مغناطیس درمانی چیست و چه فوایدی دارد؟

در این مقاله به بررسی اجمالی و مروری بر مطالعات انجام شده در خصوص مغناطیس درمانی می‌پردازیم و نظر محققان و پژوهشگران را در مورد اثرات مغناطیس درمانی که قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد بررسی می‌کنیم.

آیا مغناطیس درمانی سودمند است؟

مغناطیس درمانی روشی جایگزین یا مکمل اقدامات درمانی است که در آن از خواص کشش و جاذبه نیروهای آهن‌ربا برای کاهش درد و دیگر نگرانی‌های سلامتی استفاده می‌شود. در این روش درمانی، آهن‌ربا معمولا به صورت دستبند، حلقه و کفی کفش، تولید و عرضه می‌گردد. هر چند استفاده از تشک‌های مغناطیسی و لباس‌ها یا گن‌های مغناطیسی هم متداول گردیده است.

بسیاری از مطالعات در سه دهه گذشته به خوبی نشان داده است که دستگاه‌های مغناطیس درمانی یا محصولات مرتبط منافع خاصی نسبت به محصولات مشابه بدون سنگ‌های مگنت ایجاد نمی‌کند. این مطالعات نشان می‌دهد که دستگاه‌های مگنتوتراپی معمولا فراتر از اثر یک دارو در کسانی که آن ها را به عنوان پوشاک و لباس به‌کار می‌برند نیست.

با وجود عدم شواهد علمی بر ادعای اثرات معجزه‌آسا مغناطیس درمانی، شرکت‌های تجاری ادعا می‌کنند که تجارت دستگاه‌های مگنتوتراپی کاربردی، پوشیدنی (گن ها و پوشاک) بسیار محبوب است و نتایج درمانی دارد، شبکه خبری BBC تخمین زده است سالانه فروش جهانی این تجارت حداقل ۱ میلیارد دلار در سال است.

مغناطیس درمانی چگونه کار می‌کند؟

به گزارش مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک، مغناطیس درمانی قدمت دست کم ۲،۰۰۰ ساله دارد، بسیاری از بیماران در اروپا و آسیا برای شفا و درمان بیماری خود از مغناطیس درمانی استفاده کرده‌اند. برخی از درمانگران اعتقاد دارند از آهن ربا می‌توان به منظور بهبود بیماری و خروج سموم از بدن استفاده کرد.

امروزه کسانی که از مگنتوتراپی استفاده می‌کنند بر این باور هستند که مغناطیس درمانی باعث تغییر میزان انرژی حیات در شخص می‌گردد، آن‌ها معتقد هستند یک کانون انرژی کل بدن را احاطه کرده است و مگنتو‌تراپی تاثیرات مثبتی بر آن دارد.

در کنگره آمریکایی بین‌المللی پزشکان زنان و زایمان از تکنیک‌های پزشکی جایگزین خاص که ممکن است بر میزان انرژی حیات یا نیروی زندگی و جریان این انرژی تاثیر داشته باشد صحبت گردید.

برخی بر این باورند که می‌توان این انرژی را با استفاده مغناطیس درمانی دستکاری نمود و برای درمان بیماری یا آسیب دیدگی استفاده نمود (بر گرفته شده از مقاله ای که در سال ۱۹۹۹ در بررسی روش‌های جایگزین علمی پزشکی منتشر شده است).

بسیاری از شرکت‌های فروش آهن‌ربا درمانی، نیز ادعا می‌کنند که یک آهنربای کوچک در داخل یک دستبند یا دستگاه‌های دیگر به افزایش و گردش بهتر خون در منطقه مورد نظر که دستگاه بر روی آن قرار داده شده است کمک می‌کند و این افزایش جریان خون برای کمک به التیام سریع‌تر بافت موثر است.

خرید اینترنتی انواع ماساژور با بهترین قیمت

این ایده ممکن است تا حدی قابل قبول باشد، زیرا خون حاوی آهن است و آهن‌ربا، آهن را جذب می‌کند، آهن موجود در خون به هموگلوبین محدود است. زمانی که تحت اسکن MRI هستید، مغناطیس دستگاه هزاران بار قوی‌تر از مغناطیسی است که در دستبند مغناطیسی و مانند آن است،( برگرفته شده از مقاله‌ای از دکتر بروسفالم، استاد بالینی زنان و زایمان در دانشگاه کالیفرنیا، ایروین).

با این وجود، مغناطیس درمانی برای کاهش درد به فروش می‌رسد، میدان مغناطیسی به طور کلی بیش از حد برای نفوذ پوست شما ضعیف است شما می‌توانید این موضوع را با مشاهده تعامل ضعیف بین کفی کفش مغناطیسی و یک paperclip زمانی که توسط یک جوراب جدا گردیده است تست کنید، پوست انسان حدود ۳ میلی‌متر ضخامت دارد که ضخیم‌تر از جوراب است.

شایع‌ترین آهن ربا در مغناطیس درمانی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ گاوس (گاوس یکی از واحدهای بیان قدرت آهنربا است) می‌باشد و معمولا در دستگاه درمان مغناطیسی در دو قطب با ترکیبات مختلف استفاده می‌گردد.

در گزارش مرکز پزشکی لانگون آمده است که آهن‌ربا هم تک قطبی، بدان معنا که یا قطب شمالی در یک طرف و جنوبی در سوی دیگر، و یا با قطب‌های متناوب، بدین معنا که از یک ورق از مواد مغناطیسی با قطب شمال و آهن ربا جنوبی یک الگوی متناوب ساخته شده است در مغناطیس درمانی به کار می‌رود.

مطالعات در مورد مغناطیس درمانی چه می گویند؟

جیمز لیوینگستون، یک مدرس دانشگاه MIT بازنشسته و فیزیکدان سابق جنرال الکتریک، مجددا آزمایشی را انجام داد که نشان داد نتایج مطالعه قبلی کوچک و تا حدودی بحث برانگیز بوده است. هر دو پزشکان که انجام این مطالعه گزارش کردند، نتایج یک بررسی سیستماتیک از مطالعات قبلی متعدد در آهن ربا استاتیک – یکی از بزرگترین مطالعات در سال ۲۰۰۷ که در انجمن پزشکی مجله کانادا منتشر شده است به نتیجه رسیده است که مطالعات علمی برای نشان دادن اثر استفاده از آهن ربا در درمان درد یا سفتی مفاصل و عضلات در مورد انسان شکست خورده اند.

در حالی که در برخی از مطالعات کوچک‌تر در این بررسی که ارزش درمانی و علمی آنان به اندازه مطالعات بزرگ‌تر نیست. محققان نتیجه گرفتند: “شواهدی کمی بر تاثیر تسکین درد در اثر استفاده از آهن ربا وجود دارد و در نتیجه مغناطیس درمانی می‌تواند به عنوان یک درمان مکمل توصیه شود.”

در مطالعه دیگری که به رهبری کارلوس در سال ۱۹۹۷ توسط کالج بیلور با استفاده از یک آهنربا گاوس ۳۰۰-۵۰۰ ( که حدود ۱۰ برابر قوی‌تر از یک آهنربا استفاده شده در یخچال و فریزر می‌باشد ) به مدت ۴۵ دقیقه در منطقه آسیب دیده، روی ۵۰ بیمار قرار داده شد و گزارش گردید که این عمل کمک‌های قابل توجهی و تسریع در کاهش درد در افراد داشته است.

اما مطالعه صورت گرفته توسط کالج بیلاز، آهن ربا برای از بین بردن درد زانو خود قبل از مطالعه استفاده کرده بودند. لیوینگستون گفت، این کار شک و تردید در مورد عینیت پژوهشگران را افزایش می‌دهد. ضمنا هر دو پژوهشگر هیچ وقت آزمایش خود را مجددا تکرار نکردند و نتایج آن را منتشر ننمودند.

مصارف مغناطیس درمانی

مطالعات صورت گرفته درخصوص مغناطیس درمانی و اثرات مفید این روش در بهبود و افزایش آرامش بدن ، شرکت های تولید کننده انواع دستگاه ماساژور بخصوص شرکت های که در خصوص تولید دستگاه ماساژور پا و ماساژور بدن فعالیت داشتند را به سمت استفاده از این تکنیک در محصولات خود سوق داد. بنابراین از مغناطیس درمانی هم اکنون علاوه بر ماساژ درمانی در کلینیک های اختصاصی ماساژ در ابزار های ماساژ برقی بدن هم استفاده میگردد .

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.