چربی‌سوزی با قرص‌های لاغری درست یا غلط؟

همه می‌دانیم برای کاهش وزن باید به دنبال چربی‌سوزی باشیم. زمانی که لباس‌هایمان تنگ و حرکت کردن برایمان دشوار می‌شود، به هرچیزی چنگ می‌زنیم تا چربی‌سوزی سریع‌تر اتفاق بیفتد. یادمان می‌رود که برای این چربی‌های اضافه سال‌ها زحمت کشیده‌ایم تا اینگونه انباشته شوند و اکنون که زانوهایمان به صدا درآمده و قلبمان یاری نمی‌کند به فکر چربی‌سوزی می‌افتیم، آن هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن. برای کاهش وزن و چربی‌سوزی به سراغ انواع رژیم‌های کوتاه مدت می‌رویم. رژیم کربوهیدرات و پروتئین می‌گیریم تا در مدت زمان یک ماه کاهش وزن چشمگیری داشته باشیم. از آن‌ها که نتیجه نمی‌گیریم دست به دامن قرص‌های لاغری می‌شویم. قرص‌هایی که ادعا می‌کنند چربی‌سوز هستند.

غافل از این هستیم که کاهش وزن فرآیندی است که با صبر و حوصله به سرانجام می‌رسد، نه با عجله و قرص و دواء.

فرمول چربی‌سوزی

این نکته را در ذهن خود داشته باشید. برای چربی‌سوزی و تناسب اندام باید سبک زندگی را به شیوه‌ایی درست تغییر داد. ورزش همانقدر مهم است که نفس کشیدن مهم و ضروری است، باید این را باور کنید.

غذای سالم در کنار فعالیت بدنی شاه کلید تناسب اندام است. با این فرمول دیگر نیازی به قرص‌های لاغری و رژیم‌های کوتاه مدت برای چربی‌سوزی نیست.

قرص‌های لاغری دروغ یا واقعیت؟

تبلیغات قرص‌های لاغری برای کاهش وزن و تناسب اندام آنقدر زیبا و وسوسه انگیز است که جرات یک بار امتحان کردن آن را به هر آدمی که به دنبال میانبری برای چربی‌سوزی است را می‌دهد.

اما واقعا قرص‌های لاغری چطور باعث چربی‌سوزی و کاهش وزن می‌شوند؟ پاسخ در نوع ترکیبات آن‌ها نهفته است. این قرص‌ها دارای یک و یا چند ماده فعال هستند که باعث کاهش اشتها می‌شوند، این امر باعث می‌شود تا بدن برای تامین انرژی خود به سراغ چربی‌ها برود و در نتیجه چربی‌سوزی و کاهش وزن رخ می‌دهد.

ترکیبات قرص‌های لاغری به منظور کاهش وزن با یکدیگر متفاوت است. از این رو بعضی از قرص‌ها عوارض جانبی خود را زود نشان می‌دهند و در برخی هیچ اثری از آن‌ها نیست، ولی احتمالا در آینده خود را نشان خواهند داد.

واقعیت این است با قرص‌های لاغری نمی‌توانید اضافه وزن را ضربه فنی کنید، چه بسا ممکن است ضربه فنی هم شوید. قرص‌های لاغری تهدیدی برای سلامتی شما خواهند بود. برای چربی سوزی راه عاقلانه دیگری را پیدا کنید.

آشنایی با انواع قرص‌های لاغری

ارلیستات قرصی است که مانع شکستن چربی‌ها می‌شود و از این رو جذب چربی در روده به حداقل خود می‌رسد و در نهایت کاهش وزن رخ می‌دهد. طبق تحقیقاتی که انجام شده، افرادی که از این قرص استفاده کردند به میزان ۲٫۹ درصد با کاهش وزن بیشتری مواجه بوده‌اند.

شاید ارلیستات معروف‌ترین قرص لاغری باشد اما به این معنا نیست که از عوارضی مانند درد شکم، اسهال و اختلال در کنترل مدفوع در امان باشید.

با کافئین چربی سوزی کنید

حتما شنیده‌اید که مصرف کافئین منجر به چربی‌سوزی و کاهش وزن می‌شود. همین موضوع کافی است تا قرص لاغری کافئین با هدف چربی‌سوزی وارد بازار شود. برخی از قرص‌های لاغری دارای ترکیبات کافئین‌دار هستند و از این رو مصرف آن‌ها باعث چربی‌سوزی و کاهش دور کمر و وزن خواهد شد.

از عوارض این قرص می‌توان به بالا رفتن ضربان قلب و بی‌خوابی اشاره کرد.

گلوکومانان قرص لاغری فیبردار

قرص لاغری گلوکومانان حاوی فیبر است. از ویژگی‌های مواد فیبری این است که با مصرف آن‌ها احساس سیر بودن می‌کنیم. نتایج ضد و نقیضی از تاثیر این قرص بر روی کاهش وزن گزارش شده است. در برخی نتایج کاهش وزن گزارش شده و در برخی دیگر آن را بی‌اثر دانسته‌اند.

اسهال، شکم درد و نفخ از جمله عوارض این قرص لاغری است.

لاغری با گارسینیا کامبوجیا

مواد غذایی که حاوی هیدروکسی اسید سیتریک باشند منجر به کاهش وزن می‌شوند. قرص لاغری گارسینیا کامبوجیا از میوه‌ای به همین نام تهیه شده است. این میوه به میزان قابل توجهی هیدروکسی اسید سیتریک دارد. به طور قطع نمی‌توان گفت که این قرص تاثیر مثبتی بر کاهش وزن داشته باشد.

مصرف این قرص عوارض ناچیزی همراه دارد.

چای چربی سوز، چای سبز

اگر اهل باشگاه رفتن باشید قمقمه‌هایی را می‌بینید که به جای آب چایی سبز دارند. می‌پرسید چرا؟ پس معلوم است باشگاه نمی‌روید چون چایی سبز چربی‌های شکم را هدف می‌گیرد، محبوبیت آن به همین دلیل است. همین لحظه فکر کنید، چند نفر را می‌شناسید که با چربی‌های شکم و پهلو مشکل نداشته باشد.

قرص لاغری عصاره چایی سبز، گزینه‌هایی است که می‌تواند به بهانه چربی‌سوزی شکم جای خود را در رژیم غذایی ما باز کند.

استفاده از چایی سبز گزینه خوبی است اما خالی از اشکال نیست. حالت تهوع، شکم درد و نفخ از جمله عوارض این قرص لاغری است.

کاهش اشتها با قرص لاغری اسید لینولئیک کونژوگه

گوشت گوساله و لبنیات سرشار از اسید چربی است بنام اسید لینولئیک کونژوگه. این اسید در حین اینکه میل به غذا خوردن را کاهش می‌دهد سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد. از اسید لینولئیک کونژوگه قرصی با همین نام تهیه شده است که مصرف آن منجر به کاهش وزن و چربی‌سوزی می‌شود.

حداکثر مصرف این اسید در طول یک سال ۶ گرم است.

با استفاده طولانی مدت از آن ممکن است با عوارضی مانند یبوست، ناراحتی معده و اسهال مواجه شوید. استفاده از این قرص به افراد دیابتی توصیه نمی‌شود.

هیدروکسی کات قرص لاغری گیاهی

در قرص لاغری هیدروکسی کات از عصاره گیاهان استفاده شده است و کافئین نیز در برخی از نمونه‌های آن دیده می‌شود. محصولات هیدروکسی کات بسیار متفاوت هستند و از این رو نمی‌توان به طور دقیق عوارض آن را مورد بررسی قرار داد، اما عوارض نوع کافئین‌دار آن مانند قرص لاغری کافئین است.

کاهش وزن بدون قرص‌های لاغری

قرص‌های لاغری را برای چربی‌سوزی و کاهش وزن برای همیشه کنار بگذارید. با استفاده از این قرص‌ها نه تنها به تناسب اندام نخواهید رسید بلکه به احتمال زیاد آسیب جدی به سلامتی خود خواهید زد.

بر طبق نظر متخصصین ۲ تا ۴ کیلوگرم در ماه می‌توان وزن کم کرد و بیش از این مقدار با آسیب جدی مواجه خواهید شد. این نکته را در گوشه‌ایی از ذهن خود حک کنید اضافه وزن یک شبه نمی‌آید که یک شبه برود.

در کاهش وزن یاد می‌گیرید که صبور باشید، پرخوری نکنید، به موقع بخوابید تا صبح را با نشاط آغاز کنید. ساعت خواب و بیداری نیز بر روی کاهش وزن و چربی‌سوزی تاثیر بسزایی دارد.

برای کاهش وزن باید سبک زندگی خود را اصلاح کنید

فعالیت ورزشی منظم داشته باشید. منظور از فعالیت ورزشی این نیست که یک گرمکن زیبای ورزشی بپوشید و با یک جفت کتونی تیک نایک با هدف خرید پیاده‌روی کنید. اگر بخواهید اینگونه ورزش کنید به خود فشار می‌آورید و لاغر و نحیف می‌شوید.

فعالیت بدنی را جدی بگیرید و برای آن حداقل نیم ساعت بگذارید.

ده دقیقه بدن را گرم کنید، ده دقیقه با شدت متوسط ورزش کنید تا حدی که افزایش ضربان قلب را داشته باشید و ده دقیقه بدن را سرد کنید.

قهرمانان کاهش وزن و تناسب اندام

قبل از اینکه عزم خود را جزم کنید تا با رژیم غذایی و برنامه ورزشی مناسب اقدام به کاهش وزن و چربی‌سوزی نمایید بهتر است با افرادی که در این زمینه موفق بوده‌اند ملاقاتی داشته باشید و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.

قهرمانان کاهش وزن چندین نقطه مشترک با هم دارند که اولین و مهم‌ترین آن‌ها تعیین هدف است. بدون هدف نمی‌توانید غول اضافه وزن را به زانو درآورید. باید به طور واضح مشخص کنید کجا هستید، چه مسیری را می‌خواهید طی کنید و به کجا می‌خواهید برسید و از همه مهم‌تر چگونه می‌خواهید وضعیت تعادل خود را حفظ کنید.

ورزش را پشت گوش نیندازید، باور کنید با ورزش کردن نه تنها به تناسب اندام می‌رسید بلکه به لحاظ روحی نیز خود را تقویت خواهید کرد. ورزش انرژی شما را برای یک زندگی سالم تامین می‌کند.

صبحانه را جدی بگیرید. کسی با صبحانه نخوردن لاغر نشده است. آنقدر نخوابید که صبحانه و ناهارتان یکی شود. از این بی‌نظمی در خواب و خوراک خسته نشده‌اید. صبحانه انرژی شما را در طول روز تامین می‌کند و در نتیجه از ریزه خواری‌های نابجا جلوگیری می‌شود.

استرس، همه جا هست و لحظه‌ایی ما را رها نمی‌کند، کنترل استرس خودش استرس می‌آورد. باید یاد بگیریم و تمرین کنیم. سخت‌ترین قسمت رژیم چربی‌سوزی همین است. استرس از اینکه شکست بخوریم، استرس از اینکه پوستمان آویزان شود و … .

در طول رژیم لاغری باید مسئولیت پذیر باشید، به آنچه که قول داده‌اید عمل کنید. مهمانی بهانه‌ای نیست برای شکستن رژیم. همواره سعی کنید در کنار افرادی باشید که مشوق شما باشند. گاهی اوقات یک کلمه تحسین برانگیز کافی است تا راهی طولانی به سلامت طی شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.