روش‌های درمان خانگی برای بهبود گلو درد

احتمالا علائم گلو درد را در طول زندگی خود تجربه داشته‌اید. خارش و سوزش گلو، بسیار موجب آزار است به‌‎ویژه اگر با علائم دیگر سرماخوردگی و یا ویروس جدی‌تر همراه باشد و این گلو درد می‌تواند شما را بسیار پریشان کند. با این وجود در بیشتر موارد می‌توانید بدون مراجعه به پزشک، درمان‌های خانگی را شروع کنید. در ادامه روش‌هایی را برای بهبود گلو درد برای شما بیان می‌کنیم.

  • قرقره کردن با آب نمک
  • قرص‌های مکیدنی
  • استفاده از مسکن‌های بدون نیاز به تجویز پزشک
  • استفاده از عسل
  • اسپری کردن اکیناسه و مریم گلی
  • مایعات کافی بنوشید
  • استفاده از دستگاه بخور
  • دوش بخار یا استفاده از دستگاه بخور صورت
  • بالا نگه داشتن سر
  • استفاده از آنتی بیوتیک‌ها

قرقره کردن با آب نمک

قرقره کردن گلو با آب نمک گرم می‌تواند کمک زیادی به بهبود گلو درد کند. نمک مخاط را از بافت‌های متورم گلو جدا می‌کند و به تسکین ناراحتی گلو کمک می‌کند.

پزشکان توصیه می‌کنند یک دوم تا یک چهارم قاشق چای‌خوری نمک را در آب گرم به میزان ۱۱۰ تا ۲۲۰ گرم، ترکیب کنید تا به خوبی نمک در آب حل شود. سپس به مدت چند ثانیه قرقره کنید و دهان را خالی کنید. این عمل را در روز چند مرتبه تکرار کنید.

قرص‌های مکیدنی

برخی از قرص‌های مکیدنی که حاوی منتول هستند نیازی به تجویز پزشک ندارند. منتول ماده‌ای است که می‌تواند بافت گلو را به آرامی بی‌حس کند. این عمل کمک می‌کند تا موقتا از گلو درد و سوزش گلو رهایی یابید.

آب نبات و قطره‌های سرفه باعث افزایش بزاق دهان می‌شوند و به روان شدن گلو کمک می‌کنند. با این حال، مصرف آب نبات و قطره‌های سرفه به اندازه‌ی قرص‌های مکیدنی گلو درد شما را تسکین نمی‌دهند و ممکن است خیلی زود دوباره نیاز به مصرف آن‌ها داشته باشید.

از دادن آب نبات و قرص‌های مکیدنی به خردسالان جدا خودداری کنید، زیرا خطر خفگی دارد.

استفاده از مسکن‌های بدون نیاز به تجویز پزشک

مطابق با اعلان مراکز کنترل بیماری و پیشگیری، ویروس‌ها بیشترین عامل ایجاد گلو درد هستند. ویروس‌ها را نمی‌شود با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان کرد و تنها باکتری‌ها را از بین می‌برد.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن که نیازی به تجویز پزشک ندارند، می‌توانند التهاب و تورم در گلوی شما را کاهش دهند. این داروها همچنین درد و خارش گلو را نیز از بین می‌برند.

مسکن‌های بدون نیاز به تجویز پزشک

مصرف عسل برای بهبود گلو درد

مصرف چای گرم و شیرین شده با عسل می‌تواند به تسکین گلوی تحریک شده شما کمک کند. مصرف چای نیز آب بدن را تامین می‌کند که در بهبود گلو درد نیز تاثیرگذار است. شما می‌توانید از چای سبز که ضد باکتری، ضد درد و غنی از آنتی‌اکسیدانهای مفید است، استفاده کنید.

مصرف عسل فواید دیگری در مواقع بیماری برای شما دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده بسیار موثر در کاهش سرفه است.

اسپری کردن اکیناسه و مریم گلی

استفاده از اسپری حاوی ترکیب اکیناسه و مریم گلی به کاهش التهاب گلو کمک می‌کند. طبق مطالعات انجام شده استفاده از داروی گیاهی باعث تسکین گلو درد و التهاب آن می‌شود.

مایعات کافی بنوشید

نوشیدن مایعات کافی بخش مهمی از درمان گلو درد است. وقتی بدن دچار کمبود آب می‌شود، بدن شما به اندازه کافی نمی‌تواند بزاق تولید کند، تا گلو به طور طبیعی مرطوب بماند.

از نوشیدن الکل و کافئین که می‌تواند گلوی شما را خشک‌تر کند خودداری کنید.

مصرف مایعات بیشتر

استفاده از دستگاه بخور

تنفس در هوای مرطوب می‌تواند به تسکین بافت‌های متورم در بینی و گلو کمک کند. یک دستگاه بخور سرد را روشن کنید تا میزان رطوبت اتاق شما افزایش یابد.

گرفتن دوش بخار

اگر در محیط خانه یا محل کار خود دستگاه بخور ندارید، می‌توانید از هوای مرطوب و گرم داخل حمام استفاده کنید. برای تسکین گلو درد و کاهش تورم می‌توانید بخار ایجاد شده در حمام را تنفس کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از ظرفی که با آب داغ پر شده است، بخار ایجاد شده را تنفس کنید. حوله را روی سر خود قرار دهید و سر خود را نزدیک ظرفِ آب که دارای بخار است ببرید و هوای گرم و مرطوب را تنفس کنید، چند دقیقه این عمل را انجام دهید و در مواقعی که نیاز به تسکین گلو داشتید، دوبار تکرار کنید.

مورد دیگر جوشاندن آب در یک ظرف بزرگ است، که موجب افزایش رطوبت محیط می‌گردد. همچنین می‌توانید درون آب مقداری عصاره نعنا اضافه کنید، که کمک به بهبود عملکرد تنفسی می‌شود.

بالا نگه داشتن سر

هنگامی که احتقان و یا گلو درد دارید، زیر سر خود را با بالش اضافه پر کنید. این بالا بردن سطح سر، موجب راحتی تنفس کشیدن شما می‌گردد. با برطرف شدن احتقان، شما دیگر مجبور نمی‌شوید دهانتان را برای تنفس باز کنید، که از خشکی گلو جلوگیری می‌کند.

استفاده از آنتی‌بیوتیک با دستور پزشک

عامل اصلی گلو دردها ویروس‌ها می‌باشند، ولی در بعضی موارد باکتری‌هایی مانند استرپتوکوک موجب ایجاد گلودرد می‌گردند. اگر همچنان گلودرد دارید و یا بهبود نمی‌یابید و حتی دچار تب شده‌اید، به پزشک مراجعه و در صورت نیاز برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

آنتی‌بیوتیک را حتما تا آخر دوره درمان و بهبود کامل مصرف کنید، اگر علائم بیماری از بین رفته و احساس خوبی دارید، هرگز مصرف دارویتان را متوقف نکنید. عدم مصرف آنتی‌بیوتیک تا آخر دوره، می‌تواند برخی از باکتری‌ها را زنده نگه داشته و موجب مقاومت آن‌ها در مقابل مصرف آنتی‌بیوتیک گردد.

استفاده از آنتی‌بیوتیک با دستور پزشک

گلودرد در کودکان

گلودرد بیماری است که در بین کودکان رواج دارد. آن‌ها اغلب در اثر ویروس‌ها، بیمار می‌شوند و پس از چند روز بهبود می‌یابند. اگر کودک شما دچار تب با درجه بالای ۳۸٫۳ درجه سانتی‌گراد گردید، به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید. زیرا می‌تواند از عفونت باکتریایی ایجاد گردد، که نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک می‌باشد.

با استفاده از استامینوفن و یا ایبوپروفن مخصوص کودکان، شما می‌توانید درد گلوی کودک را تسکین دهید، ولی اگر کودک زیر شش ماه بود، با پزشک معالج او مشورت کنید. به کودکان زیر ۱۸ سال آسپرین ندهید، زیرا خطر ابتلا به یک بیماری نادر با نام سندروم ریه را افزایش می‌دهد.

روش‌های پشیگیری

یکی از راه‌های آسوده برای پیشگیری از آلوده نشدن به میکروب‌هایی که موجب گلودرد می‌گردد، شستن دست‌ها در طول روز با آب گرم و صابون است. اگر به آب و روشویی دسترسی ندارید، می‌توانید از مواد ضد عفونی کننده دست استفاده کنید.

دست‌های خود را پس از تماس با سطوح زیر بشویید:

  • میز کار
  • دست دادن با دیگران
  • صفحه کلید یا گوشی همراه
  • عطسه و سرفه کردن دیگران
  • دستگیره‌های در و …

سعی کنید از کسانی که مریض هستند، فاصله خود را حفظ کنید و یا از دادن وسایل شخصی خود به دیگران مانند مسواک، حوله، لیوان و … پرهیز کنید. خوب بخوابید و با ورزش کردن، قوای جسمی خود را بالا ببرید.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.