تاثیر بیوتین در درمان ریزش مو

بیوتین یکی از سری ویتامین‌های گروه ب می‌باشد که آن را ویتامین ب ۷ نیز می‌نامند. این ماده تاثیر بسیار زیادی در سلامتی پوست، مو و ناخن دارد. اصلی‌ترین وظیفه بیوتین در بدن تبدیل مواد غذایی به انرژی می‌باشد. همچنین این ماده برای رشد و سلامت سیستم عصبی نیز بسیار ضروری می‌باشد. در دوران بارداری به مادران توصیه می‌شود تا مقدار کافی از این ویتامین را دریافت نمایند. در شرایط عادی اگر افراد دارای رژیم غذایی سالمی باشند می‌توانند میزان مورد نیاز بیوتین را از این طریق دریافت نمایند. در این مطلب می‌خواهیم به طور کامل به بررسی این ماده و تاثیرات آن بر روی بدن انسان بپردازیم.

روزانه چقدر باید بیوتین مصرف کنیم؟

میزان استفاده از این ویتامین برای افرادی که بیشتر از ده سال سن دارند در بازه ۳۰ الی ۱۰۰ میکروگرم می‌باشد. برای کودکان صفر تا ۳ ساله حدود ۱۰ الی ۲۰ میکروگرم کافی می‌باشد. کودکان ۴ تا ۶ سال ۲۵ میکروگرم و کودکان ۷ تا ۱۰ سال به حدود ۳۰ میکروگرم بیوتین در روز نیازمند هستند. البته باید توجه داشته باشید که برای افراد بزرگسال نیز میزان استفاده از این ویتامین به نسبت سن و جنسیت متفاوت می‌باشد.

آیا بیوتین عوارضی نیز دارد؟

این ویتامین محلول در آب است و به همین دلیل مقدار اضافی آن از طریق ادرار از بدن خارج می‌گردد. نمی‌توان گفت مصرف زیاد این ویتامین عوارض بسیار شدیدی برای بدن دارد ولی به هر حال شما باید با مشورت پزشک و تحت نظر او میزان مصرف خود را انتخاب نمایید. در صورتی که فردی از این ماده به طور اضافی استفاده نماید ممکن است دچار سرگیجه، تهوع و یا مشکلات گوارشی گردد.

اگر به این مسئله شک دارید بهتر است به پزشک مراجعه نموده و میزان وجود بیوتین در بدن خود را مشخص نمایید. با بررسی و آزمایش سایر فاکتورها در بدن می‌توان این میزان را مشخص نمود. با کاهش مصرف مکمل می‌توان این مشکل را کنترل نمود. به طور کل استفاده از هر نوع مکمل و دارویی به طور خودسرانه می‌تواند عوارض بدی را برای بدن داشته باشد، بنابراین بهتر است تحت نظر پزشک متخصص این کار را انجام دهید.

تاثیر این ویتامین بر روی دیابت

به طور کلی بیوتین اثر مفیدی بر روی بیماران دیابتی دارد. اگر شخصی دچار دیابت نوع دوم باشد مصرف این ماده می‌تواند در کنترل سطح گلوکز کمک بسیار زیادی را نماید. همچنین در دیابت نوع یک با مصرف این ویتامین عوارض ناشی از بیماری را به طور قابل ملاحظه‌ای کنترل نمود.

به خصوص در مورد عارضه‌های کلیوی این مورد تاثیر فراوانی را دارد. برخی به اشتباه می‌پندارند، استفاده از مکمل این ویتامین برای افراد دارای دیابت بسیار مضر است، اما در اصل دریافت مناسب و کافی این نوع ویتامین می‌تواند اثرات و عوارض این بیماری را کاهش دهد.

تاثیر ویتامین بیوتین بر روی پوست، مو و ناخن

عوارض کمبود بیوتین در بدن ریزش مو و ایجاد جوش‌های قرمز پوستی می‌باشد، که در این شرایط پزشک میزانی از این ویتامین را به صورت مکمل به فرد تجویز می‌نماید. البته کمبود این ماده در بدن به ندرت مشاهده می‌گردد. تاثیر این ماده بر روی ریزش مو نیز بارها توسط پزشکان و دانشمندان مورد بررسی قرار گرفته است.

در تحقیقی چند نفر از خانم‌ها را که ریزش مو در ناحیه‌هایی از سرشان را داشتند به خوردن بیوتین تجویز نمودند. بعد از حدود ۹۰ الی ۱۸۰ روز تاثیر چشمگیری در ناحیه کم پشت سرشان مشاهده نمودند. موهایی که ریخته بودند و یا کم پشت بودند کاملا پر مو شده بود.

در واقع بیوتین بر روی پروتئینی به نام کراتین تاثیر می‌گذارد و باعث رشد بیشتر و هر چه سریع‌تر موها می‌گردد. همچنین این ماده بر روی کیفیت مو نیز اثر گذاری زیادی را دارد. پوست و ناخن نیز مانند مو با وجود این ویتامین از کیفیت بهتری برخوردار می‌گردند.

اثر بیوتین بر روی رشد جنین

بیوتین برای رشد جنین در رحم مادر بسیار مفید است و باعث تکامل یافتن سیستم عصبی جنین می‌گردد. استفاده از مکمل‌های این ویتامین می‌تواند در دوران بارداری مفید باشد، اما توجه داشته باشید که این کار را با مشورت پزشک انجام دهید. زیرا استفاده بیش از حد آن نیز می‌تواند خطراتی را در پی داشته باشد. این ماده برای رشد مغزی و عملکردهای مغزی در زمان جنینی بسیار ضروری می‌باشد.

تاثیر ویتامین ب ۷ بر روی متابولیسم

در واقع می‌توان گفت که بیوتین باعث بیشتر شدن و بهتر شدن سوخت و ساز بدن می‌گردد. این ماده با شرکت در واکنش‌های بدن، کمک می‌کند تا مواد غذایی تبدیل به انرژی گردد. همچنین به عملکرد بهتر سایر اعضای بدن نیز کمک فراوانی را می‌نماید.

در صورت وجود التهاباتی در بدن آن‌ها را کاهش می‌دهد. عملکرد مغزی را بهبود می‌بخشد. کلسترول مفید را افزایش و کلسترول بد را کاهش می‌دهد. با دارا بودن میزان کافی از این ماده بدن شما سلامت بهتر و بیشتری را خواهد داشت. بهبود سوخت و ساز کلی بدن موجب می‌شود تا بدن در تمام نقاط عملکرد خوبی داشته باشد.

بیوتین در کدام مواد غذایی موجود است؟

موز، قارچ، جگر و قلوه، زرده تخم مرغ، گل کلم، انواع آجیل، غلات کامل، کره آجیلی، تمامی حبوبات و دانه سویا مواد خوراکی هستند که میزانی از این ویتامین در آن‌ها موجود می‌باشد. بهتر است به طور خام از این مواد غذایی استفاده نمایید تا از کیفیت آن‌ها کاسته نشود.

حرارت و پخت و پز باعث کم شدن میزان این ماده می‌گردد. بهترین راه برای دریافت ویتامین منابع طبیعی و رژیم غذایی فرد می‌باشد، اما در صورت کافی نبودن میزان ویتامین می‌توان از مکمل‌های تجویز شده توسط پزشک نیز استفاده نمود.

چه زمان نتیجه مطلوب را مشاهده می‌نماییم؟

برای گرفتن نتیجه مطلوب باید نکاتی را درباره‌ی مصرف این ویتامین در نظر بگیرید. خوردن مرتب و مداوم این ویتامین می‌تواند تغییراتی را ایجاد نماید. در صورتی که مصرف مداوم و مرتبی را دارا نباشید، نمی‌توانید انتظار نتایجی خوب و عالی را داشته باشید. مصرف این ویتامین باید به طور روزانه صورت بگیرد. برای گرفتن نتیجه ایده آل باید حداقل یک دوره ۹۰ روزه را در نظر بگیرید و بیشتر شدن این دوره می‌تواند اثرات را بهتر و ملموس نماید.

چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟

نتیجه نهایی می‌تواند این موضوع باشد که در صورت داشتن ریزش مو و یا کم پشتی قبل از هر چیز به پزشک مراجعه نمایید تا با انجام معاینات و آزمایش‌های مخصوص کمبود شما را تشخیص دهد و بعد از تشخیص بیوتین مورد نیاز بدن خود را از طریق مکمل به بدن برسانید. دقت داشته باشید که مصرف خودسرانه و بیش از اندازه این ویتامین می‌تواند اثرات خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

در صورت بروز هرگونه علائم عوارض بیوتین به پزشک متخصص مراجعه نمایید. این ماده علاوه بر داشتن تاثیرات بسیار مفید بر روی پوست ، مو و ناخن بر روی سایر نقاط بدن نیز اثرات مثبت و مطلوبی را می گذارد. سیستم عصبی و مغز از اعضایی هستند که با وجود این ویتامین می توانند بهتر عمل نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.