ماساژ ورزشی چیست و چه مزایایی دارد؟

در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که ماساژ ورزشی چیست و مزایای آن کدامند؟ همراه ما باشید تا اطلاعات سودمندی در این باره کسب نمایید.

وقتی صحبت از این موضوع می‌کنیم که ماساژ ورزشی چیست و مزایای آن، می‌تواند شامل چه مواردی باشد، شاید به ذهنتان همان ماساژ ساده و متداولی که هر کسی به راحتی می‌تواند آن را حتی در منزل انجام دهد خطور کند اما توجه داشته باشید که ماساژ انواع مختلفی دارد که انجام هر یک بکارگیری فنون و تکنیک‌های مخصوص و متفاوتی را می‌طلبند.

ماساژ ورزشی یا به عبارتی ماساژ درمانی ورزشی به نوعی از ماساژ که از آن برای درمان بافت‌های نرم آسیب دیده، برطرف کردن درد و صدمات ناشی از تمرینات و فعالیت‌های ورزشی استفاده می‌گردد تعریف می‌شود. این نوع از ماساژ گرفتگی و سفتی عضلات را با کاهش فشار خون و ضربان قلب برطرف کرده و موجب افزایش آرامش بدن می‌شود.

امروزه کلینیک‌های ورزشی مختلفی مشاوره‌های بسیاری در رابطه با این موضوع که ماساژ ورزشی چیست و چه مزایایی دارد در اختیار مراجعین خود قرار می‌دهند و آن را به عنوان جز جدایی ناپذیر تمام رژیم‌های ورزشی معرفی می‌نمایند. دانشکده‌ها و مراکز آکادمیک مربوط به علوم ورزشی و تربیت بدنی نیز آموزش این موضوع به دانشجویان و کارآموزان خود را در لیست مباحث آموزشی خود قرار داده و تفهیم آن را بسیار پر اهمیت می‌دانند. استفاده از ابزاری مانند تشک ماساژور و روغن های گیاهی معطر در کنار انواع دستگاه ماساژور به پیاده سازی ماساز کمک بسیاری مینماید .

ماساژ ورزشی برای چه کسانی مفید است؟

مردم عادی نیز که ورزش کردن را به عنوان یکی از فعالیت‌های روزانه خود انجام می‌دهند به این موضوع اذعان دارند که ورزش تنها انجام حرکات و تمرینات مختلف نیست و باید به فکر پیشگیری از آسیب‌های بعد از انجام آن نیز بود. تمامی کسانی که ورزش می‌کنند چه آن‌هایی که ورزش‌های سبک و هوازی چون پیاده روی سریع، دویدن، شنا و دوچرخه سواری انجام می‌دهند و چه ورزشکارانی که تمرینات سخت و قدرتی چون دوی سرعت یا پاورلیفتینگ انجام می‌دهند باید از ماساژ ورزشی نیز استفاده نمایند.

ماساژ ورزشی به بدن کمک خواهد کرد تا سریع‌تر به حالت اولیه خود بازگشته و درد و ناراحتی‌های پس از انجام تمرینات را برطرف خواهد کرد. از این رو فواید بسیار این نوع ماساژ غیر قابل انکار بوده و نیازمند پرداخت بیشتر است. در ادامه با توجه به پرسشی که در ابتدای متن مطرح شد، ماساژ ورزشی چیست و چه مزایایی دارد، به برخی از این مزایا و شرح مختصری از آن‌ها می‌پردازیم.

مواردی از مزایای ماساژ ورزشی

در اینجا به ۴ مورد از مزایای ماساژ ورزشی اشاره می‌کنیم ولی بدون شک فواید و مزایای این ماساژ بسیار بیشتر بوده و هر چه در مورد موضوع ماساژ ورزشی چیست و چه مزایایی دارد صحبت کنیم باز هم کم گفته‌ایم.

تسکین دهنده درد

اگر جزو علاقمندان به ورزش هستید و بخشی از برنامه خود را صرف فعالیت‌های ورزشی می‌کنید حتما تجربه سفتی عضلات پس از انجام یک تمرین ورزشی طولانی یا سنگین را داشته‌اید. این سفتی باعث ایجاد درد در نواحی مختلف بدن می‌شود و در حقیقت دردی است که نشان از کشیدن کار اضافی از عضلات بدن شماست. اگر برخورد درستی با این سفتی‌ها نشود بدون شک آسیب‌های بسیاری را در پی خواهند داشت. انجام ماساژ ورزشی بعد از تمرینات در باز نمودن سفتی عضلات مثمر ثمر واقع شده و احتمال آسیب‌های بعدی را نیز به حداقل خواهد رسانید.

ریکاوری سریع

پژوهشگران علم ورزش توانسته‌اند ثابت کنند که انجام ماساژ پس از ورزش، مدت زمان لازم جهت ریکاوری را تا دو برابر می‌تواند کاهش دهد. علت این اتفاق را اینگونه می‌توان توجیه کرد که ماساژ باعث گردش هر چه سریع‌تر و بهتر خون در بدن شده و از این طریق سبب می‌شود که مواد مغذی زودتر به بافت‌ها راه یابند. بهبود گردش خون، مایعات در بدن، اکسیژن و مواد مغذی را به ماهیچه‌ها و بافت‌های دیگر رسانده و باعث بازیابی سریع‌تر عضلات خواهد شد.

بالا بردن انعطاف پذیری و برطرف کردن تنش در عضلات

همان طور که گفته شد بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی مطمئنا انقباض عضلانی رخ خواهد داد و این انقباض می‌تواند باعث فشار زیاد و ایجاد تنش در این نواحی شود. یکی دیگر از مزایای ماساژ برطرف کردن همین تنش‌هاست. ماساژ ورزشی فشارهای وارد شده بر عضلات را تحلیل و عضله را به حالت نرمال قبلی باز خواهد گردانید. نتیجه کلی این کار بالا بردن انعطاف پذیری بدن برای انجام فعالیت‌های روزانه خواهد بود.

سم زدایی از بدن

در بین تمام مزایای ماساژ ورزشی شاید به جرات می‌توان گفت مهم‌ترین آن‌ها زدودن سموم از عضلات باشد. ورزش کردن باعث انباشته شدن اسید لاکتیک و ایجاد دردهایی به سبب همین تجمع در عضلات بدن می‌شود. انجام ماساژ پس از تمرین این اسید متجمع را بطور مساوی بین عضلات بدن تقسیم و درصد انباشتگی آن در برخی عضلات را به حداقل می‌رساند.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.