تاثیر دستگاه بخور گرم یا بخور سرد بر درمان خشکی چشم

در این مقاله به درمان های خانگی خشکی چشم می پردازیم یکی از راه کارها استفاده از دستگاه بخور ( بخور سرد یا بخور گرم ) در محیط و افزودن رطوبت به هوا بویژه در فصل زمستان می باشد که سیستم های گرمایشی خشکی هوا را دو چندان میکند.

راهکارهای درمان خشکی چشم (تاثیر بخوربر خشکی چشم)

بطور خلاصه اینجا راجع به چی می خوانید

اگر شما هم به‌طور مزمن چشمانتان خشک می شود لازم است به میزان رطوبت هوا در منزل و محیط کار دقت نمایید. استفاده بجا و دقیق از بخور سرد یا بخور گرم کمک بزرگی در این زمینه می نماید.

سوالاتی که همیشه پرسیده می شود:

مقدار ایده آل رطوبت هوا چقدر است؟

جواب این سوال به این بستگی دارد که از چه کسی سوال می کنید. پیشنهاد ما بین ۵۰%–۴۰% است. این میزان به حدی پایین است که اجازه ی رشد کپک، پوسیدگی و داست مایت (حشرات ریزی که در رختخواب زندگی می کنند) را ندهد، و به اندازه ای است که احساس راحتی را برای شما پیش آورد. اگر مقدار رطوبت هوا ۳۰% یا کمتر شود، احتمال اینکه مشخصاً در چشم هایتان احساس ناخوشایند داشته باشید بیشتر می شود.

چگونه رطوبت هوا چک می شود؟

تهیه یک دستگاه رطوبت سنج ارزان در این زمینه مشکل را حل کرده و سرمایه گذاری خوبی برای سلامت شما خواهد بود. داشتن دستگاه رطوبت سنج در محیط، شما را متوجه تأثیر رطوبت بر چشم هایتان می نماید و در کنترل میزان رطوبت محیط به شما کمک می کند.

در چه فضاهایی باید از بخور سرد یا بخور گرم استفاده کرد

  • اتاق خواب – فراموش نکنید که درجه ی دستگاه تهویه مطبوع یا بخاری را کم کنید و مطمئن شوید که دریچه های آن مستقیماً به طرف شما نباشد. از بخور گرم یا بخور سرد در فضای منزلتان استفاده کنید البته با در نظر گرفتن میزان متراژی که دستگاه بخور تحت تاثیر قرار می دهد
  • دفتر کار- اگر در محل کار خود چنین مشکلی دارید، حتماً با سوپروایزر خود در این مورد صحبت کنید. گاه نامه ای از پزشک معالج به تسریع نتیجه کمک می کند.
  • داخل ماشین- در صورت نیاز، دستگاه های مرطوب کننده که با باطری ماشین کار می کنند و در محل فندک جا می خورد، برای داخل ماشین توصیه می شوند.
  • باور داشته باشید یا خیر، شما همیشه می توانید به یک دستگاه بخور شخصی دسترسی داشته باشید.
  • اینکه از چه نوع بخوری، بخور گرم و یا بخور سرد استفاده کنید بسته به انتخاب شماست در مقالات قبلی نکاتی را در ارتباط با تفاوت بخور سرد و گرم مطرح کردیم که شما را در انتخاب بخور گرم یا سرد متناسب با نیازتان راهنمایی خواهد کرد.

چگونه از خشک شدن چشم ها جلوگیری کنیم؟

برای مواردی که خشکی چشم به علت استفاده از کامپیوتر، مطالعه، تکالیف مدرسه و دیگر دلایل وجود دارد، بهترین درمان، به سادگی استفاده از اشک مصنوعی یا دیگر مرطوب کننده های چشم به صورت مکرر می باشد.

اشک مصنوعی اولین قدم در درمان خشکی چشم

برندهای متفاوتی از اشک های مصنوعی بدون نیاز به نسخه ی پزشک موجود است. وجود تعداد زیاد اشک های مصنوعی و فرمول های متفاوت آن ها معمولاً کمی گیج کننده است.

اشک های مصنوعی و قطره های مرطوب کننده چشم، از نظر محتویات و غلظت متفاوت هستند.

اشک های مصنوعی با ویسکوزیته کم، سبک تر هستند و آبکی تر به نظر می آیند. معمولاً اینگونه قطره ها موجب تسکین فوری خشکی بدون تار شدن بینایی یا فقط به صورت جزئی بعد از چکاندن در چشم می شود. اما اغلب تأثیر نرم کنندگی و آرامش بخشی این دسته خیلی کوتاه است و گاه برای رویت نتیجه مطلوب و بر طرف شدن خشکی چشم ها، مرتباً باید از آن ها استفاده کرد.

از سوی دیگراشکهای مصنوعی با غلظت بیشتر ماهیتی شبیه به ژل دارند و می توانند موجب مرطوب شدن طولانی تر چشم ها شوند. اما این نوع قطره ها می توانند مشخصاً باعث تاری دید شما برای چند دقیقه بلافاصله بعد از چکاندن در چشم شوند. به این دلیل، این نوع قطره ها برای طول روز و زمانی که نیاز به دید واضح دارید مناسب نیستند اما اگر قبل از خواب استفاده شوند انتخاب خوبی برای خلاصی طولانی مدت از خشکی چشم می باشند.

علاوه بر این گاهی محتویات قطره ی مصنوعی، تعیین می کند که برای کدام نوع از خشکی های چشم مناسب است. مثلاً یک نوع ممکن است برای چشم هایی که آبرسانی کمی دارند خوب کار کند و دیگری برای شرایطی که چشم در اثر تبخیر دچار خشکی می شود.

وقتی پزشک برند یا فرمولاسیون خاصی از اشک مصنوعی را تجویز می کند حتماً دستور پزشک را دنبال کنید و هیچگاه نوع قطره را سرخود عوض نکنید. این کار ارزیابی دقیق مشکل چشم و چگونگی تاثیر دارو را سخت و گاهی غیرممکن می نماید.

علاوه بر به کار گیری قطره ها و پماد های چشمی در رفع خشکی چشم، راه های ساده دیگری نیز برای جلوگیری از خشکی چشم وجور دارد. مثلاً:

  • از مکانهای بادخیز دوری نمایید. این می تواند شامل کاهش مدت زمان قرار گرفتن در مقابل پنکه و سشوار(مو خشک کن) و استفاده از عینکهای آفتابی که کاملا چشم را از هوای بیرون ایزوله می کنند، باشد.
  • در زمستان از دستگاه بخور استفاده کنید.بخور سرد و یا بخور گرم بسسته به انتخاب شما است .
  • سیستم گرمایی منازل باعث خشک شدن هوا می شود و در خشک شدن چشمان شما تأثیر می گذارد. با استفاده از بخور سرد یا بخور گرم ،رطوبت را در فضای منزل افزایش دهید.
  • به چشمان خود اجازه ی استراحت بدهید.
  • مطالعه ی مداوم، نگاه کردن به صفحه ی تلویزیون و کامپیوتر باعث خشکی چشم ها می شود. پس در فواصل مشخص، به چشمان خود اجازه ی استراحت بدهید تا خستگی و خشکی آنها برطرف شود.

اگر علائم خفیف خشکی چشم را دارید، قبل از مراجعه به پزشک، برای تسکین این علائم می توانید این راهکارها را امتحان نمایید:

 بیشتر پلک بزنید. وقتی از کامپیوتر، تلفن موبایل و دیگر لوازم دیجیتال استفاده می کنیم معمولاً به صورت ناخوداگاه کمتر از مواقع دیگر پلک می زنیم. این مسئله باعث بدتر شدن علائم خشکی چشم می شود. سعی کنید در این مواقع پلک زدن خود را بیشتر کنید. همچنین هر از چندی چشمان خود را ببندید و و لحظه ای روی هم فشار دهید تا فرصت تمیز و مرطوب شدن کامل را به چشم خود بدهید.

در هنگام استفاده از کامپیوتر زنگ تفریح های کوتاه و متعدد داشته باشید. به صورت یک اصل کلی، در ازای هر ۲۰ دقیقه نگاه کردن به کامپیوتر، برای ۲۰ ثانیه به محلی که حدود ۲۰ فوت (کمی بیش از ۶ متر) با شما فاصله دارد خیره شوید، بعضی چشم پزشکان آنرا قانون ۲۰–۲۰–۲۰ می خوانند و توصیه می کنند که استفاده از آن باعث رفع خشکی چشم و صدمات زل زدن به کامپیوتر می شود.

 از دود سیگار دوری کنید. دود سیگار باعث تحریک چشمها شده، خطر ابتلا به خشکی چشم مزمن را افزایش می دهد.

 چشمان خود را کمپرس آب گرم کنید، سپس پلکهای خود را بشویید. کمپرس چشم ها با آب گرم و سپس شستن آنها با شامپو بچه ی رقیق شده به ترشح چربی های غدد موجود در پلکها کمک می کند و کیفیت اشک را بهتر میکند. مطمئن شوید که مواد شوینده را کاملاً از چشم آبکشی نمایید تا منجر به سوزش و تحریک چشم شما نشود.

  مکمل اسید های چرب اُمگا ۳ را به رژیم خود اضافه کنید. در بعضی افراد این مکمل تاثیر مثبت بر علائم خشکی چشم داشته است. اُمگا ۳ به صورت طبیعی در غذاهایی چون ماهی های چرب و روغن تخم کتان یافت می شود، همچنین به صورت شربت یا کپسول در داروخانه موجود است.

آب بیشتری بنوشید. حتی از دست رفتن آب بدن در حد کم، اغلب علائم خشکی چشمها را بدتر می کند. این مشکل در روزهای گرم، خشک و بادی بروز می کند. گاه با نوشیدن آب بیشتر، کاهش این علائم محسوس است.

شبها مواد آرایشی چشم ها را بخوبی پاک کنید. خط چشم و دیگر مواد آرایشی چشم گاه منفذ غدد میبومیان را در قائده ی مژه ها می بندند و منجر به اختلال عملکرد آنها شده و در اثر تبخیر رطوبت موجود در چشم، علائم خشکی چشم بروز می کند. در انتهای روز در مورد تمیز کردن کامل آرایش چشم، پلک و مژه ها بکوشید.

پلک ها را تمیز کنید. شب ها هنگام شستن صورت به ملایمت پلکها را نیز بشویید، به این طریق باکتریهایی که باعث بلفارایتیس و مشکلات غدد میبومیان می شوند را از بین می برید. این باکتری ها موجب بروز سمپتومهای خشکی چشم می شوند. به این منظور یک دستمال تمیز را با آب گرم مرطوب کرده و برای ۲–۱ دقیقه روی چشمان خود بگذارید سپس به ملایمت پلکها و مژه ها را با یک شوینده ی نرمال مانند شامپو بچه ی رقیق شده یا پدهای مخصوص این کار مالش دهید.

از عینکهای آفتابی که کاملا چشم را از هوای بیرون ایزوله می کنند استفاده کنید. همیشه در مقابل نور خورشید در خارج از منزل از عینک آفتابی استفاده کنید. این کار ۱۰۰% اشعه ی ماورابنفش را جذب می کند. اگر عینک شما توانایی سد کردن راه تماس باد، غبار و دیگر تحریک کننده ها را با چشم شما را داشته باشد، در کاهش علائم خشکی چشم سودمند است.

فروشگاه شهر سلامت عرضه کننده انواع تجهیزات پزشکی خانگی از جمله انواع دستگاه بخور ، بخور سرد و بخور گرم و یا بخور سرد و گرم در انواع برندهای معتبر بازار و با ارایه لیست قیمت بخور سرد و لیست قیمت بخور گرم که کاملا به روز شده است و ارایه مشاوره توسط کارشناسان شهر سلامت ، شما را در انتخاب بهترین بخور متناسب با نیازتان یاری خواهد کرد ..

برای مشاهده انواع دستگاه بخور سرد، بخور گرم و بخور سرد و گرم به لینک ذیل راجعه فرمایید:

بخور سرد, بخور گرم , بخور سرد و گرم

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.