فواید ماساژ و اثرات درمانی آن برای بدن

در این مطلب فواید و مضرات ماساژ را بیان می کنیم و البته بیشتر به فواید ماساژ می پردازیم. علت این که در بین فواید و مضرات ماساژ بیشتر با فواید آن تمرکز می کنیم آن است که حقیقتا ماساژ به صورت صحیح مضررات ندارد . اثرات درمانی ماساژ به حدی فراوان است که به قطعیت می‌توان گفت ماساژ یک معجزه محسوب می‌شود. بهتر است بدانید که انواع مختلفی ماساژ وجود دارد که بر روی قسمت‌های مختلف بدن قابل اجرا می‌باشند.

در وبلاگ شهر سلامت مطلب در مورد ماساژ و تاثیرات آن بسیار متنوع و با استفاده از منابع معتبر تهیه و برای مطالعه و افزایش آگاهی خوانندگان تهیه و ارائه شده است. مطالعه این مقاله که شاید کمتر از ۵ دقیقه زمان نیاز داشته باشد شما را با فواید و مضرات ماساژ آشنا خواهد نمود .

فواید و مضرات ماساژ

ماساژ یکسری حرکات منظم و اصولی است که روی قسمت‌های مختلف بدن (منظور لایه‌های سطحی و عمیق و بافت‌های بدن) اجرا می‌شود و بر سیستم‌های عضلانی، عصبی، مفاصل، تاندون‎‌ها، پوست، عروق و رباط‌ها تاثیر می‌گذارد و جهت بهبود، افزایش عملکرد و ایجاد آرامش به کار می‌رود. از اثرات درمانی ماساژ می‌توان به تقویت آرامش، کاهش درد، رفع افسردگی، کاهش تنش عضلانی، بهبود جریان خون، جلوگیری از ایجاد لخته خون و رفع استرس اشاره کرد.

جالب است بدانید که ماساژ و ماساژ درمانی از قدیم برای درمان انواع بیماری‌ها کاربرد داشته است. بنابراین یک روش معجزه آسا در بهبود و درمان به شمار می‌رود. بدن انسان در اثر ماساژ ماده شیمیایی به نام سروتونین که خاصیت تسکین دهنده دارد تولید می‌کند.

ماساژ درمانی برای افسردگی

ماساژ درمانی برای افسردگی بسیار موثر است و استفاده از ماساژ درمانی برای افسردگی یک متد بسیار معمول است . ماساژ باعث افزایش انرژی و آرانش میگردد و افزایش آرامش رابطه مستقیمی با کاهش افسردگی دارد .

ماساژ درمانی برای رفع افسردگی را میتوان از اثرات ماساژ بر کیفیت خواب هم درک کرد زیرا افزایش کیفیت خواب موجب کاهش سطح افسردگی میگردد. بسیار طبق تحقیقات انجام شده کمبود خواب باعث تشدید علائم بیماری و درد می‌شود که یکی از اثرات اصلی درمانی ماساژ افزایش کیفیت خواب می‌باشد؛ که در نهایت بیمار درد کمتری را احساس می‌کند. همچنین از دیگر اثرات درمانی ماساژ رفع سردرد، سندروم درد میوفاسیال، آسیب‌های ورزشی، کشیدگی بافت نرم، سندروم اسکلتی-عضلانی و درد مفاصل گیجگاهی-فکی می‌باشد.

لازم به ذکر است که ماساژ باعث آرامش شده و خاصیت درمانی دارد اما نمی‌توان آن را جایگزین درمان‌های پزشکی کرد، ولی یک نوع مکمل درمان به شمار می‌رود.

ماساژ و فواید آن

اثرات درمانی ماساژ بر قسمت‌های مختلف بدن

ماساژ فواید متعددی دارد که بر قسمت‌های مختلف بدن اثرات آن را بررسی می‌کنیم. یکی از اثرات مهم درمانی ماساژ روی دستگاه اعصاب می‌باشد. ماساژ اختلالاتی مانند بی‎خوابی، سردرد، تنش و بیماری‌های مربوط به فشارهای روانی را بهبود می‌بخشد.

دیگر اثرات درمانی آن روی دستگاه عضلانی است، که باعث کشش و تقویت عضلات خواهد شد به طوری که حالت ارتجاعی آن را تقویت می‌کند. به علاوه ماساژ برای رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات بسیار مفید و موثر است.

اثرات درمانی ماساژ برای مفاصل و دستگاه اسکلتی به این صورت است که باعث حفظ ایستادگی بدن، رفع حالت ورم مفاصل و چابکی آنها خواهد شد.

دیگر اثرات درمانی آن بر دستگاه گردش خون این است که باعث بهبود و تسریع گردش خون و همچنین کاهش فشار خون می‌شود. ماساژ تعداد ضربان قلب را کاهش می‌دهد و در نهایت باعث تقویت قلب خواهد شد.

از اثرات درمانی ماساژ بر روی دستگاه تنفس و گوارش می‌توان به ریتم آرام و عمیق در تنفس اشاره کرد. جالب است بدانید که ماساژ از یبوست جلوگیری کرده و باعث تقویت ماهیچه‌های روده خواهد شد؛ که ترشح هضم غذا را در کبد، معده، روده و لوزالمعده به دنبال خواهد داشت.

از دیگر اثرات درمانی آن بر پوست و بافت‌های سلول زیر پوست این است که غدد چربی را تحریک می‌کند که در نهایت باعث دفع سموم از بدن خواهد شد. لازم به ذکر است که ماساژ باعث باز شدن منافذ پوست می‌شود که تنفس، قدرت کشش و نرمی پوست را افزایش می‌دهد.

بنابراین می‌توان گفت که ماساژ درمانی یک روش برای مدیریت و درمان دردهای مزمن است. تحقیقات و نتایج ماساژتراپی علمی نشان داده است که ماساژ برای درمان دردهای استخوانی و عضلانی، درد نخاعی، درد عمیق داخلی و سردرد بیشتر از طب سوزنی و فیزیوتراپی موثرتر می‌باشد.

ماساژ بدن

روش‌های ماساژ درمانی

۵ روش ماساژ درمانی عبارتند از: تاپوتمان، مالش، کوبش (حرکات ضربه‌ای)، لرزش، پتریساژ (مشت و مال دادن).

روش کوبش

روش کوبش باعث افزایش گردش خون می‌شود که باعث آرام شدن سیستم عصبی خواهد شد. این روش گرما دهنده و آرام ‌بخش می‌باشد. همچنین جالب است بدانید که اثرات درمانی ماساژ در روش کوبش باعث درمان وضعیت تحلیل رفته پوست نیز خواهد شد.

روش مالش

روش مالش مفاصل، زردپی‌ها و ماهیچه‌ها را قابل انعطاف می‌کند و دفع مواد زائد را آسان می‌کند. مالش باعث کاهش ورم بعد از ملتهب شدن اعصاب خواهد شد.

روش پتریساژ

روش پتریساژ برای رفع مشکلات ماهیچه‌ای بسیار مناسب می‌باشد. همچنین باعث افزایش مواد مغذی بدن شده و ماهیچه‌ها را تقویت خواهد کرد. این شیوه از ماساژ باعث تقویت فعالیت و تنفس سلولی می‌شود و از این طریق سمومی را که باعث خستگی می‌شوند را از بین برده و باعث افزایش فعالیت پایانه‌های عصبی خواهد شد.

روش تاپوتمان

روش تاپوتمان باعث رفع آتروفی ماهیچه‎‌، افزایش جریان خون، آرام کردن اعصاب و تقویت ماهیچه‌ها می‌شود.

روش لرزش

و در انتها روش لرزش باعث رفع التهاب اعصاب، افزایش جریان خون، افزایش فعالیت غدد و کمک به حرکت روده‌ها خواهد شد.

هر کدام از این روش‌ها مناسب برای رفع بخش خاصی از مشکلات جسمی هستند؛ که با توجه به اطلاعات فراهم شده می‌توان از مناسب‌ترین آن‌ها بهره‌مند شد.

استفاده از دستگاه ماساژور بدن

دستگاه ماساژور بدن یکی از ابزارهای است که با بهره گیری از متد های مختلف ماساژ و با بازسازی آنها به شما کمک نماید تا بتوانید خدمات ماساژ را دریافت نماید . استفاده از انواع دستگاه ماساژور که خود طبقه بندی های بسیار مختلفی دارد به سه دلیل عمده افزایش یافته و خرید این دستگاه ها در سالهای اخیر بسیار رشد داشته است . این سه علت عبارتند از ۱- کاهش هزینه ۲- قیمت تمام شده بهتر ۳- درسترس بودن در هر زمانی و مکانی

واقعیت آن است که خدمات ماساژ توسط یک درمانگر حرفه ای هم گران است و هم نیاز به اخذ نوبت و دریافت وقت و زمان بندی دارد و معمولا باید محلی که ماساژور میگوید رفت . ولی استفاده از انواع دستگاه ماساژور بدن مانند دستگاه ماساژور سر برقی ، ماساژور پا یا دستگاه ماساژور گردن دیگر این محدودیت ها را ندارد .

استفاده از انواع دستگاه های ماساژور برقی تا حدود زیادی بسیاری از تکنیک های ماساژ را پوشش میدهد . فواید و مضرات ماساژ با دستگاه ماساژور برقی حدودا با ماساژ توسط یک درمانگر یکی بوده و استفاده از این نوع ماساژ برای افسردگی و کاهش عوارض آن بسیار موثر است .

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.