همه چیز درباره انواع فشار خون

انواع فشار خون اولیه و ثانویه در بدن انسان شامل فشار خون سیستولی و دیاستولی می باشد. به احتمال زیاد این جمله را شنیده اید که می گویند فلانی مبتلا به فشار خون است. در واقع فشار خون در بدن تمامی افراد وجود دارد و اصلا بدون وجود فشار خون ادامه زندگی برای انسان میسر نمی باشد. در صورتی که فشار خون در بدن کم یا زیاد باشد سلامتی فرد با مشکلاتی روبرو خواهد شد.

انواع فشار خون در بدن که دو نوع است به جریان خون در بدن کمک می کند. سیستولی به حداکثر میزان فشار خون گفته می شود که در مرحله پمپاژ خون ایجاد می گردد. فشار سیستولی در حالت نرمال ۱۲ می باشد. فشار خون دیاستولی به حداقل میزان فشار خون گفته می شود که در مرحله آخر ایجاد می گردد. فشار دیاستولی در حالت نرمال ۸ می باشد. در صورتی که هر کدام از انواع فشار خون به میزان نرمال و طبیعی نباشد، فرد دچار مشکلات کم بودن و یا زیاد بودن فشار خون می شود که هر یک سبب بروز مشکلاتی می گردند.

کم و زیاد بودن انواع فشار خون می تواند بدن را با مشکلاتی مواجه کند. در واقع فشار خون به معنی میزان فشاری است که خون به دیواره های رگ ها وارد می نماید. در صورتی که فشار خون بالا باشد این فشار زیاد بوده و سبب آسیب در دیواره رگ ها می شود. اگر فشار خون پایین باشد سبب کاهش خون رسانی به مغز و سایر اندام های بدن می گردد. انواع فشار خون بالا و پایین هر کدام باعث ایجاد مشکلاتی در بدن می شوند. استفاده از یک دستگاه فشارسنج خوب می تواند در کنترل فشار شما را کمک کند.

انواع فشار خون بالا و مشکلات آن

فشار خون بالا یکی از مشکلات بسیاری از افراد در دنیا است. متاسفانه از هر چهار نفر در دنیا یکی از آن ها مبتلا به این بیماری می باشند. این اختلال یک قاتل خاموش و بی سر و صدا هم نامیده می شود. به این دلیل فشار خون بالا را قاتل خاموش می نامند که به صورت ناگهانی به فرد حمله کرده و او را از پا در می آورد. وجود اختلال انواع فشار خون در بدن می تواند دلایل بسیاری داشته باشد.

وراثت، استرس و مصرف دخانیات و الکل از اصلی ترین دلیل فشار خون بالا می باشد. استرس می تواند یکی از اساسی ترین دلایل برای به وجود آمدن فشار خون بالا باشد. در صورتی که از بالا بودن فشار خون خود خبر دارید، حتما باید به طور مرتب فشار خود را کنترل نمایید. نشانه های این عارضه عبارتند از:

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه و دست ها
انواع فشار خون و فشارسنج

سردرد ناشی از فشار خون بالا مربوط به قسمت پشتی سر فرد می باشد و با بقیه سردردها متفاوت است. دانستن علائم و کنترل کردن فشار خون از موارد بسیار مهم می باشد.

در صورتی که فشار خون بالا در شما به صورت دائمی باشد حتما باید داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را مصرف نمایید. دوری از موقعیت های استرس زا نیز یکی از عوامل مهم و موثر برای کنترل انواع فشار خون می باشد. استفاده نمک در رژیم غذایی این افراد باید به حداقل برسد و تا حد امکان از مواد غذایی سالم استفاده شود. در صورتی که بیماری شما به صورت ارثی است حتما باید داروهای خود را به موقع مصرف نمایید. انواع فشار خون بالا امکان ابتلا فرد به سکته قلبی را بسیار زیاد می کند.

انواع فشار خون پایین و مشکلات آن

فشار خون پایین نیز یکی دیگر از مشکلات فشار خون می باشد. در این مورد فشار و جریان خون پمپاژ شده از قلب به قدری کم و پایین است که خون کافی به اندام های بدن نمی رسد. عوامل متعددی می تواند سبب بروز این مشکل شود. به طور مثال خونریزی یکی از دلایل اساسی کاهش فشار خون می باشد. خانم هایی که در دوران قاعدگی خود قرار دارند ممکن است دچار فشار خون پایین شوند. البته کمبود در رژیم غذایی و گرسنگی طولانی مدت نیز می تواند یکی از دلایل انواع فشار خون پایین باشد.

از علت های فشار خون پایین:

  • بارداری
  • کم آبی بدن
  • وجود عفونت در بدن
  • مشکلات غدد درون ریز

فردی که فشار خون پایینی دارد معمولا حالت سرگیجه و سردرد شدید به او دست می دهد. سیاهی رفتن چشم ها و در مواردی افتادن و از حال رفتن نیز از علائم این اختلال می باشد. در صورتی که این علائم را تجربه کردید حتما خودتان را به محل آرامی رسانده و مواد غذایی مصرف نمایید. در صورت شدید بودن حتما باید تحت درمان قرار گرفته و از سرم برای متعادل کردن فشار خون استفاده شود.

هر دو اختلال فشار خون بالا و پایین می تواند بسیار خطرناک باشد. با شناخت علائم آن ها می توانید از وخامت اوضاع جلوگیری نمایید. متاسفانه فشار خون بالا در بین افراد بسیار شایع تر است. در صورتی که اقدام و درمان به موقع برای این اختلال انجام نگیرد ممکن است فرد با یک افزایش فشار ناگهانی جان خود را از دست بدهد.

توجه داشته باشید که مصرف داروهای تنظیم فشار، دوری از استرس و کنترل مرتب فشار خون می توان تاثیر بسیار زیادی را در سلامتی و تنظیم فشار داشته باشد. برای کنترل مداوم حتما از یک دستگاه فشارسنج مناسب و با کیفیت استفاده نمایید. توجه داشته باشید که علائم هر دو اختلال فشار بالا و فشار کم شبیه به هم می باشد بنابراین کنترل فشار موضوع بسیار مهمی می باشد.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.