ماساژ چیست و انواع آن کدامند (بخش اول)

ماساژ چیست و چه تکنیک هایی برای ماساژ استفاده می شود؟ ریشه کلمه ماساژ از منابع مختلف مشتق شده است. ریشه لاتین ماسا و ریشه های یونانی ماسئین یا ماسو به معنای لمس، دست زدن، فشار دادن یا مالیدن می باشد. ولی به طور کلی، ماساژ عبارتیست از یک سری حرکات منظم، مرتب و اصول که روی بافت های بدن به منظور اهداف خاصی به کار می رود.

تاریخچه ماساژ چیست

اسناد تاریخی نشان می دهد ماساژ قدیمی ترین شکل درمان جسم و روح است. یکی از نخستین مراجع مکتوب در رابطه با ماساژ را می توان در کتاب طب سنتی چینی یافت که تاریخ آن به قبل از میلاد باز می گردد. با سیری در تاریخ متوجه می شویم که ماساژ در تمام ملل و با فرهنگ های مختلف مرسوم بوده و شاید دلیل رواج آن عامه پسند بودن آن نزد تمام مردم باشد.

در میان ملل و اقوامی که در گذشته از ماساژ به شکل وسیع تری استفاده می کردند، می توان از مصری ها، ایرانیان، یونانیان، چینی ها و ژاپنی ها نام برد و همین طور از بین دانشمندان و اطباء قدیمی که از تکنیک های ماساژ استفاده می کردند، می توان به بقراط و ابوعلی سینا اشاره کرد. بقراط به نتایج سودمند مالش و ماساژ در تامین و بازگرداندن نیروی عضلانی افراد ناتوان تا حدی پی برد و برای درمان بعضی از عوارض مفصلی و عضلانی از این روش ها استفاده نمود.

تاریخچه ماساژ و انواع آن

ماساژ از دیر باز به عنوان نوعی درمان مطرح بوده و مطالعات تاریخی نشان می دهد که مالش بدن در بین انسان های اولیه و تمدن های باستانی وجود داشته است. هندیان از ماساژ در ورزش های تنفسی استفاده می کردند. مصریان و ایرانیان نیز، از انواع ماساژ جهت درمان به کار می بردند.

انواع ماساژ

انواع مختلفی از ماساژ وجود دارد که بر روی قسمت های مختلف بدن برای بهبود یا آرامش استفاده می شود. ماساژ عمل مالیدن و فشار بدن به وسیله دست است، در طی یک ماساژ، ماساژ دهنده فشار عضلانی یا قوی را به عضلات و مفاصل بدن برای کاهش درد و تنش اعمال خواهد کرد. ماساژ دهنده فردی است که در ارائه ماساژ آموزش دیده است.

انواع مختلف ماساژ را یاد بگیرید تا بدانید کدام نوع ممکن است برای شما مناسب باشد

۱. ماساژ سوئدی

این فرم آرامش بخش (متمرکز بر آرامش) ماساژ، همان چیزی است که اکثر مردم در وهله اول در مورد ماساژ فکر می کنند. درمانگران از مالش طولانی و با فشار، مالش، ضربه زدن، تکان دادن با دست و حرکات دایره ای برای کمک به کاهش تنش سطحی در عضلات استفاده می کنند. ماساژ سوئدی باعث افزایش گردش خون در بدن نیز می شود. (این تکنیک ماساژ در تعدادی از دستگاه های ماساژور بدن و کمر بازسازی و از این طریق در اختیار کاربران قرار گرفته است)

ماساژ سوئدی

۲. ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ برای افرادی مناسب است که درد و تنش عضلانی دارند و یا فقط می خواهند آرام شوند. این ماساژ درمانی مشابه به ماساژ سوئدی است، تنها تفاوت این نوع ماساژ با ماساژ سوئدی در این است که ماساژ دهنده از سنگ های داغ در کنار دست خود استفاده می کند. این ماساژ باعث کاهش تنش عضلانی و بهبود جریان خون می شود و با استفاده از سنگ های داغ درد را کاهش می دهد و برای ماساژ کمر و پشت بسیار مناسب است.

ماساژ سنگ داغ

۳. ماساژ رایحه درمانی یا آروماتراپی

ماساژ آروماتراپی یا رایحه درمانی ماساژی است که به وسیله روغن های گیاهی غلیظ یا همان اسانس با روغن ماساژ یا لوسیون مخلوط می شود و از لمس ملایم ماساژ سوئدی توسط ماساژ دهنده انجام می شود. این ماساژ معمولا برای افرادی که دچار استرس شدید و نیاز به تقویت روحیه دارند، مناسب است.

ماساژ آروماتراپی

۴. ماساژ بافت های عمیق

ماساژ بافت های عمیق نوعی ماساژ درمانی است که ماساژ دهنده از ماساژ سوئدی ولی با فشار عمیق تر و شدیدتر اسفاده می کند برای آزاد کردن گرفتگی های عضلانی شدید، نواحی منقبض شده و خشکی گردن، کمر و گرفتگی ران ها و … این تکنیک از روش های بازسازی و مدل شده در ساخت اکثر دستگاه های ماساژور گردن است .

ماساژ بافت های عمیق

در بخش دوم این مقاله ما را همراهی کنید تا در مورد انواع دیگر ماساژ را معرفی کنیم.

برگرفته از : healthline

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.