دستگاه بخور اولتراسونیک چیست؟

هوای خشک می‌تواند کابوسی برای مجاری بینی، چشم‌ها، پوست و دهان باشد. در فصل زمستان که سرماخوردگی و آنفولانزا شایع است، هوای خشک می‌تواند عفونت را تشدید کرده و شرایط پوستی مانند اگزما و پسوریازیس را بدتر کند. یکی از راه‌های پیشگیری از این شرایط، استفاده از دستگاه بخور اولتراسونیک یا مرطوب کننده ما فوق صوت، در خانه است.

در این مقاله به بررسی دستگاه بخور اولتراسونیک می‌پردازیم تا شما تصمیم بگیرید که آیا این دستگاه برای استفاده شما مفید است یا خیر.

تفاوت دستگاه بخور اولتراسونیک با بخور تبخیری

دو نوع اصلی از دستگاه‌های بخور وجود دارد، دستگاه بخور اولتراسونیک و تبخیری. از آنجا که تمرکز اصلی در این مقاله به بررسی دستگاه بخور اولتراسونیک است، مختصر اختلاف این دو دستگاه را توضیح می‌دهیم.

دستگاه بخور تبخیری با استفاده از یک ماده که در آب فرو رفته است و آب را جذب می‌کند و با استفاده از فن که تعبیه شده است بخار را در هوا پخش می‌کند.

با این حال، یک دستگاه بخور اولتراسونیک از یک دیافراگم لرزشی با فرکانس بالا ساخته شده از سرامیک و یا فلز استفاده می‌کند و آب داخل مخزن را به ریزترین حالت در می‌آورد و با استفاده از فن به داخل اتاق پرتاب می‌کند که به صورت بخار دیده می‌شود.

دستگاه بخور اولتراسونیک دارای انواع بخور سرد و بخور گرم و یا هر دو در یک دستگاه می‌باشد، که بنا به نیاز خود در فصل‌های مختلف می‌توانید استفاده کنید.

ویژگی‌های دستگاه بخور اولتراسونیک

هنگام انتخاب یک دستگاه بخور اولتراسونیک، ویژگی‌های مهمی وجود دارد که می‌تواند به شما برای انتخاب بهترین مدل دستگاه بخور کمک کند.

تظیمات از پیش تنظیم شده

دستگاه بخوری را در نظر بگیرید که دارای تنظیمات متنوعی است، این تنظیمات به شما این امکان را می‌دهد تا میزان رطوبت را در فصول مختلف کنترل کنید.

میزان صدای دستگاه بخور

دستگاه‌های بخور اولتراسونیک به طور کلی ساکت هستند و به‌ندرت در حین کار صدایی منتشر می‌کنند. از این رو این دستگاه‌های رطوبت ساز بسیار مناسب فضای اتاق و خانه هستند و بدون هیچ صدایی خوابی با آرامش برای شما فراهم می‌کنند.

رطوبت سنج

یک مرطوب کننده بدون رطوبت سنج می‌تواند رطوبت زیادی را در هوا وارد کند، که به نوبه خود می‌تواند موجب رشد کپک و قارچ شود. از این اکثر دستگاه‌های بخور اولتراسونیک مجهز به رطوبت سنج داخلی هستند که سطح رطوبت داخل هوا را اندازه‌گیری می‌کنند و در صورت وجود رطوبت کافی در هوا، مرطوب کننده را خاموش می‌کند، تا رطوبت در محدوده ۳۰ تا ۵۰ درصد بماند.

مخزن آب

دستگاه‌های بخور یا رطوبت ساز اولتراسونیک قابلیت استفاده از مخازن آب متناسب با شرایط استفاده را دارند. این امر باعث می‌شود، این دستگاه‌ها برای فضاهای کوچک مانند ماشین و یا اتاق‌های بزرگ‌تر مانند اتاق خواب و یا نشیمن نیز ایده‌ال باشند.

راه اندازی دستگاه بخور اولتراسونیک

هنگامی که برای اولین باز دستگاه را دریافت می‌کنید، داخل جعبه، دستگاه بخور، یک برس برای تمیز کردن دستگاه، آداپتور برق و دفترچه راهنمای کاربر را مشاهده می‌کنید. خود دستگاه از نازل رطوبت ساز و مخزن آب تشکیل شده است و برخی از دستگاه‌ها نیز دارای فیلتر ضد رسوب نیز هستند.

با خواندن دفترچه راهنما دستگاه را راه اندازی کنید، حتی اگر از قبل یک نمونه دستگاه بخور داشتید، این‌کار را انجام دهید. زیرا واحد‌های هر دستگاه ممکن است متفاوت باشد. قبل از افزودن آب به داخل مخزن، مخزن را با آب بشویید، نازل را در جای خود قرار داده و دستگاه را روشن کنید.

مزایای دستگاه بخور اولتراسونیک

یک دستگاه بخور اولتراسونیک مزایای زیادی دارد، اما اجازه بدهید برخی موارد که خصوصا در ماه‌های خشک زمستان ضروری است را بیان کنیم.

کاهش انتقال ویروس‌ها

فصل زمستان با عفونت‌های ویروسی و باکتریایی فراوانی همراه است که به سرعت در هوای خشک حرکت می‌کنند، اما رطوبت در هوا مانع خوبی برای این ویروس‌ها می‌باشد. با مرطوب نگه داشتن محیط زندگی خود، شانس ابتلا به این عفونت‌ها یا انتقال آسان آن‌ها را کاهش دهید.

اگر دچار گلو درد و یا سرما خوردگی شده‌اید، مرطوب کننده هوا می‌تواند تنفس شما را راحت‌تر کند و باعث بهبودی سریع‌تر شما می‌شود. دستگاه تنفسی شما مرطوب می‌شود و باعث تحریک کمتر می‌گردد.

سینوس‌ها را پاک می‌کند

برخورد با سینوس‌های مسدود شده، می‌تواند زندگی شما را تلخ کند. استفاده از دستگاه رطوبت ساز، می‌تواند باعث از بین رفتن خشکی بینی می‌شود، در نتیجه کمتر مستعد ابتلا به عفونت‌های بینی و گلو هستید.

پوست نرم

هوای سرد موجب خشکی ، ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. هوای خشک مخصوصا برای نوزادان و بچه‌ها بسیار بد است. پوست آن‌ها حساس‌تر بوده و سریع‌تر دچار عوارض خشکی پوست می‌شوند. دستگاه بخور اولتراسونیک تضمینی برای پوست نرم و مرطوب است.

خواب بهتر

تنفس در هوای خشک باعث می‌شود راحت نخوابید، زیرا گلو و بینی دچار خشکی می‌شوند و دستگاه بخور کمک به تنفس راحت‌تر و در نتیجه خواب بهتر داشته باشید. همچنین استفاده از مرطوب کننده هوا خوروپف شما را نیز کاهش می‌دهد.

نحوه نگهداری از دستگاه بخور

از آنجا که یک مرطوب کننده به صورت روزانه فعالیت می‌کند، نیاز به نظافت و نگهداری منظم دارد.

تمیز کردن روزانه

هر زمان که دستگاه بخور خود را خاموش کردید، باید قبل از استفاده مجدد آن را تمیز کنید. برای شروع کار، کافی است مخزن آب را از نازل جدا کرده، مخزن را خالی کنید و هر دو را با آب تمیز بشویید و با یک حوله تمیز و نرم، دستگاه را خشک کنید. این تمیز کردن روزانه اجازه رشد باکتری‌ها را نمی‌دهد.

تمیز کردن هفتگی

برای تمیز کردن کامل دستگاه، مخزن آب را تا نیمه آب گرم و سرکه کنید، حدود نیم ساعت صبر کنید و سپس با برس تمیز کننده دستگاه را بشویید و بعد خشک کنید. همین کار را برای نازل یا حوض آب انجام دهید و سپس بگذارید تا دستگاه خشک شود.

حقایق و افسانه‌ها درباره دستگاه بخور

باور غلط: دستگاه بخور و مرطوب کننده‌ها فقط باید در فصل زمستان استفاده شوند

از فواید دستگاه بخور می‌توان در تمام فصول سال بهره برد. در تابستان دما می‌تواند زیاد باشد اما لزوما مرطوب نیست، به خصوص اگر در آب و هوای خشک‌تری زندگی می‌کنید. استفاده از مرطوب کننده یا دستگاه بخور سرد میزان رطوبت هوا را بدون تاثیر بر دما افزایش می‌دهد.

دستگاه‌های بخور همچنین از خشکی هوا که بر اثر استفاده از کولرهای گازی ایجاد می‌شود، مقابله می‌کند. در طول تابستان تعداد زیادی گرده و ریزگرد در هوا وجود دارد که می‌تواند باعث آلرژی شود. رطوبت ساز‌ها می‌توانند کمک به سیستم تنفسی شما می‌کند و از ایجاد آلرژی در شما جلوگیری می‌کند.

باور درست: حیوانات خانگی و گیاهان از دستگاه بخور سود می‌برند

گیاهان و حیوانات خانگی شما نیز از هوای خشک احساس ناراحتی می‌کنند. حیوانات بی‌حال می‌شوند و ممکن است دچار سرفه و آبریزش بینی شوند و گیاهان نیز از کمبود رطوبت به مرور خشک می‌شوند.

رطوبت حاصل از دستگاه بخور از آن‌ها محافظت کند، همچنین از ترک خوردن و پوسته شدن دیوار و کاغذ دیواری جلوگیری می‌کند.

باور درست: نگهداری نادرست از دستگاه مرطوب کننده به سلامتی شما صدمه می‌زند

نگهداری نادرست از دستگاه بخور موجب ایجاد باکتری و قارچ در مخزن دستگاه می‌شود. هنگامی که دستگاه روشن می‌شود باکتری‌ها و قارچ‌ها در هوا پخش شده و مشکلاتی را در سیستم تنفسی شما ایجاد می‌کنند. استفاده از آب سخت یا تصفیه نشده نیز در موجب تشدید این مورد می‌شود.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.