همه آنچه باید درباره دستگاه بخور و فواید آن بدانیم

در این مطالب سعی نمودیم با یک ادبیات ساده بدون به کاربردن اصطلاحات پیچیده به سوالات متدوال مشتریان و خریداران محترم انواع دستگاه بخور پاسخ داده و اطلاعات جامع و کاملی درباره مضرات و فواید انواع بخور و دستگاه بخور در اختیار کاربران و مطالعه کنندگان محترم وبلاگ شهر سلامت قرار دهیم.

این مقاله بر اساس سوالات و کلمات جستجو شده در موتور جستجوگر گوگل درباره مرطوب کننده هوا و دستگاه بخور تهیه شده است و سعی در پاسخ دهی مناسب به دغدغه‌های همه طیف‌های متنوع مشتریان دارد.

۱- بخور سرد چیست

بخور سرد یکی از انواع روش‌های افزایش رطوبت بدون تبخیر آب است. بخور سرد در واقع حاصل تبدیل آب به توده‌ای مه مانند بدون تبدیل آب به بخار از طریق گرما است، به دلیل اینکه دمای این بخور معمولا پایین‌تر از محیط است به آن بخور سرد می‌گویند.

۲- بخور گرم چیست

بخور گرم، روشی برای افزایش رطوبت محیط است، که می‌تواند با تبخیر آب یا تبدیل آب گرم شده به توده مه تولید شود. در نوع اول آب از طریق گرما، تبخیر و بخار آن به فضا پرتاب می‌گردد و در نوع دوم آب داغ شده از طریق روش اولتراسونیک به بخور گرم تبدیل و به فضا ارسال می‌شود.

۳- اولتراسونیک چیست

دستگاه بخور اولتراسونیک یک تکنیک ابزار محور است، که در تحقیقات علمی، تولید محصولات مختلف با کاربردهای متنوع بسیار پرکاربرد است. اولتراسونیک در این مبحث روشی است مدرن بر پایه استفاده از خواص فراصوت است که در آن آب روی صفحه‌ای که با سرعت بالا لغزش دارد، ارسال و ملکول‌های آن شکسته و به ذرات بسیار ریز سبکی که شبیه توده مه است تبدیل می‌گردد، حاصل این عمل، تولید بخور است.

۴- یونیزه اسیون بخور چه کمکی به ما می‌کند

داشتن قابلیت یونیزه اسیون در دستگاه بخور به این معنا است که ذرات کوچک شده آب که سبک هستند هنگام خروج با یون منفی باردار می‌گردند، ذرات بخار آب باردار با یون منفی بسیار فعال بوده و به راحتی ذرات معلق در هوا را جذب کرده و سنگین شده و نشست می‌کنند.

بنابراین استفاده از دستگاه بخور کمک به کاهش آلودگی هوا و افزایش کیفیت آن می‌کند، معمولا دستگاه‌های بخور که قابلیت یونیزه اسیون در آن‌ها باشد، دارای یک ژنراتور تولید مدوام یون منفی هستند که تا مدت زمان به‌خصوصی یون منفی تولید می‌کنند.

۵-چرا با روشن کردن دستگاه بخور شعله اجاق گاز قرمز می‌شود

تغییر رنگ شعله خطرناک نیست، این اتفاق ناشی از ماهیت روش تولید بخور سرد اولترسونیک است.

در روش اولتراسونیک ذرات معلق در آب ته نشین یا از آن جدا نمی‌شوند یعنی آبی که دارای املاح است آنقدر ذراتش کوچک می‌شود که تبدیل به مه می‌شود، ولی ماهیت خود را دارد و ضمنا این ذرات چسبنده‌تر می‌شوند.

بنابراین در برخورد با شعله اجاق گاز املاح می‌سوزند و رنگ آن را تغییر می‌دهند. ضمنا ارتعاشات فراصوت صفحه اولتراسونیک بر ذرات شعله آتش اجاق گاز با توجه به هم فاز بودن می‌تواند تاثیر گذار باشد.

۶- استانداردهای رایج در دستگاه بخور کدام است

استانداردهای به‌خصوصی توسط سازمان استاندارد جهانی یا ISO برای طراحی و ساخت انواع مرطوب کننده‌های هوا تهیه و اعلام شده است. این الزامات باعث می‌گردد علاوه برکیفیت محصول، سلامتی و امنیت کاربران تا حدود زیادی تامین گردد. از جمله این استانداردها می‌توان به:

  • IEC 60601-1
  • ISO 3744:1994
  • ISO 4135:2001
  • ISO 5356-1:2004
  • ISO 5367:2000
  • ISO 7396-1:2002
  • ISO 9360-2:2001
  • ISO 5367:2000
  • ISO 10524-1:2006
  • IEC 60601-1-8:2003

۷- تاثیر دستگاه بخور بر نوزادان چیست

پاسخ این سوال در مقالات متعدد دانستنی‌های شهر سلامت مطرح شده است، اما به طور کلی می‌توان گفت که پوست و مجاری نوزاد برای مواجه با هوای خشک هوا پس از خروج از رحم مادر که محیطی بسیار مرطوب است، آمادگی ندارد.

بنابراین از طرف تمامی پزشکان توصیه می‌گردد پس از به دنیا آمدن نوزاد برای مرطوب شدن مجاری تنفسی، حداقل برای ۶ ماه دستگاه بخور سرد که با آب مقطر و پاکیزه پر شده است مرطوب گردد.

افزایش رطوبت هوا از خشکی پوست کودک جلوگیری می‌کند و مجاری تنفسی کودک را مرطوب و تنفس و خواب نوزاد را بهبود می‌بخشد.

مرطوب نگاه داشتن هوای اتاق نوزاد در حد نرمال و استاندارد بین ( ۴۰% الی ۵۰% ) توسط پزشکان توصیه می‌گردد.

۷- آیا دستگاه بخور سرد برای سرما خوردگی مناسب است

دستگاه بخور سرد احتمال انتقال ویروس را کاهش می‌دهد و برای کمک به درمان سرفه‌های خشک بسیار مفید است.

مرطوب بودن مجاری تنفسی به درمان سریع‌تر کمک می‌کند، اما برای باز کردن سینوزیت‌ها و کمک به درمان عفونت سینوزیت، استفاده بخور دستگاه بخور صورت که دمای بخور آن داغ است توصیه می‌گردد.

۸- تفاوت دستگاه بخور سرد با گرم

با توجه به دسته بندی دستگاه بخور گرم به دو دسته بخور گرم المنتی یا حمامی و دستگاه‌های بخور گرم اولتراسونیک، تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم نیز به دو بخش طبقه بندی می‌گردد.

تفاوت دستگاه بخور سرد و بخور گرم و داغ المنتی

مقایسه دستگاه بخور سرد و گرم هم در دمای بخور خروجی است و هم در نحوه تبدیل آب به بخور.

بدین صورت که در بخور سرد دمای بخور خروجی از دمای محیط پایین‌تر است و آب همانطور که قبلا گفته شد در اثر ارتعاشات صفحه اولتراسومیک تبدیل به ذرات ریز و سبک و نهایتا بخور می‌گردد، ولی در بخور گرم حمامی آب در اثر گرما بخار شده و با فن به محیط پرتاب می‌گردد و دمای آن بسیار بالا حدود ۷۵ درجه و بیشتر است که می‌تواند در تماس با پوست باعث سوختگی هم گردد.

تفاوت دستگاه بخور سرد و بخور گرم اولترسونیک

در این روش تفاوت اساسی تنها در دمای بخور خروجی است و البته پاکیزه بودن و املاح کمتر بخور گرم نسبت به سرد که بسیار مهم است، زیرا تولید بخور به یک روش صورت می‌پذیرد.

تولید بخور گرم به روش اولتراسونیک معمولا در دستگاه بخور سرد و گرم توام ارائه می‌گردد. در این روش آب از مخزن به مخزن دیگری که با المنت گرم می‌شود منتقل می‌گردد و در نتیجه این عمل املاح آن کمتر و ویروس‌ها و باکتری‌های آن از بین می‌رود و سپس روی صفحه اولتراسونیک به ذرات سبک تبدیل می‌گردد و به صورت بخور گرم مه مانند به محیط ارسال می‌گردد.

۹- قیمت دستگاه بخور برای سرماخوردگی

سلامتی قیمت ندارد، بنابراین هزینه برای خرید دستگاه بخور یک سرمایه گذاری برای سلامتی است. بنابراین نگران قیمت دستگاه بخور نباشید، البته به دلیل افزایش قیمت ارز و نوسات اقتصادی قیمت این محصولات هم افزایش یافته است و این فروشگاه تلاش می‌کند که بهترین محصولات را با ارزان ترین قیمت به مشتریان خود ارایه نماید.

۱۰- دستگاه بخور برای کرونا

نمی توان رسما اعلام کرد که دستگاه بخور برای کمک به کرونا مفید است یا خیر، اساسا تحقیقات تایید شده و نتایج علمی در این خصوص ارائه نگردیده است.

بنابراین نمی‌توانیم سودمندی یا مضر بودن استفاده از این دستگاه در این بیماری را تایید کنیم.

۱۱- دستگاه بخور برای عفونت ریه

نتیجه و تحقیقات تاییده شده‌ای که اثبات کند استفاده از بخور برای کمک به درمان عفونت ریه و سیستم تنفسی فوقانی مفید است وجود ندارد و بنابراین دلیلی برای توصیه استفاده از آن وجود ندارد، هرچند که هوای مرطوب سرفه را کاهش می‌دهد اما این دلیل به تنهایی کافی نیست.

۱۲- بخور برای سرماخوردگی بزرگسالان

استفاده از دستگاه بخور برای افزایش رطوبت هوا برای دوران سرماخوردگی مفید است، استفاده از دستگاه بخور باعث:

  • کاهش انتقال ویروس‌ها
  • بهبود تنفس
  • کاهش سرفه
  • و تسریع در درمان

می‌گردد.

۱۳- بهترین دستگاه بخور سرد

بهترین دستگاه بخور سرد، دستگاهی است که در آن کیفیت، قدرت پرتاب، امکانات خدمات پس از فروش، گارانتی و ارزش خرید در انتخاب لحاظ گردیده باشد.

معرفی بهترین دستگاه بخور با توجه به وضعیت فعلی بازار و کمبود دستگاه‌های خوب از برندهای مطرح که ارزش خرید بالای نسبت به کیفیت و قابلیت‌ها داشته باشد کار سختی است اما به طور کلی محصولات امسیگ، بیورر و زیکلاس مد از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.

۱۴- بخور سرد بهتر است یا گرم برای صورت

اگر به صورت تخصصی می‌خواهید صورت خود را پاکسازی نماید و از پوست صورت خود محافظت نماید، استفاده از دستگاه بخور صورت که باعث تعریق، باز شدن منافذ پوست، آب‌رسانی و جوان سازی آن می‌گردد استفاده نمایید.

استفاده مدوام از دستگاه بخور صورت به‌خصوص قبل از قراردادن ماسک‌ها بر روی صورت باعث جلوگیری از پیری زودرس پوست و شفافیت آن می‌‎گردد.

۱۵- در دستگاه بخور چه بریزیم

اکیدا توصیه می‌گردد در دستگاه بخور به‌خصوص بخور سرد آب پاکیزه با املاح کم، ترجیحا آب مقطر یا آب تصفیه شده بریزد و از افزودن انواع رایحه به آب مخزن در دستگاه خوداری نمایید.

استفاده از رایحه‌ها و افزودنی‌ها به دستگاه بخور در صورت داشتن محفظه مخصوص و ذکر شدن این قابلیت در دفترچه دستگاه مجاز است، به یاد داشته باشید در صورت ریختن چیزی جز آب در دستگاه، عمر آن به شدت کاهش می‌یابد.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.