نحوه استفاده از تب سنج دیجیتال

نحوه استفاده از تب سنج دیجیتال موردی است که هر کس باید آن را فرا گیرد. تب به معنی افزایش دمای بدن می باشد. زمانی که عفونت و عارضه ای در بدن وجود داشته باشد، دمای بدن افزایش یافته و فرد، مبتلا به تب می شود. تب یکی از علائم و نشانه های مهم در تشخیص انواع بیماری های عفونی می باشد. متاسفانه این روزها با شیوع کرونا احتیاج بیشتری به استفاده و یادگیری نحوه استفاده صحیح از تب سنج دیجیتال داریم.

تب و حرارت بدن را به صورت محسوس می توان با دست احساس کرد. فردی که تب می کند گرما و حرارت بسیار زیادی را در بدن خود احساس می کند. اندازه گیری دقیق تب حتما باید به وسیله تب سنج انجام گردد. با گذاشتن این دستگاه در نقاط مختلف بدن می توان دمای بدن را اندازه گیری نمود. قبلا تب سنج های جیوه ای به کار برده می شد که زیاد دقت بالایی نداشتند، اما در حال حاضر با استفاده از تب سنج دیجیتال می توان مقدار دقیق دمای بدن را فهمید.

تب در اطفال زیاد دیده می شود، اما حتما باید از زیاد شدن آن جلوگیری کرده و مرتب تب کودک را کنترل نماییم. البته این موضوع در بزرگسالان نیز دیده می شود. در صورت وجود هر عفونتی در بدن، حرارت افزایش می یابد. در واقع زمانی که گلبول های سفید برای مبارزه با عفونت وارد عمل می شوند، تب به وجود می آید. هر فرد باید نحوه استفاده از تب سنج دیجیتال را به طور صحیح بیاموزد تا در مواقع ضروری از آن استفاده نماید.

انواع تب سنج و نحوه استفاده از تب سنج دیجیتال

به طور کلی دو نوع تب سنج دیجیتالی در بازار موجود می باشد. تب سنج دیجیتال تماسی و تب سنج دیجیتال غیر تماسی، تب سنج تماسی دمای بدن را با تماس آن به ناحیه های زیر بغل، زیر لب و مقعد نشان می دهد. این نوع تب سنج بسیار کاربردی بوده و به راحتی می توان از آن برای بزرگسالان و کودکان استفاده نمود. نحوه تنظیم تب سنج دیجیتال تماسی بدین صورت است که با تماس یک تا ۲ ثانیه با ناحیه ای از بدن دما را نشان می دهد.

تب سنج غیر تماسی نوعی تب سنج است که نیازی به ایجاد تماس با بدن ندارد. به احتمال زیاد در مکان های عمومی این نوع تب سنج را مشاهده نموده اید. نحوه تنظیم تب سنج دیجیتال به این صورت است که می تواند با داشتن چند سانتی متر فاصله با بدن دما را اندازه گیری کرده و دما را بر روی صفحه نمایش نشان دهد. کاربرد این وسیله اخیرا بسیار زیاد شده است. برای پیشگیری از شیوع کرونا به راحتی می توان از این تب سنج استفاده نمود. برای رعایت پروتکل های بهداشتی و اجتناب از تماس به راحتی می توان از این تب سنج استفاده نمود.

هر کدام از این تب سنج ها دقت تقریبا یکسانی را دارند. قطعا استفاده از نوع غیر تماسی می تواند راحت تر و بهتر باشد. اما در مقایسه قیمت تب سنج غیر تماسی مقداری گران تر از تب سنج تماسی می باشد. با داشتن هر یک از این وسیله ها و آشنا بودن با نحوه تنظیم تب سنج دیجیتال می توانید در مواقع ضروری دمای بدن خود و یا افراد خانواده را اندازه گیری نمایید. دمای طبیعی بدن انسان بین ۳۴ تا ۳۶٫۵ می باشد. در صورت بیشتر بودن دما باید اقدامات لازم برای درمان انجام گردد.

نحوه تنظیم تب سنج دیجیتال

اگر از تب سنج تماسی در ناحیه زیر بغل برای اندازه گیری دمای بدن استفاده می کنید باید نحوه استفاده صحیح را آموخته و این کار را به درستی انجام دهید. نحوه کار این گونه است که دکمه تب سنج را روشن کرده و منتظر نمایش اعداد صفر می شویم. بعد از این مرحله تب سنج را زیر بغل قرار داده و تا صدا دادندستگاه صبر می کنیم. این مدت حدود ۲۰ الی ۳۰ ثانیه طول می کشد. سپس با درآوردن آن از زیر بغل می توانید عدد تب را بخوانید.

در صورتی که از تب سنج تماسی در ناحیه زیر زبان استفاده می کنید، حتما باید دستگاه را ضد عفونی نمایید. بعد از ضد عفونی کردن نحوه استفاده به این صورت است که آن را در زیر زبان قرار داده و دهان را می بندیم بعد از حدود ۲۰ الی ۳۰ ثانیه تب سنج به صدا در می آید. با درآوردن آن از دهان می توانید عدد دستگاه را بخوانید. نحوه استفاده از تب سنج در موارد زیر بغل و زیر زبان تقریبا مشابه با یکدیگر می باشند.

نحوه تنظیم تب سنج دیجیتال و استفاده آن در ناحیه مقعد بدین صورت است که حتما باید تب سنج را ضد عفونی نموده و سپس آن را در ناحیه مقعد استفاده نمایید. برای راحتی این کار می توانید از کرم استفاده نمایید. سپس بعد از به صدا در آمدن تب سنج می توانید آن را خارج نموده و میزان تب را بخوانید. این روش معمولا برای بیماران خاص و کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

یادگیری صحیح و اصولی استفاده از تب سنج دیجیتال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. توجه داشته باشید که در هنگام خرید حتما از انواع تب سنج های با کیفیت و مرغوب خریداری نمایید. خرید از مراکز و فروشگاه های معتبر توصیه می شود.

منبع: fa.wikipedia.org

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.