فشار خون چیست؟

فشار خون چیست؟ بدون شک همه ما بارها و بارها این کلمه را شنیده‌ایم و درباره آن مطالبی خوانده‌ایم. فشار خون به بیان ساده فشاری است که به وسیله خون هنگام پمپاژ قلب و حرکت در رگ‌ها به دیواره رگ وارد می‌کند. بنابراین مشخص است که این فشار در نواحی نزدیک به قلب بیشتر و هر چه از آن دورتر می‌شویم کم‌تر می‌شود.

محدوده‌های فشار خون چیست؟

بعد از آنکه فهمیدیم مفهوم فشار خون چیست، بهتر است بدانیم که چه اعدادی از فشار در محدوده بالا، نرمال و پایین قرار می‌گیرد. به این نکته توجه کنید که با وجود آنکه فشار خون دارای محدوده‌هایی مشخص است اما برای افراد مختلف متفاوت است. برای مثال ممکن است مکانیسم بدن فردی به گونه‌ای باشد که ماکسیمم فشار برای او ۱۴ عددی نرمال بوده و مشکلی نیز با آن نداشته باشد، اما همین فشار برای فرد دیگری در همان سن و شرایط بالا باشد.

اما در حالت کلی برای یک فرد بالغ ۲۵ ساله فشار ماکسیمم ۱۲ و مینیمم ۸، فشار نرمال به شمار آمده و ماکسیمم فشار ۱۶ و مینیمم فشار ۱۰ فشار بالا می‌باشد. افت فشار نیز زمانی است که ماکسیمم فشار از ۱۰ و مینیمم آن از ۷ کمتر باشد. در صورتی که سابقه فشار خون ندارید، ماکسیمم فشار ۱۴ نیز برای شما زیاد بوده و باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

نمک و فشار خون

عوامل موثر بر فشار خون چیست؟

بعد از آنکه فهمیدیم فشار خون چیست و محدوده‌های آن را نیز آموختیم در مرحله بعدی بهتر است به این مطلب بپردازیم که این نوع از فشار تحت تاثیر چه عواملی است و چگونه در بدن افزایش پیدا می‌کند؟ عوامل زیادی در ایجاد فشار خون بالا در افراد وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها وراثت و تغذیه نامناسب است.

در صورتی که پدر، پدربزرگ و عموهایتان دچار این بیماری بوده‌اند به احتمال زیاد شما نیز در اثر رعایت نکردن موارد پیشگیری و داشتن تغذیه نامناسب دچار فشار خون بالا می‌شوید. اما حتی اگر این موضوع نیز در خانواده شما ارثی نباشد، تغذیه نامناسب مانند خوردن بیش از حد نمک یا فست فود با افزایش سن باعث بالا رفتن فشار خون در شما می‌شود. عوامل دیگری همچون چاقی، کم تحرکی، مصرف دخانیات و الکل، دیابت، فشارهای روانی و غیره نیز می‌تواند تا حد زیادی باعث بروز این بیماری در افراد شود.

علائم فشار خون بالا چیست؟

اکنون که اطلاعات جامعی راجع به این نوع از فشار در بدن به دست آوردیم بهتر است بدانیم فشار خون چه علائمی در بدن دارد تا در صورت مشاهده آن‌ها به پزشک مراجعه کنیم. اگر به طور مداوم و یا کوتاه مدت علائمی مانند سر درد به خصوص سر درد در قسمت پشت سر، تاری دید، سرگیجه، تنگی نفس حین انجام فعالیت‌های ورزشی و غیره داشتید، احتمال اینکه فشار خون شما بالا باشد وجود دارد.

برای اطمینان از این مساله می‌توانید نزد دکتر رفته و یا با استفاده از دستگاه‌ فشار خون دیجیتال و یا آنالوگ ، فشار خود را اندازه بگیرید.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.