دستگاه بخور و کاهش آلودگی هوا

آیا دستگاه بخور برای کاهش آلودگی هوا مفید است ؟

دستگاه‌های تصفیه هوا و بخور می‌توانند بر هوایی که در آن نفس می‌کشید و زندگی می کنید تاثیر بگذارند. همانطور که باید بدانید هر کدام از این دستگاه‌ها هدف خاصی دارند و ویژگی‌های مورد نظر خود را دارند و با استفاده از آن‌ها می‌تواند به آلرژی ، علائم تنفسی یا شرایطی خشک محیط زندگی کمک کند و محیطی سالم‌تری برای کودکان و زندگی خود ایجاد کنید. و قبل از هرچیزی باید تفاوتی که دستگاه بخور و تصفیه هوا دارند را بدانید و تاثیری که می توانند بر محیط بگذارند.

تفاوت بین دستگاه تصفیه هوا و دستگاه رطوبت ساز چیست؟

از دستگاه تصفیه هوا برای پاکسازی،حذف و یا غیر فعال کردن آلاینده ها استفاده می‌شود. دستگاه تصفیه هوا از یک فن و سطح فیلتر دار تشکیل شده است هرچند که فیلترهای ان با توجه به مدل های گوناگونی که وجود دارد می‌تواند متفاوت باشد. در اکثر دستگاه‌های تصفیه هوا، هوا از فیلتر عبور می‌کند و آلاینده ها بر روی سطحی از فیلتر گیر می‌کنند و هوای تمیز را به محیط می‌دهند . باید بدانید که دستگاه‌های تصفیه هوا هیچ رطوبتی به هوا اضافه نمی‌کنند.

از طرفی دیگر هیچ‌گاه یک رطوبت‌ساز هوا را تمیز نمی‌کند . دستگاه‌های رطوبت ساز با جوشاندن آب در بخار ، ارتعاش قطرات آب به هوا با فناوری اولتراسونیک یا تبخیر آب با استفاده از فن و فتیله آب را به هوا می‌دهند و محیط را مرطوب نگه می‌دارند.

رطوبت‌سازهای اولتراسونیک می‌توانند ذرات معدنی کمی را به هوا وارد کنند . اثراتی که این ذرات به محیط می‌دهند فعلا شناخته نشده است. توصیه می شود که از آب مقطر استفاده کنید و مرتبا دستگاه مرطوب‌کننده‌ی خور را تمیز و ضد عفونی کنید.

تاثیرات آلودگی هوا بر روی سلامتی

باید بدانید که در سراسر دنیا از هر ۱۰ نفری که راه می‌روند ۹ نفر هوای ناسالم تنفس می‌کنند. آلودگی هوا این روزها از بزرگترین و مهم‌ترین خطرات زیست محیطی است که باعث مرگ زودهنگام می‌شود.۵ میلیون مرگ زودرس بر اثر حمله‌های قلبی ، سکته های مغزی ، دیابت و بیماری‌های تنفسی است که بیشتر از ایدز ، سل و مالاریا است.

کودکان ، سالخوردگان ، افراد مبتلا به بیماری‌های خاص و اقلیت ها وجوامع کم درآمد به ویژه در برابر پیامدهای نامطلوب سلامت و بیشتر در معرض قرارگرفتن این بیماری هستند.

در تحقیقاتی که صورت گرفته است نشان داده شده که انسان‌هایی که در معرض برخی از آلاینده‌ها قرار دارند بیشتر از کشیدن یک پاکت سیگار در روز آمفزیم بدنشان را افزایش می‌دهند . مطالعاتی که اخیرا انجام شده است نشان می دهد که آلودگی هوا بر سلامت روان ، بهره‌وری کارگران و حتی عملکرد بازار بورس تاثیر بگذارد.

در این جا به آلودگی هوا و عملکرد دستگاه بخور در این ارتباط می پردازیم .

آلودگی هوا و دستگاه بخور 

مردم تهران و سایر شهرهای بزرگ در فصل سرد سال با آلودگی هوا بیش از پیش از مواجه می‌شوند و این آلودگی در بعضی از روزها به حد هشدار می‌رسد و حتی از افراد در معرض خطر خواسته می‌شود که در منزل بمانند . برخی از اوقات خرید دستگاه بخور توصیه می‌شود ولی آیا واقعا این یک توصیه علمی است یا خیر؟ در این مطلب به تاثیر دستگاه بخور بر احتمال کم کردن خطرات ناشی از آلودگی هوا می‌پردازیم . در این رابطه مطالب زیادی وجود دارد.

به‌هیج وجه نمی توان گفت که دستگاه بخور در هوای آلوده (به‌ویژه هوای این روزهای تهران)معجزه می‌کند.حتی شاید استفاده بیش از حد از دستگاه بخور فضای خانه را از حالت استاندارد خارج می‌کند مضر نیز باشد ، ولی مطمئنا استفاده به‌اندازه از دستگاه بخور در روزهای زمستان که هوا سرد و خشک است و وجود سیستم‌های گرمایشی که خشکی هوا را دو چندان می‌کند بسیار مفید خواهد بود . اگر دستگاه بخور شما مجهز به سیستم یونیزه اسیون باشد ، قادر به تولید یون‌های منفی می‌باشد. بهترین دستگاه بخور برای کاهش اثرات آلودگی هوا قطعا دستگاه بخور سرد است .

یون‌های منفی ، ذرات معلق و آلودگی‌های محیطی را که به شکل یون‌های مثبت هستند، جذب کرده و به شکل ذرات سنگین‌تر در می‌آیند و بر روی زمین می نشینند و یا در دام فیلترهای دستگاه می‌افتند . گفته می‌شود دستگاه بخور  انتقال آلودگی‌های میکروبی را در یک محیط بسته کمتر خواهد کرد گرچه تاییدیه علمی در این ارتباط وجود ندارد . دستگاه بخور مجهز به سیستم یونیزاسیون کمک می‌کند تا هوای سالم تری را تنفس کنیم . رطوبت ایده‌آل درحدود ۴۵ درصد است.

رطوبت ۳۰ درصد هوای خشک تلقی می‌شود و رطوبت بالای ۵۰ درصد هم به هیج وجه توصیه نمی‌شود . برای اینکه از میزان رطوبت محیطمان آگاه شویم، بعضی از انواع بخور مجهز به سنسورهای سنجش رطوبت هستند را میتوان به طور جداگانه نیز تهیه کرد . برای سنجش رطوبت هوا می‌توان از یک آزمایش استفاده کرد. ۳ قطعه یخ را در داخل لیوان بیاندازید و مقداری آب اضافه کنید ، بعد از سه دقیقه اگر رطوبت در اطراف لیوان تشکیل نشد ، یعنی هوای محیط خیلی خشک است .

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.