۷ نکته برای سلامت قلب شما که باید بدانید

با نگاه به آخرین برگه آزمایش چه اعدادی را می‌بینید؟ این اعداد در برگیرنده چه رازهایی می‌باشد؟ هر یک از این اعداد سلامت و ناخوشی را تعیین می‌کنند و از نظر آن‌ها تمامی مقادیر موجود در بدن حد و اندازه مشخص دارد و چنانچه برگه آزمایش دارای اعداد و ارقامی متفاوت باشد باید به یک متخصص مراجعه شود و راهی برای رهایی از این مشکل پیدا کرد. در ادامه نکاتی را برای سلامت قلب شما بیان می‌کنیم که باید بدانید، همراه ما باشید.

فشار خون

در ابتدا باید دانست اگر فشار خون شما، بیشتر از ۱۴۰٫۹۰ میلی‌متر جیوه بود، به معنی این است که شما دچار فشار خون بالا هستید. حدود ۳۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال دچار فشار خون بالا می‌شوند و این یکی از مهم‌ترین دلایل بروز بیماری‌های قلبی می‌باشد. در صورتی که فشار خون نرمال و طبیعی باید در حدود ۸۰ تا ۸۹ روی ۱۲۰ تا ۱۳۹ میلی‌متر باشد

اگر دستگاه فشار خون نشان دهد که فشار خون شما از این عدد بالاتر است یعنی اینکه در برابر استرس آسیب‌پذیرتر از افراد نرمال هستید و چنانچه به تمامی جهات زندگی خود از قبیل خوراک، سبک زندگی، وزن و آرامش و… توجه نداشته باشید امکان مبتلا شدن به مشکلات قلبی و یا سکته مغزی بسیار زیاد می‌باشد و ممکن است سلامتی شما به خطر افتد.

راهکار:

چنانچه متخصصان تشخیص دهند فرد دچار فشار خون بالا شده به احتمال زیاد باید تا آخر عمر فشار خون خود را با دارو کنترل کند. همینطور در این شرایط، داروهای کنترل فشار خون باید همیشه همراه شما باشد، لازم است با انتخاب رژیم غذایی مناسب به سلامت بدن خود اهمیت دهید. نکته قابل توجه این است که انتخاب رژیم غذایی مناسب که چربی اشباع شده و سدیم در آن کم و مقدار کلسیم، پتاسیم، پروتئین و فیبر در آن زیاد باشد، می‌توان فشارخون را کنترل کرد.

تری گلیسیرید

نوعی از چربی موجود در خون تری گلیسیرید می‌باشد که چنانچه میزان آن از یک حد مشخص شده بالاتر برود باعث ایجاد پلاک‌هایی در رگ‌های خونی می‌شود و امکان مسدود شدن رگ‌های خونی وجود دارد. به هر اندازه تری گلیسیرید موجود در خون افزایش یابد، امکان به خطر افتادن سلامت قلب و یا به سکته مغزی بسیار بالا می‌رود.

راهکار:

محققان و متخصصان می‌گویند کنترل تری گلیسیرید خون، به خود فرد بستگی دارد. چنانچه فرد به شیرینی علاقه زیادی دارد و از خوراکی‌های شیرین زیاد مصرف می‌کند، طبیعی است که آزمایش‌ها از خوب نبودن وضعیت سلامتی فرد گزارش می‌دهد. نکته مهم این است که افرادی که مصرف شکلات و شیرینی در آن‌ها زیاد است بیشتر در معرض بالا رفتن تری گلیسیرید قرار می‌گیرند.

توجه به قند خون

در ابتدا باید دانست به هر اندازه از قند خون و عوارض آن بگوییم باز هم کم گفته‌ایم که مشکلات ناشی از آن از افزایش خطر حمله قلبی گرفته تا سکته مغزی و … و آسیب‌های ناشی از این مشکل که گاه جبران ناپذیر می‌باشند و به کلیه و چشم صدمه وارد می‌کند. بنابراین باید توجه داشت که قند خون به شدت کنترل شود و راهکاری برای اینکه چنین بیماری‌هایی زندگی را سخت و غیرممکن نکند باید به طور دائم آزمایش‌هایی را انجام داد و میزان قند خون را کنترل کرد.

استفاده از دستگاه تست قند خون یکی از روش‌های سنجش قند خون است. چنانچه این آزمایشات نشان داد که قند خون بالا نیست از این رو نمی‌توان اطمینان حاصل کرد که این شرایط در آینده نیز ادامه‌دار باشد و باید اصولی را در هر صورت رعایت کرد که به قند خون دچار نشوید و به صورت مرتب ورزش کرد و از رژیم غذایی مناسب استفاده کرد. برخی از محققان می‌گویند مردانی که ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش می‌کنند ابتلا به قند خون را به شدت کاهش می‌دهند.

اندازه دور کمر

کمتر از ۱۰۰ سانتی‌متر:

یکی از راه‌های تشخیص مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی و گوارشی این است که باید به شکمتان نگاه کنید نکته قابل توجه این است که شکم نه تنها باعث بروز بیماری‌هایی از این دست می‌شود بلکه زانو و کمر را نیز دچار درد می‌کند. چاقی شکم یکی از بدترین نوع چاقی می‌باشد که بیماری‌های مختلف و خطرناکی را بروز می‌دهد و سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد.

راهکار:

برای حل این مشکل باید معجونی از بلغور جو دوسر، سیب و گلابی را هر چند روز یکبار درست کنید و آن را میل نمایید. نکته مهم این است تنها راه مناسب این نیست بلکه باید برنامه غذایی مناسب و ورزش‌های مناسب را نیز انجام داد که بیشترین تاثیر را در سلامت قلب و بدن دارد. یکی از راهکارهای مهم محققان این است که رژیم غذایی سرشار از فیبر مانع از چاق شدن شکم می‌شود و چربی موجود در بدن یعنی شکم و پهلو را به شدت کاهش می‌دهد.

کلسترول بد

کمتر از ۲۰۰میلی‌گرم – دسی‌لیتر

کلسترول بالای موجود در بدن باعث بروز مشکلات بسیار زیادی می‌شود و دردسرهای زیادی را به وجود می‌آورد. حفظ ساختمان سلول و فرم و شکل سلول را بر عهده دارد و در صورتی که هر یک از رگ‌ها خود دچار آسیب شوند از این رو کلسترول آن‌ها را ترمیم می‌کند و باعث استحکام رگ‌ها می‌شود و منجر به سلامتی فرد می‌شود. علاوه بر این موارد تولید صفرا به وسیله کلسترول ایجاد می‌شود و باعث ایجاد تعداد زیادی از هورمون‌ها در بدن می‌شود اما چنانچه مقدار کلسترول در بدن بسیار زیاد باشد، دچار بیماری‌های بسیار خطرناک و جبران ناپذیر می‌شوید.

راهکار:

یکی از راه‌های پایین آوردن کلسترول بدن انتخاب رژیم غذایی مناسب می‌باشد چنانچه وزن بالا باشد به این معناست که میزان کلسترول بدن نیز زیاد می‌باشد پس باید به سرعت میزان کلسترول را کاهش داده و یکی از نوشیدنی‌های مجاز و مناسب برای این کار چای سبز می‌باشد این هم یکی از راهکارهای حفظ سلامتی می‌باشد.

ورزش کردن و سلامت قلب

بسیاری از متخصصان بر این باورند عدم تحرک، مادر بیماری‌های مختلف می‌باشد. برخی از مطالعات نشان داده است کلسترول بالا، فشار خون و چاقی، بیماری‌هایی هستند که به خاطر ژن فرد نمایان می‌شوند اما نکته قابل توجه این است که سابقه وراثت و خانوادگی دلیل بر این نیست که حتما فرد به این بیماری‌ها مبتلا شود. شما می‌تواند با ورزش منظم و داشتن یک رژیم غذایی مناسب احتمال بروز انواع مختلف بیماری را کاهش دهید و سلامت قلب و بدن خود را تضمین کنید، اما نکته قابل توجه این است که گاهی نیز بدون در نظر گرفتن ژن و … فرد در صورتی که ورزش نکند و یا رژیم غذایی مناسبی نداشته باشد به راحتی به این بیماری‌ها دچار می‌شود.

راهکار:

باید دانست برای ورزش هیچ جایگزین و راه بهتری وجود ندارد. چنانچه می‌خواهید سلامت قلب شما تضمین شود و دچار هیچ نقصی نشود باید ورزش را به صورت منظم انجام داد، البته باید ورزش‌های سنگین و هم ورزش‌های سبک و پیاده روی را در برنامه خود داشته باشید؛ توصیه می‌شود افراد به باشگاه بدنسازی بروند و یا از لوازم ورزشی مانند دوچرخه ثابت و … در طول هفته ورزش‌های دیگری همچون پیاده روی و … را انجام دهند تا به این طریق سلامتی بدن را حفظ نمایند.

خواب

برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف باید تمامی نکات مربوط به سلامتی بدن را رعایت کرد که یکی از آن‌ها خواب است که باید به اندازه کافی باشد. چنانچه خواب فرد کم یا زیاد باشد باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود مثلا افرادی که خواب آن‌ها کم است ممکن است به بیماری‌هایی از نوع دیابت دچار شوند و در مواقعی نیز بیماری‌ها و اختلالات روانی را به وجود آورد.

راهکار:

برخی از محققان بر این باورند بهتر است قسمت اصلی خواب هر فرد در شب باشد و در طول روز به مدت حداکثر ۴۰ دقیقه چرت بزنید و مطالعات نشان داده است چنانچه هر فرد در طول روز ۲۰ دقیقه چرت بزند قدرت ذهن و حافظه افزایش می‌یابد و باعث می‌شود فرد توانایی زیادی در انجام امور روزمره زندگی خود و حفظ سلامت قلب و بدن داشته باشد. البته نکته قابل توجه این است که خوابین با خوب خوابیدن بسیار متفاوت می‌باشد و برای حفظ سلامتی بدن و جلوگیری از بیماری‌های مختلف بهتر است افراد خواب کافی و مناسب داشته باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.