چگونه دستگاه بخور می‌تواند به بهبود آلرژی کمک کند؟

دستگاه‌های بخور وسیله‌ای هستند که بخار آب را در هوا پخش می‌کنند تا رطوبت را در هوای خانه افزایش دهند. رطوبت به مقدار بخار آب موجود در هوا اشاره دارد که می‌تواند در کاهش علائم و درمان آلرژی نقش داشته باشد.

تنفس هوا با رطوبت بالا یکی از راه‌های رفع ناراحتی و علائم آلرژی است. به عنوان مثال، رینیت آلرژیک یا التهاب مخاط بینی اغلب شامل احتقان بینی، سوزش و التهاب بافت‌های لطیف و مرطوب مخاط بینی می‌باشد. کاهش التهاب این بافت‌ها می‌تواند تسکین سریع را به دنبال داشته باشد که باعث می‌شود بافت‌های مرطوب شده بینی شما، با از بین بردن مواد تحریک کننده و آلرژن از حفره بینی شما استفاده کنند و علائم آلرژی را کاهش دهند.

تنظیم مقدار دقیق سطح رطوبت مناسب برای شما، کار دشواری است. گرد و غبار و قارچ‌ها، دو عامل ایجاد آلرژی یا حساسیت هستند، نمی توانند در رطوبت کم رشد کنند. اما رطوبت بالاتر برای بافت گلو و معابر بینی به مراتب راحت‌تر است ولی بهترین هوا برای تنفس هوایی است که میزان رطوبت و خشکی هوا متعادل باشد نه بیشتر و نه کمتر.

انواع مختلف دستگاه‌های بخور یا رطوبت ساز

چندین مدل دستگاه بخور وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها بهترین دستگاه بخور را انتخاب کنید. مرطوب کننده‌ها یا غبار گرم یا سرد را آزاد می‌کنند و در مدل‌های مختلف زیر قرار می‌گیرند.

دستگاه بخور و آلرژی

دستگاه بخور گرم در مقابل بخور سرد

ابتدا می‌خواهید بین دستگاه بخور گرم و بخور سرد را یکی انتخاب کنید. مرطوب کننده‌های گرم ، بخار گرم یا بخار آب را درون هوا آزاد می‌کنند و می‌توانید مه یا بخار تولید شده را ببینید و حس کنید. آن‌ها نسبت به سایر رطوبت سازها کمی ساکت و آرام هستند و ممکن است بهترین حالت در تسکین سینوس‌ها و رقیق شدن ترشحات مخاطی باشد. دستگاه بخور گرم برای مناطق کوچک‌تر مانند اتاق خواب بهتر هستند. از آنجا که غبارهای بسیار گرم را آزاد می‌کنند، باید آن‌ها را از دسترس کودکان دور نگه داشت.

دستگاه‌های بخور سرد بسیار بی صدا هستند و تمیز کردن و نگهداری از آن‌ها نیز آسان است، اما نیاز به تمیز کردن بیشتری دارند. آن‌ها در محیط‌های بزرگ‌تر بهتر کار می‌کنند و بعضی از افراد معتقدند که تنفس در محیطی که از دستگاه بخور سرد استفاده می‌شود راحت‌تر است.

دستگاه بخور تبخیری

دستگاه‌های بخور تبخیری از نوع مرطوب کننده‌های سرد هستند، یک فن هوا را از محیط اطراف به داخل دستگاه می‌کشاند و از طریق یک فیلتر مرطوب شده که در آب غوطه‌ور است، فشار می‌آورد و آب در هوا تبخیر می‌شود و باعث ایجاد رطوبت می‌گردد. این فرایند همچنین هوای موجود را خنک می‌کند و باعث می‌شود تا در آب و هوای گرم انتخاب خوبی باشد.

دستگاه تصفیه کننده هوا

دستگاه تصفیه کننده هوا نیز از نوع مرطوب کننده‌های سرد هستند. این دستگاه علاوه بر افزایش رطوبت، هوا را نیز تصفیه می‌کند. فیلترهای چرخانی که در آب هستند، عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها را از هوا خارج می‌کنند. این دستگاه‌ها نیاز به نظافت و نگهداری منظم بیشتری دارند، اما می‌توانند با فیلنتر کردن گرد و غبار، به تسکین آلرژی کمک زیادی کنند.

دستگاه بخور اولتراسونیک

دستگاه‌های بخور اولتراسونیک در دو نوع بخور سرد و بخور گرم تولید می‌شوند و در برخی دستگاه بخور سرد و گرم هر دو در یک دستگاه تولید می‌شوند. این نوع از دستگاه بخور به سرعت آب را در ذرات کوچک به ارتعاش در می‌آورد و با فن این ذرات به هوا پرتاب می‌شوند و سپس تبخیر می‌شوند.

دستگاه بخور و کمک به کااهش علائم آلرژی

دستگاه بخور داغ

دستگاه بخور داغ آب را تا درجه بالا گرم می‌کند و سپس رطوبت را به عنوان بخار در هوا پخش می‌کند. این دستگاه‌ها آب را به اندازه‌ای گرم می‌کنند تا ترکیبات تحریک کننده مانند باکتری‌ها، جلبک و کپک‌ها را از بین می‌برند. این فرایند باعث می‌شود این دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌های بخور، مواد آلرژی‌زا را کمتر آزاد کند.

هشدارها

محیط‌های بسیار مرطوب می‌توانند به جای تسکی علائم آلرژی باعث ایجاد حساسیت شوند. یکی از موادی بسیار رایج که باعث حساسیت می‌شود، کنه‌های گرد و غبار در خانه است. این موجودات فقط در رطوبت حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد رشد می‌کنند.

کپک و قارچ یکی دیگر از علل شایع آلرژی است. رشد ناسالم کپک در رطوبت بالا افزایش می‌یابد. یافتن سطح رطوبت ایده‌آل بسیار مهم است که علائم آلرژی و آسم ناشی از حساسیت را کاهش می‌دهد.

دستگاه‌های بخور می‌توانند به کاهش علائم آلرژی و بهبود سلامت غشاهای مخاطی و مجاری هوایی کمک کنند. اما اگر رطوبت سازها به درستی حفظ نشوند، در واقع می‌توانند علائم آلرژی را بدتر کنند یا باعث بیماری‌های دیگر شوند. باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌توانند رشد کنند و هنگام تنفس به ریه‌ها نفوذ کرده و می‌توانند خطرناک باشند.

تمیز کردن دستگاه بخور برای بهبود آلرژی

دستگاه بخور کثیف می‌تواند به مشکلات سلامتی منجر شوند، به خصوص برای کسانی که دچار آسم و یا آلرژی هستند. در ادامه چند دستوالعمل برای تمیز کردن دستگاه بخور برای شما بیان می‌کنیم:

  • پس از هر بار استفاده، مخزن را بشویید و کاملا خشک کنید.
  • حداقل یک‌بار در هفته و قبل از پر کردن مخزن دستگاه، از سرکه برای از بین بردن هرگونه باقیمانده املاح در دستگاه استفاده کنید.
  • هنگامی که از دستگاه بخور استفاده نمی‌کنید، دوباره آن را تمیز کنید و تا زمانی که از آن استفاده ندارید، مخزن را پر نکنید.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.