آسم چیست و راه‌های درمان آن کدام است؟

آسم و راه‌های درمان آن امروزه برای بسیاری از بیماران اهمیت دارد. آسم یک نوع بیماری است که باعث التهاب و ورم راه‌های هوایی ریه می‌شود. در شرایط حاد آسم، نفس کشیدن برای بیمار بسیار سخت و مشکل خواهد شد. این بیماری ممکن است در حالت‌های مختلفی حاد شود؛ مثلا در فصل آلرژی یا در هوای سرد یا موقع ورزش کردن، که حتی باعث شود بیمار به دکتر نیاز پیدا کند.

بهتر است بدانید در صورتی که حتی اگر تعداد کمی از حملات آسم را تجربه کرده اید، باید تحت درمان قرار بگیرید. التهاب و ورم در ریه در گذر زمان ممکن است باعث صدمه و آسیب به ریه شود.

البته اکثر بیمارن مبتلا به آسم از زندگی فعال و کاملی برخوردار هستند؛ زیرا آسم و راه‌های درمان آن قابل کنترل می‌باشند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته هنوز دلایل آسم مشخص نیست به عبارتی احتمال بیماری آسم در افرادی که آلرژی دارند نسبت به بقیه بیشتر است. همچنین آلودگی هوا در تشدید کردن این بیماری بسیار تاثیر گذار است.

آسم چیست

علائم آسم و راه‌های درمان آن

آسم ممکن است علایم شدید یا خفیف یا مابین این دو را داشته باشد.

از علایم بیماری آسم می‌توان به

  • تنگی نفس
  • سفتی یا درد در قفسه سینه
  • مشکلات موقع خواب (سرفه، خس خس سینه یا تنگی نفس)
  • صدای خس خس یا سوت موقع بازدم
  • حملات سرفه یا خس خس سینه مخصوصا در مواقعی که دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شدید شده‌اید

اشاره کرد.

آسم و راه‌های درمان آن بر دو اصل استوار است: اول اینکه فردی که به آسم مبتلا باشد باید بداند که این بیماری مزمن است و ممکن است به طور متناوب شدید شود؛ اما قابل کنترل است. دوم اینکه این بیماری صد در صد قابل درمان نمی‌باشد. ولی باید آن را کنترل کرد؛ زیرا ممکن است خطرناک و کشنده باشد.

همچنین بهتر است بدانید که آسم و راه‌های درمان آن بر سه اصل استوار است: اول اینکه دلایلی که باعث تشدید این بیماری می‌شوند توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود. برای مثال قرص الکی توسط فرد مصرف نشود که بیماری آن را تشدید کند. دوم اینکه بیمار باید از علایم سینوزیت خود آگاهی داشته باشد و در صورت ترشح پشت حلق فورا نسبت به درمان آن اقدام کند. سوم برخورد با مواد حساسیت‌زا است که باید مورد توجه فرد قرار بگیرد.

در رابطه با آسم و راه‌های درمان آن یعنی درمان غیردارویی این بیماری حذف آلرژن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. این بدان معنا است که بیمار از محیط آلوده به یک محیط سالم نقل مکان کند. یکی از درمان‌های غیر دارویی آسم تغذیه می‌باشد. یعنی غذاهایی که باعث حساسیت می‌شوند مانند انواع فلفل، زعفران، انگور، کرفس و خربزه را از رژیم غذایی خود حذف کند.

سیگار نکشیدن و آسم

درمان دارویی

داروها به دو گروه تقسیم بندی می‌شوند. بیمارانی که دچار حمله شدید می‌شوند باید موقع حمله از اسپری سالبوتامول استفاده کنند. بنابراین هر بیمار باید همیشه و هر جا اسپری سالبوتامول به همراه خود داشته باشد.

درصورتی که مشکل بیمار با اسپری برطرف نشد باید حتما وی را به بیمارستان منتقل کنید. از جمله داروهایی که از حملات آسم جلوگیری می کنند می‌توان به داروهای کورتون، داروهای خوراکی گشاد کننده برونش و اسپری‌های ترکیبی اشاره کرد.

این دارو‌ها کم عارضه‌ترین داروها محسوب می‌شوند. نکته قابل توجه در خصوص اسپری‌های ترکیبی این است که مصرف این اسپری‌ها در صورتی که به صورت صحیح مصرف شوند به هیچ عنوان وابستگی ایجاد نمی‌کنند.

نبولایزر برای ارسال دارو به روش استنشاقی به عمق ریه و سیستم تنفسی و پالس اکسیمتر برای سنجش میزان اکسیژن اشباع شده در خون از ابزار های است که برای کمک به بیماران مبتلا به آسم قابل استفاده است .

توصیه می‌شود که افراد مبتلا به آسم در معرض عفونت‌های ویروسی قرار نگیرند. بنابراین بهتر است از تماس با آلرژن‌ها و مواد محرک دوری کنند. افراد مبتلا به آسم باید سعی کنند از مصرف الکل و دخانیات پرهیز کنند و همیشه بیماری را به طور مداوم و منظم تحت کنترل داشته باشند.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.