یوگا چیست و چه فوایدی دارد؟

یوگا چیست ؟ یوگا یک نوع ورزش جسمی و روحی می‌باشد که بر جسم و روح انسان تاثیر مثبت می‌گذارد. در حقیقت این ورزش ۵۰۰۰ سال قبل و در هند آغاز شده است. یوگا از کلمه یوج سانسکریت به معنای متحد شدن گرفته شده است. هدف نهایی از انجام یوگا رسیدن به رهایی یا آزادی نهایی می‌باشد.

می‌توان گفت اولین اثر ضبط شده از حرکات یوگا مربوط به ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سال پیش توسط پاتانجالی، مریم یوجی هند است. به دنبال آن یوگا در طول قرن‌ها رواج پیدا کرد. حرکات یوگا با استفاده از حالت‌ها و تمرکز بر قسمت‌های مختلف بدن و تکنیک‌های تنفس به منظور متحد کردن بدن با ذهن و سپس ذهن با روح انجام می‌شود.

فواید یوگا چیست ؟

از فواید یوگا برای سلامتی می‌توان به کاهش فشار خون بالا اشاره کرد. بسیاری از افراد معتقدند انجام صحیح حرکات یوگا می‌تواند در کاهش استرس و کاهش فشار خون تاثیر گذار باشد. در بعضی تحقیقات تاثیر حرکات یوگا بر فشار خون گزارش نشده است. اما با این حال یک سری نشانه‌های خاص در یوگا وجود دارد که می‌تواند باعث کاهش فشار خون شوند.

در برخی مطالعات کاهش اندک اما قابل توجه در فشار خون افراد بعد از انجام سه هفته یوگای روزانه مشاهده شده است. همچنین در مطالعه دیگری بعد از انجام ۴۰ روز یوگا شاهد کاهش فشار خون سیستولیک از ۱۴۲ به ۱۲۶ میلیمتر جیوه و کاهش فشار خون دیاستولیک از ۸۶ به ۷۵ میلیمتر جیوه بوده‌اند. لازم به ذکر است باید داروهای مربوط به فشار خون همراه با ورزش یوگا مصرف شوند.

یوگا و مدیتیشن

مزایای ورزش یوگا چیست ؟

از دیگر مزایای یوگا می‌توان به بهبود روحیه بعد از انجام ورزش اشاره کرد. حتی مردان بعد از انجام این ورزش ادعا داشته‌اند که تنش، خستگی و خشم در آن‌ها کاهش پیدا کرده است. می‌توان گفت برخی شواهد حاکی از این بوده که یوگا باعث کاهش گلوکز خون شده است. در یکی از مطالعات بعد از انجام یوگا به مدت ۸ روز مقدار گلوکز در مردان و زنان بهبود پیدا کرده بود.

برخی مطالعات نشان داده است که حرکات یوگا باعث کاهش علائم آسم در بیماران شده است. این بدان معنا نیست که داروهای مربوط به آسم خود را مصرف نکنید. بلکه باید در کنار انجام حرکات یوگا داروهای آسم هم مصرف شوند. اما به طور کلی می‌توان گفت افرادی که به طور منظم حرکات یوگا را انجام می‌دهند از آن لذت برده‌اند و آن را مفید دانسته‌اند.

دیگر فواید یوگا چیست ؟ یوگا باعث بهبود تنفس خواهد شد؛ زیرا موقع انجام حرکات یوگا و نفس عمیق کشیدن ظرفیت ریه افزایش پیدا می‌کند و استرس کاهش می‌یابد که باعث تمدد اعصاب و ایجاد آرامش خواهد شد.

حتی در اولین جلسه و بعد از انجام حرکات یوگا می‌توانید کاهش استرس را احساس کنید. زیرا برخی تمرینات یوگا باعث تنفس عمیق، تسلط بر ذهن و توقف صدای ذهن می‌شود که به دنبال آن احساس آرامش در فرد ایجاد خواهد شد. حتی برخی مطالعات ارتباطی بین یوگا و افزایش هورمون اکسی توسین را نشان داده اند. هورمون اکسی توسین به هورمون اعتماد و ارتباط مشهور می‌باشد که آرامش را در فرد به وجود می‌آورد.

انجام حرکات یوگا در خانه

انجام دادن حرکات یوگا به طور منظم در منزل باعث می‌شود که از شرایط فیزیکی و ذهنی بسیار خوبی برای ادامه حرکات برخوردار شوید. بنابراین انجام حرکات یوگا در منزل بدون صرف هزینه بسیار مفید خواهد بود.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.