مواد غذایی چربی سوز و مناسب برای لاغری

لاغری و کاهش وزن یکی از مهم‌ترین اهداف و دغدغه‌های ذهنی بسیار از انسان‌های جوامع مدرن امروزی است. البته که ورزش کردن جزء جدایی ناپذیری از فعالیت‌های مورد نیاز برای چربی سوزی و کاهش وزن است اما یک رژیم غذایی استاندارد و مناسب نیز می‌تواند نقش مهمی را در این هدف ایفا کند. مواد غذایی چربی سوز با تأمین انرژی و نیروی مورد نیاز شما برای ورزش و فعالیت‌های روزانه، موجب کم شدن تدریجی وزن و لاغری نیز می‌شوند. در این مطلب به معرفی انواع مختلف این مواد غذایی چربی سوز می‌پردازیم.

ورزش کردن و کاهش وزن به یکی از رایج‌ترین دغدغه‌های افراد در سنین مختلف تبدیل شده است. افرادی که در زمینه‌ی رژیم‌های غذایی و ورزش‌های پرفشار تجربه دارند، حتماً می‌دانند که کم کردن وزن می‌تواند تا چه حد سخت و طاقت فرسا باشد. ورزش کردن جزء جدایی ناپذیری از فعالیت‌های یک بدن سالم است و در هر صورت نباید کنار گذاشته شود . رابطه بین کاهش وزن و کالری سوزی و دریافت کالری مناسب که نیاز بدن را به منابع مورد نیاز در حد ایده ال تامین کند کلید طلایی کاهش وزن است مثلا رابطه بین دوچرخه ثابت و لاغری و تاثیر استفاده از این وسیله که به تنهایی یک باشگاه ورزشی خصوصی در منزل شما است ثابت شده است . اما کم غذا خوردن و گرسنگی کشیدن، می‌تواند با تأثیر منفی روی سطح سلامتی افراد بگذارد و زندگی را برای آن‌ها دشوار کند.

از این رو، پزشکان و متخصصان همواره توصیه می‌کنند که به جای رژیم‌های غیر استاندارد و مضری که می‌توانند بیشتر از منفعتشان به بدن آسیب برسانند، از مواد غذایی چربی سوز و لاغر کننده‌ای استفاده کنید که علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز شما برای ورزش و فعالیت‌های روزانه، رژیم غذایی خود را نیز اصلاح کرده و به وزن ایده آل برسید.

دانش تغذیه در دهه ای اخیر بسیار پیشرفت کرده است و اساسا امروز بعنوان یک علم در دانشگاه های مهم دنیا شناخته شده و کرسی دانشگاهی و تحصیلی دارد . جالب است که بدانید رژیم های مبتی بر تغذیه مواد غذایی مورد نیاز چنان پیشرفت نموده اند که در حال حاضر تغذیه بدنسازی نچرال با کمک مواد غذایی و بدون استفاده از مکمل ها را تا سطوح بسیار بالای پاسخگو هستند .

منظور از مواد غذایی چربی سوز به هیچ وجه داروها و قرص‌های شیمیایی نخواهند بود. در این زمینه شدیداً توصیه می‌شود که از قرص‌ها و داروهای شیمیایی چربی سوز استفاده نکرده و متابولیسم بدن خود را به مواد شیمیایی آلوده نکنید. به جای آن، می‌توانید با مصرف مواد غذایی طبیعی، از حفظ سلامت بدن خود اطمینان حاصل کنید. به هر حال در این مطلب قصد داریم تا بهترین مواد غذایی چربی سوز، میوه‌ها، سبزیجات و غلاتی که برای یک رژیم لاغری استاندارد به آن نیاز دارید را معرفی کنیم. در ادامه، مواد غذایی چربی سوز را به دو دسته‌ی میوه‌ها و سبزیجات و مواد خوراکی تقسیم کرده‌ایم.

میوه‌ها و سبزیجات مناسب برای کاهش وزن

سیب

سیب به عنوان نماد سلامتی همواره در رژیم‌های غذایی سالم قرار داشته است. سیب با داشتن منابع غنی پکتین، بهترین جایگزین چربی در رژیم غذایی شماست. پکتین نوعی پلیمر قندی اسیدی است که می‌تواند کمک زیادی به فرایند کاهش وزن شما کرده و به همراه میزان بالای فیبر طبیعی موجود در سیب، به القای حس سیری به مغز و بدن بیانجامد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان پکتین موجود در میوه‌ی سیب، بیشتر از این مقدار در آب سیب است. لذا توصیه می‌شود به جای آب سیب، از خود میوه سیب استفاده کنید. آنتی اکسیدان موجود در میوه‌ی سیب، با کمک به بهبود جریان خون، به چربی سوزی منجر می‌شود. تمامی این موارد، سیب را به یکی از مهم‌ترین مواد غذایی چربی سوز تبدیل می‌کنند.

انجیر

انجیر یکی از خوش مزه‌ترین و پرطرفدارترین میوه‌هایی است که حتی بدون اطلاع از حضور آن در لیست مواد غذایی چربی سوز نیز برای خوردن آن تمایل خواهید داشت. این میوه‌ی شیرین و سرشار از فیبر، کالری کمی دارد و با ایجاد حس سیری، به رژیم غذایی لاغری شما کمک می‌کند. این انجیر متوسط، یک گرم فیبر و ۳۷ کالری انرژی داشته و از ورود قند به خون جلوگیری می‌کند. انجیر نیز جزء بهترین میوه‌های چربی سوز قرار می‌گیرد.

لیمو

لیمو و آب لیمو مزیت‌های زیادی برای سلامت بدن دارند. لیمو با متعادل کردن PH روده، به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. آب لیمو را نمی‌توان به عنوان یک چربی سوز قوی در نظر گرفت و استفاده‌ی آن به تنهایی توصیه نمی‌شود، اما لیمو می‌تواند با کم کردن احساس گرسنگی روی کاهش چربی ناحیه‌ی شکم مؤثر باشد. آب لیمو از نوشیدنی‌های چربی سوز است ولی نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. مصرف زیاد آب لیمو موجب اسیدی شدن و رفلاکس معده می‌شود.

گلابی

گلابی یکی از انواع مواد غذایی چربی سوز که در کاهش وزن مؤثر است. گلابی یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی است که فیبر بالایی دارد. میزان فیبر موجود در هر میوه‌ی گلابی می‌تواند به گرم برسد

این میوه‌ی شیرین و آبدار، آنتی اکسیدان هم دارد و از بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نوع دوم جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در این میوه غیر قابل هضم بوده و تنها ایجاد حس سیری می‌کند.

آووکادو

آووکادو یک چربی گیاهی غیر اشباع و سالم است که با فیبر موجود در ساختار خود از ایجاد حس گرسنگی جلوگیری می‌کند. آووکادو سرشار از پتاسیم بوده و به فرایند چربی سوزی کمک می‌کند. این میوه کالری بالایی دارد و بهتر است در هر بار مصرف نصف یا یک سوم آن را میل کنید. آووکادو یکی از قوی‌ترین میوه‌های چربی سوز و از مهم‌ترین مواد غذایی چربی سوز محسوب می‌شود.

مواد غذایی چربی سوز

ماهی

مصرف هفتگی گوشت ماهی یکی از ملزمات لاغری و کاهش وزن است. گوشت سفید ماهی در هر زمینه‌ای بر گوشت قرمز برتری داشته و اشتها را به حد کافی کنترل می‌کند.

ماهی با داشتن چربی خوب، پروتئین مفید، امگا ۳ و آمینو اسید یکی از سالم‌ترین مواد غذایی موجود در جهان است. امگا ۳ موجود در ماهی به چربی سوزی نیز کمک می‌کند. ماهی را از مهم‌ترین مواد غذایی چربی سوز به حساب می‌آورند.

سیب زمینی

سیب زمینی منبع کربوهیدرات است و زمانی که به صورت آب پز و نه سرخ شده، پخته شود، می‌تواند تا یک مدت زمان طولانی شما را از حس گرسنگی دور کند. سیب زمینی نیز مانند برنج و نان حس گرسنگی را کاملاً رفع می‌کند، اما نسبت به آن‌ها کربوهیدرات کمتری دارد.

سیب زمینی سرشار از فیبر، ویتامین B6، پتاسیم، مس، ویتامین C، منگنز، نیاسین و فسفر است. شاید خیلی‌ها سیب زمینی را عامل چاقی بدانند اما با استفاده از آن در یک رژیم غذایی مناسب، می‌توان از آن به عنوان مواد غذایی چربی سوز استفاده کرد.

روغن زیتون

روغن‌های مایع رایج در خانواده‌های ایرانی سرشار از اسید چرب و کلسترول است و مضرات زیادی برای چربی خون و سلامتی دارد. روغن زیتون یکی از بهترین روغن‌های مناسب برای پخت و پز است. برای سرخ کردنی‌ها و مصارف دیگر از روغن زیتون بکر و خالص استفاده کنید.

در این نوع روغن‌ها، دمای بالا نمی‌تواند روی روغن تأثیر منفی بگذارد و در ضمن دود هم تولید نمی‌شود. یک روغن مناسب می‌تواند تأثیر زیادی در چربی سوزی و کاهش وزن شما داشته باشد از این رو روغن زیتون نیز در فهرست مواد غذایی چربی سوز قرار می‌گیرد.

لوبیا

لوبیا از بهترین مواد غذایی چربی سوز برای ناحیه‌ی شکم است. لوبیا در حین پخت آب زیادی را به خود جذب می‌کند و این امر موجب پر شدن شکم و رفع حس گرسنگی می‌شود. لوبیا فیبر بالا و نشاسته‌ی پایداری دارد و با نوع خاصی از کربوهیدرات خود، آزاد شدن قند در جریان خون را به تأخیر می‌اندازد. لوبیا سرشار از پروتئین است و کمک زیادی به عضله سازی و کاهش چربی می‌کند.

ماست یونانی

بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده، ماست یونانی می‌تواند با متعادل کردن قند خون، برای مدت زیادی ایجاد حس سیری کند. طبق آزمایشات انجام شده، مصرف ماست پروتئینه‌ی یونانی می‌تواند به تنهایی به کاهش وزن منجر شود. ماست یونانی نسبت به ماست معمولی دو برابر پروتئین بیشتر دارد، مایه پنیر ندارد و دارای قند است. برای رژیم لاغری خود، ماست یونانی را قطعاً در لیست مهم‌ترین مواد غذایی چربی سوز قرار دهید.

جو

جو یک ماده‌ی مغذی است که مصرف مداوم آن می‌تواند به کاهش چربی خون منجر شود. با خوردن جو در وعده‌ی صبحانه، تا چند ساعت حس گرسنگی را از خود دور کرده‌اید. در بسیاری از کشورها از صبحانه‌های حاوی جو به عنوان مواد غذایی چربی سوز استفاده می‌شود. این صبحانه‌های ویژه، با طعم خوبی که دارند شما را به خوردن جو ترقیب می‌کنند.

کورن فلکس و برشتوک از جمله‌ی مهم‌ترین آن‌ها هستند. این مواد خوراکی را با شیر مخلوط‌ کرده و به حالت اسفنجی در می‌آورند. شاید در هنگام خوردن این غذاها احساس کنید حجم خیلی کمی را به معده‌ی خود وارد می‌کنید، اما در واقع میزان کالری مصرفی شما کم بوده است.

صبحانه‌های حاوی جو می‌توانند تا چند ساعت شما را سیر و سرپا نگه دارند. فرایند هضم جو در سیستم گوارش بسیار کند بوده و به همین دلیل زمان زیادی طول می‌کشد تا دوباره احساس گرسنگی کنید. انرژی زیادی که صرف هضم جو می‌شود، نهایتاً به چربی سوزی و کاهش وزن منجر می‌شود.

بادام

بادام یکی از مفیدترین و مغذی‌ترین مغذها و همینطور جزء جدایی ناپذیری از مواد غذایی چربی سوز است. با بادام احساس گرسنگی خود را کنترل کرده و با جذب ویتامین E به سلامت پوست و موی خود نیز کمک می‌کنید. چربی غیر اشباع، پروتئین و فیبر موجود در این مغذ از مواد مغذی و ضروری مورد نیاز بدن است.

چای سبز

چای سبز یکی از مشهورترین نوشیدنی‌های چربی سوز است. مصرف روزانه‌ی چای سبز، کمک زیادی به فرایند چربی سوزی و کاهش وزن می‌کند. چای سبز حاوی موادی به نام کاتچین است که آنتی اکسیدان مفید بوده و باعث بالارفتن نرخ متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود. چای سبز نیز یکی از مهم‌ترین مواد غذایی چربی سوز محسوب می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.