افزایش قد با تمرینات ورزشی کششی

افزایش قد موضوعی است که باید کوتاه باشید تا اهمیت آن را دریابید. قبل از آنکه به فکر راه‌های افزایش قد بیافتید این واقعیت را قبول کنید که نمی‌توانید تغییر چندان چشمگیری داشته باشید اگر زمان رشد خود را سپری کرده باشید.

بلند قامتی به فاکتورهایی نظیر ژنتیک، ترشح هورمون، سبک زندگی، تغذیه و خواب بستگی دارد.

زمانی که رشد متوقف می‌‌شود خیلی سخت است تا تغییری را در بدن ایجاد کرد.

چرا ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟

برای افزایش قد، غده هیپوفیز که در زیر مغز قرار دارد باید هورمون رشد را تولید کند. فعالیت درست این غده منجر به رشد استخوان‌های طولی بدن شده و در نتیجه افزایش قد رخ می‌دهد.

فعالیت بدنی منظم باعث می‌شود تا غده درون ریز هیپوفیز هورمون رشد را بیشتر ترشح کند و از این رو افزایش قد بیشتری را منجر می‌شود. شاید شما هم شنیده باشید که مثلا ورزش‌هایی مانند والیبال و یا بسکتبال باعث افزایش قد می‌شوند و بدنسازی و ژیمناستیک کوتاهی قد را به دنبال دارد.

مبنای علمی برای این گفته وجود ندارد. اما آنچه که در همه آن‌ها مشترک است افزایش میزان هورمون رشد است. البته نمی‌توان تاثیر نوع تحرک در آن‌ها را نادیده گرفت. در ورزش‌هایی مانند والیبال بدن همواره در معرض کشش و پرش است.

اگر در زمان رشد این تمرینات به طور منظم و اصولی انجام شود در افزایش قد بی‌تاثیر نخواهد بود. یک مورد را همیشه در ذهن داشته باشید، بدن را هر جور تمرین دهید به همان سبک به شما پاسخ خواهد داد. این موضوع در دوران کودکی و نوجوانی از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است.

با صرف نظر از فاکتور ژنتیک، تغذیه و خواب مناسب در کنار ورزش می‌تواند منجر به افزایش قد شود.

تاثیر حرکات کششی در افزایش قد

وقتی پس از انجام کارهای روزانه به منزل باز می‌گردید و هوس می‌کنید از میله بارفیکس آویزان شوید و یا حرکات کششی را انجام دهید تا به نوعی ورزش هم کرده باشید. شاید حس کنید کمی بلند قدتر شده‌اید.

آیا واقعا حرکات کششی و آویزان شدن از بارفیکس باعث افزایش قد می‌شود؟

باید بدانید که با انجام حرکات کششی از فشار بر روی مهره‌های کمر کاسته می‌شود. در طول روز بدن با فشردگی مهره‌های ستون کمر مواجه است و تمرینات کششی این فشردگی را ازبین می‌برد و همین امر باعث می‌شود تا در حدود ۱٫۵ سانت به قد افزوده شود. خبری از افزایش قد نیست.

اگر می‌خواهید بلند قامت بمانید بهتر است سفری به فضا داشته باشید. در فضا فشاری بر روی ستون مهره‌ها نیست و فضانوردان در فضا قد بلندتر هستند تا در زمین. پس از بازگشت به زمین در مدت زمان کوتاهی به قد واقعی خود می‌رسند و آن‌ها هم کوتاه می‌شوند.

افزایش قد و ناهنجاری‌های جسمانی

برخی از عارضه‌های جسمانی هستند که منجر به کاهش قد می‌شوند. در این حالت تمرینات کششی باعث برطرف شدن ناهنجاری شده و شخص احساس بلند قامتی می‌کند. از جمله این عوارض می‌توان به:

  • اسکولیوز
  • گودی کمر
  • قوز پشت
  • و عارضه سر به جلو

نام برد.

این ناهنجاری‌ها باعث می‌شود تا بدن از حالت قایم بودن خود خارج شود و در نتیجه احساس کوتاه بودن به شما دست دهد. پیلاتس، یوگا و آویزان شدن از بارفیکس می‌تواند در درمان این ناهنجاری‌ها به شخص کمک کند.

افزایش قد و تزریق هورمون رشد

تزریق هورمون رشد که به GH مشهور است برای آن دسته از افرادی موثر است که در زمان رشد خود قرار دارند. این تزریق معمولا برای کودکان و نوزادان انجام می‌شود که زمانی محدود دارد. اگر والدین به موقع نسبت به این موضوع آگاه نشوند سخت می‌توان عارضه را جبران کرد.

بدن انسان تا سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی رشد می‌کند و از آن پس متوقف می‌شود. اما همیشه استثنا وجود دارد. صفحات رشد برخی از افراد دیر بسته می‌شود و از این رو ممکن است با تزریق هورمون رشد در سن بلوغ به نتیجه برسند.

راه حل مناسب برای افزایش قد

این واقعیت را بپذیرید که اگر در زمان رشد نتوانستید کوتاهی قد خود را اصلاح کنید، در زمان بلوغ نیز نخواهید توانست. می‌توانید از روش‌های جراحی و شکست استخوان استفاده کنید، که این امر بستگی به شما، نظر متخصص و مهارت او دارد.

در هر حال اینگونه از جراحی‌‌ها، با ریسک همراه است و بسیاری از افراد سلامتی خود را ازدست داده‌اند و ترجیح می‌دادند کوتاه قد بمانند اما سالم باشند. سعی کنید نکات مثبت اندام خود را ببینید و آن‌ها را تقویت نمایید.

پس از سن رشد می‌توانید با انجام حرکات اصلاحی ناهنجاری‌های قامتی را اصلاح کنید اما برای افزایش قد کاری از دست شما بر نمی‌آید.

در واقع والدین باید در زمان کودکی به تغذیه، خواب و فعالیت بدنی فرزند خود توجه داشته باشند تا فرد با کاهش قد مواجه نشود. رژیم‌های غذایی متعادل و سرشار از پروتئین می‌تواند فاکتوری موثر در افزایش قد در زمان رشد باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.