنار کمبود وقت و بسیاری دیگر از دغدغه‌ها باعث شده زندگی اشتراکی که قبلا بسیار مرسوم بود، کمرنگ شده و عملا بخش بزرگی از سالمندان کشور به‌خصوص در دو دهه اخیر در خانه خود و به دور از فرزندان زندگی نمایند.

البته نگهداری از سالمندان در خانه سالمندان هم متدوال شده است که فارغ از قضاوت‌ها باید به مشکلات فرزندان که اکثرا دارای سن‌های بالایی هستند و عملا امکان نگهداری از یک سالمند که نیاز به مراقبت‌های ویژه را دارد نمی‌باشد، هدف از این مطلب کمک به افزایش مراقبت از والدین بدون زندگی اشتراکی و فرستادن آن‌ها به خانه سالمندان در منزل خودشان است و نقش فرزند در این مطلب محدود به حمایت و مراقبت‌های اولیه خواهد بود.

نکات مهم در مورد مراقبت از والدین سالخورده در خانه

مراقبت از والدین در خانه معمولا اولین قدم در تهیه و توسعه یک برنامه مراقبت طولانی مدت از یک سالمند است، این نه تنها می‌تواند راهی برای صرفه جویی در هزینه و حضور والدین در محیط آرامش بخش خانه خودشان باشد، بلکه حضور سالمند در محیط اجتماعی و بهره بردن از وجود این عزیزان را به همراه خواهد داشت.

در فرهنگ ما و در اکثر نقاط دنیا معمولا، مسئولیت یافتن یا ارائه مراقبت از والدین بر عهده فرزند بزرگتر به‌خصوص اولاد ذکور است، البته این یک قانون نیست و باید همه فرزندان در این امر مشارکت ویژه داشته باشند، برای فرزند بزرگتر، این افزایش وابستگی معمولا در هنگام بازنشستگی و زمانی رخ می‌دهد اتفاق می‌افتد، که فرزندان خودش تازه از منزل خارج شده و یا همچنان در خانه حضور دارند که البته با توجه به افزایش سن ازدواج در سال‌های اخیر در کشورمان حالت دوم بیشتر معمول است.

در این وضعیت معمولا به این نسل “نسل ساندویچ” گفته می‌شود، زیرا بین دو نسل از افراد وابسته به خود قرار دارند و فشارهای درخواست هر دو نسل به آنان وارد می‌گردد.

پیشنهادهای مفید هنگام مراقبت از والدین سالمند

نکات زیر مربوط به یک نسل خاص نیست و همه می‌توانند برای کمک و مراقبت از والدین سالمند و دیگر سالمندان و پویا نمودن زندگی آنان از این راهنمایی‌ها استفاده نمایند.

۱- مراقب سلامتی والدین سالمند خود باشید

سلامتی بزرگترین نعمت است و حفظ آن هرچند که به دلیل کهولت سن به مرور سخت‌تر می‌شود، اما می‌توان با افزایش مراقبت، رژیم غذایی مناسب، مراقبت‌های پزشکی و ورزش از آن در برابر گذر زمان و استفاده از ابزارهای کمکی محافظت نمود.

اولین توصیه برای فرزندان برای مراقبت از والدین تماس‌های منظم تلفنی و بازدیدهای هفتگی است.

بهتر است به صورت مدوام مکالمه‌های خود را ارزیابی کنید و به یاد داشته باشید، معمولا والدین برای کم کردن زحمت عزیزان و عدم ایجاد نگرانی و احیانا خجالت، وضعیت سلامتی خود را خوب نشان می‌دهند، بنابراین مواظب پنهان کاری آنان باشید و همیشه آلزایمر را در آنان جدی بگیرد و روند کلامی و بیان خاطرات دور و نزدیک را از آنان خواستار شوید تا بتوانید ارزیابی بهتری داشته باید.

استفاده از ابزارهایی مانند دستگاه فشار خون یا فشارسنج‌های دیجیتالی و دستگاه بخور برای افزایش کیفیت زندگی این عزیزان مناسب است، سنجش مدوام فشار خون و قند خون که از فاکتورهای بسیار مهم در سلامت عمومی سالمند محسوب می‌گردند و بهینه نمودن رطوبت هوا که باعث جلوگیری از خشکی مجاری تنفسی، پوست و مو می‌گردد، پیشنهاد می‌شود و تهیه کردن این ابزارها و در دسترس قراردادن آن برای سالمند بسیار دلگرم کننده و مفید است. برای جابجایی سالمند میتوانید از انواع ویلچر و رولیتر استفاده کنید .

۲- برای همه چی آماده باشید

مراقبت از والدین مسئولیت بزرگی است و هرچه پدر و مادر مسن‌تر می‌شوند به مرور، این مسئولیت رشد می‌کند و نیازهای آن‌ها به تدریج افزایش میابد، همیشه به یاد داشته باشید احتمال آغاز یک بحران وجود دارد، بنابراین آینده نگر باشید.

نگهداری از سالمند می‌تواند کل خانواده شما را درگیر نماید، پس برای نگهداری و نظافت و حمایت آن‌ها مشاوره بگیرید و در خواست کمک نماید تا بار این فشار، زندگی شخصی شما را نابود ننماید.

۳- یک موسسه خدمات مراقبت از سالمندان خوب را پیدا کنید

زمان‌هایی وجود دارد که شما قادر به انجام آنچه والدین شما نیاز دارند نیستید

  • رانندگی
  • تهیه مایحتاج و غذا
  • کمک‌های اضافی در خانه یا بیرون آن
  • حمام کردن
  • مراقبت‌های پزشکی و ویزیت پزشکان متخصص

در هر زمانی از روزهای کاری تا تعطیلات آخر هفته و سالانه خانوادگی، مسافرت‌ها و مهمانی‌ها، همیشه احتمال دارد موضوعی و خواسته‌ای برای والدین پیش آید که شما نتوانید فوری به آن پاسخ دهید.

استفاده از موسسه مراقبت در منزل به شما این امکان را می‌دهد که در صورت نیاز همیشه یک یار آماده به خدمت داشته باشید تا بتواند عدم حضور شما را پاسخ دهد.

مراقبت از والدین

۴- راهی برای تهیه وعده‌های غذایی آسان آماده پیدا کنید

سالمندان در معرض سو تغذیه قرار دارند، دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد. اما یکی از مهم‌ترین و پر احتما‌ل‌ترین آن‌ها این است که آن‌ها به راحتی توانایی خرید و تهیه غذای خود را ندارند.

این موضوع باعث می‌شود که افراد سالمند معمولا بدون آگاهی از اهمیت سلامت غذایی از وعده‌های غذایی خود صرف نظر کنند و یا غذاهای راحت‌تر مانند کنسروها، فست فودها و غذاهای بدون ارزش غذایی بخورند.

بنابراین بهتر است بهترین و سالم‌ترین تهیه کننده غذا با ارزش‌های بالای غذایی را در طراف محل سکونت والدین خود که خدمات تحویل در محل دارند را شناسایی و از خدمات این آشپزخانه های سالم بهره گیری نمایید.

۵- مواظب خودتان باشید

اگر شما خوب، سر زنده و سر حال نباشید یا خسته و مریض شوید، نمی‌توانید از کسی مراقبت کنید. پس واجب است به خودتان برسید و مراقبت خوبی از خود انجام دهید.

سرگرمی، تفریح، ورزش، برنامه‌های شاد و مفرح و به طور کلی تقویت جسمی و روحی به شما کمک می‌کند، هم زمان بیشتری و هم بهتر بتوانید از والدین خود مراقبت کنید.

بنابراین راه‌های تغذیه بدن و روح خود را پیدا کنید تا از انرژی، قدرت و منابع لازم برای مراقبت از والدین خود را داشته باشید.

۶- والدین خود را فعال و درگیر نگه دارید

سعی کنید والدین برنامه اجتماعی، مذهبی، ورزشی و غیره خود را که قبلا انجام می‌دادند ادامه دهند. مونزوی شدن، عدم ارتباط و خانه نشینی زمینه‌های ایجاد و توسعه افسردگی را فراهم میاورد.

بنابراین باید تا جای که امکان دارد برنامه روزمره فعال و سابق ادامه یابد و اگر نمی‌توانید به والدین خود کمک کنید تا به فعالیت‌ها، روابط و رویدادهای اجتماعی، مذهبی، تفریحی و غیره که قبلاً از آن‌ها لذت می‌بردند ادامه دهند، حتما یا یک همدم برای او استخدام کنید یا از کمک سازمان‌های مرتبط در این خصوص استفاده کنید تا به شما کمک کنند.

۷- خانه را برای زندگی در سالمندی ایمن کنید

لغزش، عدم استفاده، سقوط خطراتی هست که همواره یک سالمند را در منزل تهدید می‌نماید.

بنابراین از ابزار‌های کمکی یا شرکت‌هایی که استفاده از امکانات را برای سالمند ارتقا می‌دهند، کمک بگیرد. قرار دادن انواع دستگیره در حمام و توالت، تغییر توالت و ایجاد آسانسورها و کاربردی کردن آشپزخانه از جمله این امور است.

همچنین استفاده از تخت بیمار بیمارستانی و تشک مواج برای جلوگیری از بروز زخم بستر برای والدین که به دلیل مریضی یا کهولت سن امکان جابجایی کمی دارند توصیه می‌گردد.

سالمندان و سلامتی آن‌ها

۸- دسترسی به حمل و نقل ساده و ایمن را فراهم کنید

اگر والدین شما نمی‌توانند رانندگی نمایند، حتما از آژانس‌های مخصوص حمل و نقل یا خدمات شهرداری یا موسسات ویژه در این زمینه استفاده کنید و ضمنا مراقبت کنید که سالمند درباره توانایی‌های خود در رانندگی به شما دروغ نگویند، چون این موضوع می‌تواند هم باعث آسیب به خودش شود و هم دیگران.

۹- تعهدات مالی و دریافت کمک هزینه‌ها

زندگی سالمندان هزینه دارد و بعضی از مواقع مراقبت از والدین از نظر مالی غیرممکن به نظر می‌رسد. با این وجود منابع متعددی برای ایجاد تسهیلات، کاهش هزینه و دریافت کمک هزینه وجود دارد.

استفاده از بیمه‌های بازنشستگی، خدمات دولتی می‌تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد و به اشتراک گذاشتن هزینه‌های مازاد بین نزدیکان و شریک نمودن آن‌ها کمک بزرگی محسوب می‌گردد.

۱۰- دریافت خدمات مشاوره روانی

یکی از مشکلات شایع بین سالمندان افسردگی است که علاوه بر صدمه به روح می‌تواند موجب مشکلات بدنی نیز گردد، بنابراین استفاده از خدمات مشاوره توسط روانشناسان مجرب و تحت نظر بودن سالمند می‌تواند به کاهش احتمال وقوع افسردگی کمک بسیاری نماید.

در پایان امیدوار هستیم که شما بتوانید نقش حمایتی مناسبی برای نگهداری و مراقبت از والدین سالمند خود که یک کار عاشقانه و انسانی است داشته باشید.

منبع : georgetownhomecare

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.