همه آنچه در مورد ویتامین D باید بدانید

ویتامین دی چیست؟

در بدن انسان همواره چهار ویتامین وجود دارد که می‌توان گفت عنصرهای اصلی بدن می‌باشند، زیرا در صورت نبودن آن‌ها، بدن انسان از کار می‌افتد و حتی شاید این سوال پیش بیاید که اگر یکی از این ویتامین‌ها نباشد چه اتفاقی خواهند افتاد، این ویتامین‌ها به ترتیب A,B,C و D نام دارد.

در صورت نداشتن یکی از این ویتامین‌ها عوارض جبران ناپذیری در بر خواهد داشت، برای مثال اگر ویتامین A بدن انسان کم باشد، موجب رویش کم موی سر و حتی توقف رویش موی بدن انسان می‌شود و بعضی دیگر از این نوع ویتامین‌ها که اگر بدن انسان آن را دریافت نکند مانند ویتامین D می‌تواند موجب مرگ شود، زیرا اگر ویتامین d بدن انسان کم باشد، می‌تواند موجب سرطان پوست شود و امروزه انسان‌های بسیاری در اثر این بیماری مرگبار جان خود را از دست داده‌اند.

جالب است بدانید که در هر۳ ثانیه ۱ نفر جان خود را در اثر سرطان پوست از دست می‌دهد. زیرا در اثر کمبود ویتامین دی پوست قدرت خود را از دست می‌دهد و موجب نازک شدن پوست می‌شود و همین واقع باعث ضعیف شدن سیستم دفاعی و از کار افتادن آن‌ها می‌باشد.‍

مهم‌ترین منبع ویتامین D در کجا می‌باشد؟

مهم‌ترین و بیشترین منبع ویتامین دی در خورشید می‌باشد. ولی بعضی از انسان‌ها به دلیل اینکه در مناطقی زندگی می‌کنند که نور کافی به بدن آن‌ها نمی‌رسد ویتامین D بسیار کمی دارند.

آیا راهی برای دریافت ویتامین دی جز خورشید وجود دارد؟

یکی از راه‌های دیگری که به تازگی در بازار ایران رایج شده است، دستگاه‌هایی با قابلیت رساندن نور طبیعی به بدن انسان می‌باشد، ولی این نورها توسط لامپ‌های پر قدرت می‌باشد و اگر فردی بخواهد این دستگاه‌ها را خریداری نماید باید هزینه‌های بسیاری بپردازد و غیر از هزینه زیاد این دستگاه‌ها، امنیت کم این دستگاه‌ها می‌باشد و در برخی از کشورها موجب مرگ انسان‌ها شده است.

زیرا زمانی که نور زیاد به بدن انسان برسد موجب سوزش بدن آن‌ها می‌شود و اگر انسان نتواند خود را از این دستگاه‌ها بیرون بیاورد موجب به مرگ آن‌ها می‌شود و یا امروزه انسان‌ها با خریدن دستگاه‌های بی‌کیفیت شبیه سازی شده موجب مرگ خود شده‌اند، زیرا این دستگاه‌ها با فشار بسیاری که به خود می‌آورند موجب انفجار آن‌ها می‌شود پس گزینه خرید این نوع دستگاه‌ها بسیار خطرناک می‌باشد.

مصرف ویتامین دی

چه عواملی ویتامین D بدن انسان را کاهش می‌دهد؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که ویتامین دی بدن انسان را کاهش می‌دهد کمبود مناطق خورشیدی در محل سکونت انسان‌ها می‌باشد و دیگر دلیل کمبود ویتامین D بدن انسان نداشتن منافظ پوستی می‌باشد، در برخی از انسان‌ها به دلیل نداشتن منافظ پوستی مادر زادی دچار بیماری‌های پوستی می‌باشند.

ویتامین دی در موادغذایی هم یافت می‌شود ولی به مقدار بسیار کم و اگر فردی دچار کمبود مواد غذایی در بدن خود باشد، ویتامین D بسیار کمی دارد و عادت‌های پرخوری‌های نادرست در رژیم غذایی در برخی از انسان‌ها می‌تواند دچار کمبود ویتامین دی شود، زیرا این افراد غذاهای شیمیایی را مصرف می‌کنند که دارای ویتامین دی نمی‌باشند.

کمبود ویتامین دی چه افرادی را تهدید می‌کند؟

کمبود ویتامین دی اکثرا افرادی را تهدید می‌کنند که به نور خورشید دسترسی کاملی ندارند و یا در مناطقی زندگی می‌کنند که دارای نور کافی خورشید نمی‌باشد، البته باید به این نکته توجه کرد که انسان‌ها نباید بیش از حد ممکن در معرض خورشید قرار بگیرند زیرا بدن انسان بعد بدست آوردن ویتامین D مورد نیاز خودمنافظ پوستی خود را بسته و موجب می‌شود که پرتوهای خورشید به پوست آن‌ها نفوذ نکند و موجب آفتاب سوختگی شوند و یا دچار کمبود فشار خون خود شوند.

و البته باید به یکی از مهم‌ترین نکات توجه داشت که پوست کودکان نباید در معرض نور خورشید بماند، زیرا کودکان از بدو تولد تا ۶ ماهگی دارای منافظ پوستی نمی‌باشند و نمی‌توانند ویتامین دی بدن خود را از خورشید بگیرند ولی باید به این موضوع توجه داشت که اگر در مادران شیرده دارای ویتامین دی بالایی باشند می‌توانند از طریق شیر دادن به کودک خود این ویتامین را به نوزادان نیز برسانند.

ویتامین‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

ویتامین‌ها به چهار دسته اصلی به نام‌های (ای، بی، سی، دی) می‌باشند و دو دسته فرعی به نام‌های A,D و B,C هستند علت به کار بردن ویتامین D با ویتامین‌ E به این دلیل است که داشمندان معتقد هستند که در بیشتر غذاهایی که ویتامین دی وجود دارد ویتامین A نیز وجود دارد، البته علاوه بر این چهار ویتامین اصلی ویتامین‌های دیگری نیز وجود دارد ولی از اصلی‌ترین ویتامین‌ها می‌توان این چهار دسته ویتامین را نام برد.

زیرا این چهار ویتامین تشکیل دهنده سلول‌های بنیادی و دیگر اجزای انسان می باشند. البته ویتامین‌های دیگر نقش خود را به صورت کمک رسانی به این ویتامین‌ها انجام می‌دهند. و خوشبختانه این ویتامین‌های کمکی در بدن انسان به اندازه کافی وجود دارد.

ویتامین D در چه نوع مواد غذایی وجود دارد؟

ویتامین D در غذاهای دریایی مانند ماهی‌ها یافت می‌شود، زیرا ماهی به علت داشتن پوست‌هایی با خاصیت جذب ویتامین دی بسیار می‌تواند بهترین گزینه برای انسان‌هایی باشد که ویتامین دی بسیار کمتری دارند، ولی اگر افرادی که دسترسی به این نوع مواد غذایی را ندارند، می‌توانند مواد غذایی را مصرف کنند که به صورت غنی شده دارای ویتامین دی می‌باشند.

از جمله این موارد غذایی می‌توان به غلات، لبنیات‌های محلی که به صورت غنی شده مصرف می‌شوند، سویا و زرده تخم مرغ اشاره کرد که دارای مقادیر خاصی از ویتامین D می‌باشند. البته یک ویژگی دیگر علاوه بر این مواد غذایی غنی شده وجود دارد و آن این است که دارای ویتامین‌های دیگر از جمله چهار ویتامین اصلی نیز می‌باشند.

غذاهای غنی از ویتامین D

ویتامین دی در چه نوع ماهی‌هایی بیشتر یافت می‌شود؟

ویتامین D در اکثر ماهی‌های یافت می‌شود که دارای چربی مفید هستند، این نوع ماهی‌ها را می‌توان در دریاچه‌ها، دریاها و اقیانوس یافت کرد. نام این ماهی‌ها سالمون، قزل آلا و ساردین می‌باشد. و تمامی این ماهی‌ها برای بدن انسان مفید و بدون عوارض می‌باشند.

آیا ویتامین دی در میوه‌ها نیز یافت می‌شود و کدام میوه دارای بیشرین مقادیر ویتامین دی هستند؟

از جمله مهم‌ترین میوه‌ای که دارای بیشترین مقادیر ویتامین D بوده و بیش از نیمی از مردم جهان آن را مصرف می‌کنند پرتقال است، در واقع پرتقال در کشورهایی که رشد نمی‌کند به صورت صادرات ارسال می‌شوند، این نوع میوه شگفت انگیز می‌تواند بیشترین مقادیر ویتامین دی را در خود ذخیره کند، پس بدون شک می‌توان گفت پرتقال یک منبع ویتامین D برای بدن انسان می‌باشد.

آیا دارویی برای دریافت ویتامین دی وجود دارد؟

یکی از داروهایی که دارای ویتامین دی خالص می‌باشد، قرص ماهی نام دارد این قرص تمام سلول‌های ویتامین دی در را در خود جای داده است و یکی از خالص‌ترین منبع ویتامین D می‌باشد، علاوه بر ویتامین دی که در این قرص وجود دارد حاوی ویتامین‌های خالص دیگر و مقادیر بسیار امگا ۳ که موجب بالا رفتن ضریب هوشی می‌شود.

قرص ماهی را می‌توان بدون تجویز دکتر از داروخانه‌های تمام کشور خریداری کرد و قرص ماهی را می‌توان برای بهبود سیستم ایمنی بدن استحکام استخوان‌ها و افزایش قد نیز استفاده کرد.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.