توضیحاتی در مورد فواید ماساژ در بدنسازی

در این مقاله به فواید ماساژ در بدنسازی و ارائه اطلاعاتی چند در این باره خواهیم پرداخت. امروزه ورزش بدنسازی و فیتنس در سراسر جهان توجه عده بسیار زیادی از مرد و زن، پیر و جوان و خرد و کلان را به خود جلب کرده است. تناسب اندام که یکی از مهم‌ترین بحث‌های روز هر محفلی در عصر کنونی است ساده‌ترین و نمایان‌ترین اثر این ورزش روی بدن شماست.

ورزش بدنسازی در کنار فواید بسیاری که داراست یکی از ورزش‌هایی محسوب می‌شود که کوفتگی و گرفتگی عضلات در آن شایع و متداول است. این کوفتگی‌ها و گرفتگی‌ها باعث دردهای آزار دهنده‌ای خواهد شد که ورزشکاران بدنسازی شاید برای رهایی از این دردها به داروهای مسکنی روی آورند که در صورت مصرف طولانی مدت دارای عوارض خطرناکی خواهند بود. بدون شک راهکارهای طبیعی برای رفع این مشکل بهترین گزینه بوده و یکی از موثرترین و مفیدترین این راهکارها ماساژ درمانی می‌باشد.

از جمله فواید ماساژ در بدنسازی کمک به بهبود و افزایش عملکرد و پتانسیل جسمانی شماست که از مختل شدن پیشرفت شما در اثر صدمات و آسیب‌های تمرینات سخت جلوگیری می‌کند. ماساژ درمانی علاوه بر مقابله با اثرات منفی بدنسازی حتی می‌تواند به عضله‌سازی نیز کمک درخور توجهی داشته باشد.

در کل از فوائد ماساژ در بدنسازی همین بس که به شما در داشتن یک هیکل متناسب و متقارن کمک کرده و باعث پیشرفت چشمگیر شما در این زمینه خواهد شد. ورزشکاران بدنسازی پس از مطالعه این مقاله و آگاهی یافتن از فواید ماساژ در بدنسازی بدون شک در کنار برنامه‌های سالمی از جمله تمرینات ورزشی منظم و تغذیه مقوی و مناسب، ماساژ گرفتن بدنشان را نیز در لیست برنامه‌هایشان قرار خواهند داد. در ادامه به بررسی چند مورد از فواید ماساژ در بدنسازی خواهیم پرداخت.

ماساژ درمانی بر روی گردن و کتف

فواید ماساژ در بدنسازی شامل چه مواردی می‌تواند باشد؟

دامنه حرکت

از جمله فواید ماساژ در بدنسازی می‌توان به گسترش دامنه حرکت اشاره کرد. بدین صورت که سفتی عضلات باعث محدود شدن دامنه حرکت شده و در این صورت با بلند کردن وزنه به عضلات آسیب وارد خواهد شد. ماساژ باعث شل شدن عضلات و باز شدن گره‌های عضلانی از طریق کشش‌های صورت گرفته خواهد شد.

این کشش ها در ماساژ درمانی در ناحیه حلقه و غلاف‌های موجود در اطراف ماهیچه‌ها موثر واقع شده و فشار و تنش عضلات ورزشکار را برطرف خواهد کرد. بافت‌های زخمی و آسیب دیده عضلانی درد و ناراحتی و کاهش انعطاف پذیری را در پی خواهد داشت که ماساژ می‌تواند این بافت‌های آسیب دیده عضلانی ناشی از تمرینات زیاد و سخت، ضربه و … را احیا نماید.

بهبود و ریکاوری

برای پیشرفت در بدنسازی و ترمیم صدمات، ماهیچه‌ها نیازمند مواد مغذی هستند. یکی دیگر از فواید ماساژ در بدنسازی می‌تواند بهبود گردش خون و به دنبال آن افزایش سرعت ریکاوری از طریق افزایش نفوذپذیری در بافت ماهیچه باشد. ماساژ اصولی و عمیق با باز کردن منافذ، نفوذپذیری بافت ماهیچه‌ای را افزایش داده و باعث می‌شود مواد و مایعات مغذی بهتر به بافت‌ها رسانده شوند. از طرفی این عمل مواد زائدی چون اسید لاکتیک تجمع کرده در هنگام تمرین و گرفتگی و انقباض عضلانی را برطرف می‌کند.

تونوس ماهیچه‌ای یا تون عضلانی

ماساژ اصولی و صحیح از طریق افزایش دادن جریان خون از بهبود تونوس ماهیچه‌ای پشتیبانی می‌نماید. بافت ماهیچه‌ای آسیب دیده خون را خوب نگه نمی‌دارد و تون عضلانی را تضعیف می‌کند. ماساژور (فرد ماساژ دهنده) ممکن است از روشی پمپاژی جهت انتقال مایعات در گره‌های لنفاوی و رگ‌های خونی استفاده نماید. پمپاژ نوعی افزایش فشار جهت به وجود آمدن خلا در رگ‌هاست که با رساندن مواد غذایی لازم به بهبود بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کند.

کاهش اسپاسم و تورم عضلات

ماساژ برای کاهش تورم بسیار مفید است. از دیگر فواید ماساژ در بدنسازی افزایش باز و بسته شدن کانال‌های وریدی شده توسط ماساژ فشاری و نوازشی است که سبب تحلیل رفتن نواحی تورمی می‌گردد. انجام این تکنیک‌ها همچنین با پخش مقادیر اسید لاکتیک انباشته در نواحی درگیر تمرینات سنگین، باعث کاهش اسپاسم عضلانی می‌شود.

تاثیر روی سیستم عصبی

از آنجایی که ماساژ سبب کاهش درد می‌شود مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که ورزشکاران بعد از ماساژ نسبت به دشواری‌های تمرین نگرش بهتری پیدا می کنند. بسیاری از آنان به ماساژ به دید بخش مهمی جهت بازیافت هرچه سریع‌تر عملکرد عضله و بازیابی انرژی تحلیل رفته در طی تمرینات پرفشار و طولانی مدت نگاه می‌کنند.

جلوگیری از آسیب ورزشی

از دیگر فواید ماساژ در بدنسازی جلوگیری از آسیب‌های حاصل از تمرینات سخت ورزشی است. یک ماساژور حرفه‌ای و مجرب می‌تواند انقباض صورت گرفته در عضلات و بافت‌های زخمی و آسیب دیده را که باعث بدتر شدن شرایط و افزایش صدمات و آسیب‌ها می‌شود شناسایی و درمان نماید.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.