۱۰ مزیت ورزش منظم بخش دوم

در این مقاله به ادامه مطالب ۱۰ مزیت ورزش منظم بخش اول می‌پردازیم، همراه ما باشید.

۶- کمک به سلامت پوست

یکی از مزیت ورزش منظم کمک به سلامت پوست است. پوست شما می‌تواند تحت تأثیر استرس اکسیداتیو بدن قرار گیرد. استرس اکسیداتیو زمانی رخ می‌دهد که دفاع آنتی اکسیدانی بدن نمی‌تواند به طور کامل آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد بر سلول‌ها را برطرف سازد که این امر می‌تواند به ساختار داخلی سلول‌ها آسیب برساند و پوست شما را تخریب کند.

اگرچه فعالیت بدنی شدید خود نیز می‌تواند به آسیب اکسیداتیو کمک کند اما ورزش منظم و متعادل می‌تواند تولید آنتی اکسیدان‌های طبیعی بدن شما را افزایش دهد که این امر به محافظت از سلول‌ها کمک می‌کند. به همین ترتیب، ورزش می‌تواند جریان خون را تحریک کند و انعطاف‌پذیری سلول‌های پوستی را تحریک کند و در نتیجه فرایند پیری پوست را به تأخیر بیاندازد.

۷- کمک به سلامت مغز و حافظه

ورزش می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و حافظه و قوای ذهنی شما را تقویت کند. با شروع ورزش ضربان قلب شما افزایش می‌یابد که موجب افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز شما می‌شود. همچنین می‌تواند سبب افزایش تولید هورمون‌های موثر در رشد سلول‌های مغزی شود.

علاوه بر این، قابلیت ورزش در پیشگیری از بیماری مزمن برای سلامت مغز نیز مفید است، زیرا عملکرد مغز می‌تواند تحت تاثیر این بیماری‌ها قرار گیرد. فعالیت بدنی منظم در افراد مسن‌ بسیار مهم است زیرا پیر شدن همراه با استرس اکسیداتیو و التهاب، تغییرات ساختار و عملکرد مغز را افزایش می‌دهد.

ورزش کردن زن

مطالعات نشان می‌دهد که ورزش سبب رشد اندازه بخش هیپوکامپ مغز که برای حافظه و یادگیری حیاتی است، می‌شود که به افزایش عملکرد ذهنی در افراد مسن کمک می‌کند. همچنین مشخص شده است که ورزش تغییرات مغزی که به بیماری آلزایمر و اسکیزوفرنی ختم می‌شوند را نیز کاهش می‌دهد.

۸- کمک به آرامش و کیفیت خواب

ورزش منظم می‌تواند به شما در رسیدن به آرامش و خواب بهتر کمک کند. در رابطه با کیفیت خواب، تخلیه‌ انرژیی که در طول ورزش رخ می‌دهد، باعث تحریک فرآیندهای احیا کننده در طول خواب می‌شود. علاوه بر‌این، افزایش دمای بدن که در طی ورزش اتفاق می‌افتد، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و به کاهش دمای بدن در طول خواب کمک می‌کند.

بسیاری از مطالعات انجام گرفته روی اثرات ورزش بر خواب نتایج مشابهی را گزارش کرده‌اند. یک مطالعه نشان داد که ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط تا شدید در طول هفته می‌تواند تا ۶۵٪ کیفیت خواب را بهبود بخشد. مطالعه‌ی دیگری نشان داد که ۱۶ هفته فعالیت بدنی باعث افزایش کیفیت خواب می‌شود به شکلی که به ۱۷ نفر از افراد مبتلا به بی‌خوابی کمک کرد خواب طولانی‌تر و عمیق‌تری نسبت به گروه کنترل داشته باشند. همچنین به آن‌ها کمک کرد تا در طول روز انرژی بیشتری داشته باشند.

خواب با کیفیت بالا

به‌علاوه، ورزش منظم برای سالمندانی که اختلالات خواب دارند مفید است. شما می‌توانید بسته به نوع ورزشی که انتخاب می‌کنید انعطاف پذیری خود را تقویت کنید. به نظر می‌رسد که ورزش‌های هوازی به‌ تنهایی یا همراه با ورزش‌های مقاومتی می‌تواند کیفیت خواب را افزایش دهد.

۹- کاهش درد مزمن

درد مزمن می‌تواند سبب ضعیف شدن افراد شود، اما ورزش می‌تواند یک راه حل مناسب برای کاهش این دردها باشد. برای سال‌های متمادی، توصیه‌ی درمانی برای کاهش درد مزمن، استراحت و عدم فعالیت بود. اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ورزش به کاهش درد مزمن کمک می‌کند.

بررسی مطالعات متعدد نشان داد که ورزش میزان درد مزمن افرادی که تحت مطالعه قرار گرفته بودند، را کاهش دهد و همینطور کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود بخشد. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند به کنترل دردهای مرتبط با بیماری‌های مختلف، از جمله کمردرد مزمن، فیبرومیالژیا و اختلال مزمن بافت شانه نرم کمک کند. علاوه براین، فعالیت بدنی می‌تواند باعث افزایش قابلیت تحمل درد و کاهش احساس درد شود.

۱۰- تقویت زندگی جنسی

نقش ورزش در افزایش میل جنسی به خوبی به اثبات رسیده است. انجام ورزش منظم می‌تواند سیستم قلبی-عروقی را تقویت کند، گردش خون را بهبود بخشد، حجم ماهیچه‌ها و انعطاف پذیری بدن را افزایش دهد که همه‌ی این موارد می‌تواند کیفیت زندگی جنسی شما را افزایش دهد. فعالیت جسمانی می‌تواند عملکرد و لذت جنسی را بهبود بخشد و همچنین میزان فعالیت جنسی را افزایش دهد.

در مطالعه‌ی انجام شده روی گروهی از زنان ۴۰ ساله مشاهده شد که افرادی که تمرینات ورزشی شدیدتری از قبیل اسپرینت، بوت کمپ و سایر ورزش‌های سنگین را به سبک زندگی خود اضافه کرده بودند، ارگاسم جنسی بیشتری را تجربه کردند. همچنین در گروهی از ۱۷۸ مرد سالم، مردانی که بیشترین ساعت ورزش را در هفته گزارش کرده بودند، امتیاز بالاتری در عملکرد جنسی کسب کردند. مطالعه‌ دیگری نشان داد که یک پیاده‌روی شش دقیقه‌ای ساده در ۴۱ نفر از مردان علائم اختلال نعوظ را تا ۷۱٪ کاهش داد.

مطالعه دیگری که در ۷۸ مرد با تحرک بسیار کم انجام شد، نشان داد که چگونه ۶۰ دقیقه پیاده‌روی در روز رفتار جنسی آن‌ها از جمله تعداد دفعات رابطه جنسی، عملکرد مناسب در رابطه و رضایت جنسی را بهبود بخشید. علاوه براین، یک مطالعه انجام شده روی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (که می‌تواند باعث کاهش میل جنسی شود) نشان داد که ورزش مقاومتی منظم برای ۱۶ هفته سبب افزایش میل جنسی‌شان شد.

نکات کلیدی در مورد مزیت ورزش منظم

ورزش، فواید بی‌نظیری دارد که می‌تواند تقریبا تمامی جنبه‌های سلامت شما چه جنبه‌های مرتبط با عوامل درونی و چه موارد مرتبط با عوامل بیرونی را بهبود ببخشد.

فعالیت بدنی منظم می‌تواند تولید هورمون‌های مرتبط با احساس شادی را در شما افزایش دهد و به شما کمک می‌کند خواب بهتری داشته باشید. همچنین می‌تواند ظاهر پوست شما را بهبود بخشد، به کاهش وزن یا ثابت نگه داشتن وزن کمک می‌کند، خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش می‌دهد و عملکرد جنسی شما را تقویت می‌کند.

این که آیا شما یک ورزش خاص را انجام می‌دهید و یا دستورالعمل ۱۵۰ دقیقه فعالیت در هفته را دنبال می‌کنید، در هر صورت سلامتی شما از بسیاری جهات بهبود پیدا می‌کند.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.