چگونه بهترین دستگاه بخور را برای خانه خود انتخاب کنید

بهترین دستگاه بخور طیف وسیعی از کارکردها را در خانه انجام می‌دهند. این دستگاه‌ها می‌توانند درمورد آلرژی و شرایط سلامتی از پنومونی گرفته تا سرماخوردگی کمک کنند. آن‌ها می‌توانند کیفیت کلی هوا را در خانه بهبود بخشند و به مشکلات سینوس کمک کرده و تعادل رطوبت در خانه را حفظ کنند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که افزایش رطوبت در خانه شما می‌تواند احتمال انتقال ویروس و عفونت‌های موجود در هوا را کاهش دهد و پوست و موی شما را از خشکی محافظت نماید.

از طرف دیگر رطوبت بیش از حد، می‌تواند به رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها کمک کند که می‌تواند برای سلامتی شما مضرر باشد. به همین دلیل انتخاب مناسب دستگاه بخور برای حفظ تعادل رطوبت در هوای خانه بسیار مهم است.

انتخاب یک دستگاه بخور برای خانه شما می‌تواند یک روند گیج کننده باشد. چندین فاکتور وجود دارد که انتخاب شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تعیین اینکه کدام یک از گزینه‌های مختلف ممکن است برای خانه شما مناسب باشد دشوار است. بنابراین برای اینکه بتوانید دستگاه بخور مناسب را خرید نماید توصیه می‌کنیم ادامه این مطلب را حتما مطالعه نمایید.

انواع دستگاه بخور

دستگاه‌های بخور در اندازه‌ها و ویژگی‌های متنوعی تولید می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و مهم است که بدانید برای خانه خود به چه دستگاه بخور با کدام ویژگی‌ها نیاز دارید.

سه سیستم اصلی رطوبت ساز یا دستگاه بخور وجود دارد:

  • تبخیری
  • بخارساز
  • التراسونیک

تبخیری

دستگاه بخور گرم تبخیری رایج‌ترین شکل از مرطوب کننده‌های موجود در بازار هستند. آن‌ها با عبور هوای گرم بر روی یک لنت با سرامیک اشباع شده در آب کار می‌کنند. هوای گرم هنگام حرکت از طریق پد رطوبت را جذب می‌کند و سپس در خانه شما گردش می‌کند. رطوبت سازهای تبخیری در سیستم تهویه شما نصب می‌شوند، این سیستم را بای پس می‌گویند، همچنین استفاده از دمپر در این نوع از سیستم تهویه در ماه‌های گرم امکان پذیر است در حالی که سیستم تهویه مطبوع شما دارای کیفیت هوا است.

رطوبت ساز تبخیری با سرعت کار می‌کند که بستگی به رطوبت نسبی محیط داخلی دارد. با افزایش رطوبت یک اتاق، میزان رطوبت تولید شده کاهش می‌یابد. این سیستم به شدت نیاز به توجه و شستشوی مداوم و منظم فیلترها دارد و گرنه کپک زده و خطرات جدی برای سلامتی ایجاد می‌کنند.

دستگاه بخور در خانه

سیستم بخار ساز

دستگاه بخور گرم المنتی نام دیگر این نوع از دستگاه‌های بخور است، آن‌ها با گرم کردن آب در یک مخزن کار می‌کنند که به بخار تبدیل می‌شود و سپس از طریق مجرای عبور داده می‌شود و در تمام منزل شما منتقل می‌شود. این دستگاه‌ها بسیار شبیه دستگاه‌های بخور تبخیری کار می‌کنند، اما برخلاف روش‌های قبلی، دستگاه نیازی به فن ندارند.

این دستگاه‌ها اغلب توسط افرادی که شرایط تنفسی نامناسب و آلرژی دارند برای بهبود کیفیت هوا در خانه انتخاب می‌شوند در این دستگاه بخور، هنگامی که آب می‌جوشد، تصفیه می‌شود و رطوبت از عوامل بیماری زا و ناخالصی‌هایی پاک می‌شود، این یک مزیت مهم است، از طرفی دمای بالای بخار خروجی و خطر سوختگی از معایب مهم این دستگاه‌ها است.

اولتراسونیک

دستگاه بخور اولتراسونیک دستگاهی مرطوب کننده است که از فناوری پیشرفته‌ای برای ایجاد و کنترل رطوبت در خانه استفاده می‌کند. آن‌ها با استفاده از یک صفحه فلزی کوچک که در فرکانس‌های مافوق صوت ارتعاش می‌کنند، آب را تبدیل به مه می‌کنند، این دستگاه‌های بخور پیچیده‌تر از دو نوع اصلی رطوبت ساز دیگر هستند، به این معنی که آن‌‌ها از تکنولوژی امواج صوتی آب از مایع به بخار تبدیل کرده سپس با فن به هوا پرتاب می‌کنند تا اتاق را مرطوب کند.

دستگاه‌های مرطوب کننده اولتراسونیک فواید بسیاری دارند. برای استفاده از آن‌‌ها به برق و انرژی بسیار کمی نیاز هست و صدای بسیار کمی دارند، از طرفی دیگر آن‌ها می‌توانند برای افرادی که دارای مشکلات سیستم ایمنی هستند بسیار خطرناک باشند، زیرا پیدا کردن آب بسیار خالص بسیار دشوار است. این بدان معنی است که از آنجا که آب در این دستگاه بدون میکروب زدایی و جداسازی ناخالصی تبدیل به مه شده و سپس به هوا پرتاب می‌گردد، احتمال انتشار ناخالصی وجود دارد.

برای جلوگیری از این مشکل، دقیقاً مانند دستگاه‌های بخور تبخیری، لازم است به طور مرتب آن‌ها را تمیز کنید. همچنین ممکن است به نفع شما باشد که از کارتریج‌های یکبار مصرف و فیلترها برای پاکسازی آب استفاده کنید. هنگامی که این دستگاه‌ها به صورت منظم تمیز و نگهداری شوند، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که مرطوب کننده اولتراسونیک شما با خیال راحت و کارآمد کار می‌کند.

دستگاه بخور التراسونیک

انتخاب بهترین دستگاه بخور

هنگام انتخاب بهترین دستگاه بخور، بایستی عوامل مختلفی مانند موارد زیر در نظر داشته باشید این موارد شامل:

  • اندازه اتاق
  • راحتی در استفاده
  • رطوبت سنج
  • اندازه اتاق

به طور کلی، خانه یا محل کار باید ۳۰ تا ۵۰ درصد رطوبت داشته باشد. مطالعات در مورد عوامل بیماری زا و کیفیت هوا توصیه می‌کند، رطوبت را بیش از ۴۳٪ نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که دستگاه بخوری را انتخاب کنید که به اندازه کافی قدرتمند باشد تا سطح رطوبت را به طور مناسب و بدون کار بیش از حد بالا ببرد. از طرف دیگر، دستگاهی را انتخاب نکنید که خیلی بزرگ باشد یا بسیار قدرتمند باشد، صورت حساب انرژی خود را بالا ببرید و استرس ناخواسته را روی سیستم خود وارد کنید.

در اینجا چند دستورالعمل کلی برای تعیین نیازهای اندازه آورده شده است:

  • رطوبت سازهای کوچک: ۲۵ متر مربع
  • رطوبت ساز متوسط: بین ۲۵ متر مربع و ۴۵ متر مربع
  • رطوبت سازهای بزرگ: بین ۴۵ متر مربع و ۹۰ متر مربع
  • مرطوب کننده‌های فوق العاده بزرگ: فضاهای ۹۰ مترمربع

راحتی در استفاده

همه دستگاه‌ها نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. برای اینکه دستگاه شما به درستی و طولانی مدت کار کند و بتوانید به راحتی از آن مراقبت کنید، نیاز است شما نحوه تمیز کردن و نگهداری از دستگاه بخور را بدانید و انجام دهید:

  • تغییر فیلترها
  • تغییر آب
  • تمیز کردن منظم عمومی
دستگاه بخور برای استفاده در خانه

تنظیم کننده رطوبت

دستگاه‌های بخور دیجیتال دارای یک ترموستات برای اندازه گیری رطوبت است و عملکرد رطوبت ساز شما را کنترل می‌کند. این دستگاه‌ها را می‌توان را طوری برنامه‌ریزی کرد که هنگام رسیدن به رطوبت مورد نظر، دستگاه را خاموش کند. به طور کلی، باید به دنبال مرطوب کننده‌ای باشید که دارای یک سیستم توزیع یکپارچه باشد.

با این وجود، اگر گزینه ایده آل شما دارای رطوبت سنج نیست، می‌توانید از یک دماسنج یا رطوبت سنج جداگانه استفاده کنید تا به رطوبت توجه داشته باشید و هنگام رسیدن به سطح مطلوب، دستگاه خود را به صورت دستی خاموش کنید.

تصمیم گیری نهایی

در پایان خرید دستگاه بخور به چند سوال ساده ختم می‌شود که پاسخ به آن‌ها شما را به سمت خرید بهترین دستگاه بخور هدایت خواهد کرد:

  • آیا به اندازه کافی بزرگ است که بتواند اتاق مورد نظر شما را پوشش دهد؟
  • آیا جابجایی و تمیز کردن آن آسان است؟
  • آیا تغییر فیلترهای آن آسان است؟
  • آیا شامل یک رطوبت سنج دیجیتال است؟

به طور طبیعی، هزینه نیز یک عامل مهم در انتخاب خواهد بود. با این حال، خرید دستگاه‌هایی که نیازهای منحصر به فرد شما را برآورده نکند، عموماً ارزش آن را ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب سیستم مناسب خانه خود، صفحات دیگر موجود در سایت را مرور کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید و حتما به فروشگاه شهر سلامت سر بزنید فروشگاه ما برترین و بهترین و ارزان‌ترین دستگاه بخور به صورت اینترنتی به شما عرضه خواهد کند و با مشاوره تخصصی رایگان در کنار شما خواهد بود.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.