ضد عفونی کردن خانه بعد از بیماری

ضد عفونی کردن خانه بعد از بیماری یکی از مهم‌ترین کارها است که باید صورت بگیرد. در روزهای اخیر با شیوع بیماری‌های واگیر دار و به خصوص ویروس کرونا اغلب مردم با این موضوع درگیر هستند که چگونه راه انتقال بیماری را ببندند و از انتقال آن جلوگیری نمایند.

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کسانی که یکی از اعضای خانواده مبتلا به ویروس شده است، از بین بردن و ضد عفونی کامل خانه و سایر فضاها می‌باشد. زیرا این ویروس می‌تواند تا مدت‌ها روی برخی از سطوح باقی بماند و این موضوع می‌تواند سبب انتقال بیماری به سایر افراد باشد. در این مطلب به طور کلی طرز ضد عفونی کردن محیط را توضیح می‌دهیم.

برای ضد عفونی به چه وسایلی نیازمند هستیم؟

اغلب در مواقع معمولی برای تمیز کردن سطوح از آب و یک یا چند ماده شوینده استفاده می‌کنیم، اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که ویروس‌ها و میکروب‌ها با این روش و شوینده‌های نه چندان قوی از بین نمی‌روند.

اگر می‌خواهید یک ماده ضد عفونی کننده قوی استفاده کنید، بهتر است وایتکس را به کار ببرید. این ماده شوینده دارای مقادیری کلر می‌باشد که باعث از بین رفتن تعداد زیادی از میکروب‌ها و ویروس‌ها می‌گردد. در واقع کلر یک گندزدای قوی است که از آب برای ضد عفونی کردن بسیاری از چیزها استفاده می شود.

برای خود یک محلول درست کنید. ۲ قاشق غذاخوری وایتکس را در چهار پیمانه آب حل کنید و آن را در ظرفی مناسب قرار دهید. با استفاده از این محلول می‌توانید بسیار از سطوح و وسایل را تمیز کنید.

چگونه سطوح را ضد عفونی نماییم؟

برای ضد عفونی کردن سطوح اگر از محلول وایتکس و آب استفاده می‌کنید، که می‌توانید دستمال خود را به آن آغشته نموده و سطح را پاک کنید، حدود ۳ دقیقه صبر کنید و سپس با دستمالی آغشته به آب محل را تمیز کنید.

در صورتی که از محلول و ماده شوینده دیگر استفاده می‌نمایید، حتما باید قبل از مصرف طرز استفاده آن را مطالعه نمایید تا به طور صحیح سطح را تمیز کنید. این مورد را در نظر داشته باشید که حتما بعد از پاک کردن سطح صبر کنید تا محل خشک گردد.

توصیه می‌گردد که بعد از ضد عفونی کردن محل، دستمال اولی را دور بیندازید و دستمال دوم را نیز با آب و شوینده شستشو دهید. بهتر است که دستمال‌های نخی و حوله‌ای استفاده نمایید. هرگز از اسکاچ و یا سیم ظرفشویی استفاده نکنید، زیرا ممکن است انواع آلودگی‌ها در منافذ آن‌ها وجود داشته باشد.

اگر سطح کوچکی دارید که باید ضد عفونی گردد، مانند کیبوردها و یا ریموت‌های کوچک بهتر است از گوش پاک کن برای ضد عفونی کردن استفاده نمایید. مواد شوینده را با یکدیگر مخلوط نکنید، زیرا باعث ایجاد گازهای سمی می‌شود.

ضد عفونی کردن اتاق خواب

اتاق خواب محلی است که در خانه بیش از سایر جاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخصوصا اگر فردی در خانه دچار بیماری گردد، قطعا ساعات زیادی را در تخت خواب خواهد گذراند تا استراحت نموده و هر چه زودتر سلامتی خود را باز یابد. همین مورد دلیل می‌شود تا اتاق خواب محل آلوده‌تری از سایر فضاهای خانه باشد. رو بالشی‌ها و ملافه‌ها وسایلی هستند که حتما باید با مواد شوینده و در دمای بالا شسته شوند تا ویروس بیماری از روی آن‌ها به طور کامل از بین برود.

با رعایت تمام اصول بهداشتی مثل داشتن دستکش و ماسک هنگام شستشو، تمامی موارد را ضد عفونی نمایید. قطعا در زمان لمس وسایل و ملافه‌های آلوده امکان انتقال بیماری وجود دارد و ممکن است ویروس وارد بدن شما گردد. بنابراین لازم است حتما در اولین فرصت تمام لباس‌ها و ملافه‌ها را با رعایت تمام نکات بهداشتی شستشو دهید.

حتما به سبد لباس‌های کثیف نیز دقت داشته باشید. هرگز لباس‌های دیگر را با لباس‌های آلوده مخلوط نکنید، زیرا این موضوع می‌تواند باعث انتقال ویروس گردد. پس اولین مورد برای ضد عفونی شدن اتاق خواب شما می‌باشد.

ضد عفونی کردن سطوح کوچک مثل کنترل تلویزیون، ریموت‌ها، گوشی تلفن خانه، تلفن همراه، کامپیوتر، تمامی کلیدهای برق و تمام دستگیره‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. زیرا این موارد سطوحی هستند که مرتب توسط دست‌ها لمس می‌گردند و به احتمال زیاد ویروس بر روی آن‌ها قرار دارد.

در صورتی که در خانه بیماری را دارید حتما باید روزانه چندین مرتبه این سطوح را ضد عفونی کنید و بعد از اتمام دوره بیماری نیز باید تمام موارد را به خوبی تمیز کنید تا انتقال بیماری انجام نگردد.

ضد عفونی کردن سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی یکی از جاهایی است که حتما نیازمند گندزدایی بسیار قوی می‌باشد. معمولا در اکثر بیماری‌ها افراد دچار اسهال و یا استفراغ می گردند که این موارد باعث پخش شدن ویروس بر روی سطوح و کل سرویس بهداشتی می‌گردد. در مواردی که واگیر بیماری بسیار بالا است، مانند ویروس کرونا بهتر است سرویس بهداشتی و حمام بیمار از سایر اعضای خانواده جدا باشد. اما در صورتی که این امکان برای شما فراهم نبود حتما باید بعد از هر بار استفاده از سرویس بهداشتی تمام سطوح آن را ضد عفونی نمایید.

دستگیره، نشیمن گاه دستشویی، درپوش، روشویی، شیرهای آب، سیفون و سایر سطوح سرویس بهداشتی حتما باید به طور کامل تمیز شوند. دمپایی‌ها و پا دری آن نیز باید تعویض گردد. حتما از حوله‌ی جداگانه استفاده گردد و بعد از اتمام دوره بیماری وسایل شخصی مانند حوله، مسواک و سایر چیزها دور انداخته شود.

لیوان و یا ظرف نگهداری از مسواک‌ها نیز جایی است که باید مرتب ضد عفونی گردد. ولی به طور کلی توصیه می‌شود در صورت وجود امکان سرویس بهداشتی و حمام فرد بیمار جدا باشد تا احتمال انتقال ویروس از او به سایرین به حداقل برسد.

ضد عفونی کردن نشیمن

قطعا نمی‌توان یک فرد بیمار را در اتاق خواب زندانی کرد و اجازه نداد تا از سایر فضاهای خانه استفاده کند. اتاق نشیمن را باید مناسب استفاده فرد بیمار کرد. به طور مثال حتما باید ملافه‌ها و یا روکش‌های مناسبی را برای مبلمان استفاده نمایید که قابل شستشو باشند. بهتر است یک مبل را به نشستن فرد بیمار اختصاص دهید و از سایرین بخواهید که بر روی آن نشینند. تمام میزها و وسایلی که مورد استفاده فرد قرار می‌گیرند را ضد عفونی نمایید.

ضد عفونی کردن آشپزخانه

آشپزخانه محلی است که نباید فرد بیمار وارد آن گردد. پخت و پز و آماده کردن غذا نباید توسط بیمار صورت بگیرد، زیرا ممکن است ویروس توسط غذاها انتقال یابد. توجه داشته باشید که حتما ظروف فرد بیمار در درجه حرارت بالا و با شوینده‌های مناسب شستشو گردد.

ضد عفونی کردن خودرو

خودرو یکی از وسیله‌هایی است که معمولا کل اعضای خانواده از آن استفاده می‌نمایند. بهتر است بعد از هر بار رفت و آمد تمام سطوح آن را تمیز نمایید. فرمان، دنده، دستگیره‌ها و درها حتما باید توسط محلول‌ها تمیز شوند. به طور کلی باید تمام سطوح خودروی خود را ضد عفونی نمایید.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.