آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟

تردمیل یکی از وسایل ورزشی پرطرفدار در میان افراد مختلف در سنین مختلف است که به شما این امکان را می‌دهد بدون آنکه از منزل خود بیرون بروید مسافت‌های زیادی را پیاده روی کرده و یا بدوید! تردمیل تا حد بسیار زیادی باعث چربی‌سوزی، لاغری و تناسب اندام شده و پاهای شما را قوی‌تر می‌کند. اما بدون شک شما نیز با این مساله مواجه شده‌اید که استفاده از این دستگاه ورزشی باعث زانو درد می‌شود. اما آیا واقعا این چنین است؟ در این بخش به طور مفصل به پاسخ این سوال می‌پردازیم.

تردمیل برای چه کسانی مناسب نیست؟

قبل از آنکه به پاسخ سوال اصلی بپردازیم بهتر است بدانید که راه رفتن و دویدن روی این دستگاه ورزشی برای چه کسانی ضرر دارد. یک دسته از افرادی که بهتر است به جای این دستگاه ورزشی به دنبال راه‌های دیگری باشند، افراد با وزن بالا هستند. در صورتی که وزن افراد بیش از میزان نرمال باشد دویدن و یا راه رفتن روی دستگاه می‌تواند به پاها و زانوها فشار بیشتری آورده و چندان مناسب نباشد. در این حالت برای کاهش وزن می‌توانید از راه‌های دیگری استفاده کنید.

همچنین استفاده از این دستگاه برای افرادی که در دوره ریکاوری بعد از درمان مشکلات عضلانی و یا مربوط به پا هستند توصیه نمی‌شود. در نهایت افرادی که دارای بیماری‌های غضروفی و استخوانی بوده و یا زانو درد دارند، بهتر است ورزش‌های دیگر مانند راه رفتن در استخر را جایگزین استفاده از این دستگاه ورزشی کنند.

استفاده از تردمیل

درباره زانو بیشتر بدانیم

زانو یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین بخش‌های مختلف بدن است که از سیستم پیچیده‌ای از مفاصل تشکیل شده است. زانوها چون وزن و نیروی زیادی را در حالت‌های مختلف مانند نشستن و یا راه رفتن و دویدن تحمل می‌کنند، نسبت به سایر قسمت‌های پا آسیب‌پذیرتر هستند. پیاده روی‌های طولانی مدت و بیش از اندازه، نشستن‌های نامناسب و انجام حرکات ورزشی اشتباه می‌تواند تاثیر منفی زیادی روی زانوها بگذارد.

آیا استفاده از تردمیل برای زانو مضر است؟

قبل از آنکه این سوال را پاسخ دهیم بهتر است به جواب این سوال برسیم که آیا راه رفتن روی دستگاه از راه رفتن در جاده سخت‌تر است یا خیر؟ جالب است بدانید این دستگاه یک تخته چوبی نیمه شناور پایین تسمه خود داشته که با داشتن چند ضربه گیر پلاستیکی، فشار و نیروی وارد به پاها را به زمین و دستگاه انتقال می‌دهد.

بنابراین دویدن و یا راه رفتن روی دستگاه فشار کم‌تری به زانو و پاها حین حرکت روی دستگاه به نسبت راه رفتن روی جاده، وارد می‌کند. به بیان دیگر شما هنگامی که روی سطح سخت جاده راه می‌روید برای هر گام بعدی نیاز به شتاب دارید، اما در هنگام راه رفتن و یا دویدن روی دستگاه تسمه زیر پای شما به طور خودکار جابجا شده و راه رفتن را برای شما ساده‌تر می‌کند. این قضیه باعث می‌شود شما به نیرو و فشار کم‌تری برای حرکت روی انواع تردمیل نیاز داشته باشید.

همچنین تسمه و ضربه گیرهای استفاده شده در دستگاه اثرات آسیبی به زانو، پاشنه پا و ستون فقرات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. بنابراین استفاده از تردمیل نه تنها باعث فشار و آسیب به زانو‌ها نشده بلکه میزان آن را کاهش می‌دهد.

کاهش تاثیر تردمیل بر زانو

یکی از موارد مهم درباره تاثیر این دستگاه ورزشی بر زانو آن است که حرکت‌های تکراری برای حفظ سرعت یکنواخت روی دستگاه باعث اعمال فشار یکنواخت به زانوها می‌شود که با گذشت زمان ممکن است برای زانوها دردسر ساز شود. بنابراین سعی کنید حین استفاده از دستگاه حالت‌های مختلف را امتحان کنید.

مساله دیگر در استفاده از دستگاه طول و تعداد قدم‌ها است که ارتباط مستقیمی با طول تسمه دارد. هرچه تسمه کوچکتر باشد طول گام‌هایی که حین حرکت برمی‌دارید کوتاه‌تر است. در حالت ایده آل و مناسب سعی کنید دستگاهی انتخاب کنید که حداقل طول تسمه ۵۰ سانتی‌متر باشد. همچنین در استفاده از دستگاه و دویدن روی آن زیاده‌روی نکنید، در حالت استاندارد و مناسب حداکثر در ۲ روز متوالی می‌توانید تا ۵ کیلومتر راه بروید. همچنین حتما قبل از استفاده روش‌های صحیح استفاده از دستگاه را نیز مطالعه نمایید.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.