همه چیز درباره دستگاه بخور و نحوه نگهداری از آن

دستگاه بخور چیست؟

رطوبت هوا در اثر سرد شدن هوا کاهش می‌یابد و استفاده از وسایل گرمایشی نیز کمکی به بهبود آن نمی‌کند کاهش رطوبت می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی همچون خشک شدن پوست، تنگی نفس، تسریع انتقال ویروس‌ها و … شود. بنابراین می‌بایست رطوبت هوا را افزایش داده تا از بروز چنین پیامد‌هایی جلوگیری کرد. یکی از اقدامات رایج برای این منظور، استفاده از دستگاه بخور می‌باشد. در ادامه دستگاه بخور و نحوه نگهداری از آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دستگاه بخور علاوه بر افزایش رطوبت هوا، تنفس را تسهیل کرده و کمک شایانی به ایجاد یک خواب راحت و بدون خروپف می‌کند. همچنین این دستگاه می‌تواند برای بهبود آلرژی افراد موثر واقع شود. نوزادان در ماه‌های ابتدایی تولدشان به نسبت سایر افراد، نیاز بیشتری به رطوبت هوا و در نتیجه دستگاه بخور دارند. لذا می‌توان گفت که این دستگاه یکی از لوازم ضروری برای خانواده‌هایی است که نوزاد چند روزه یا چند ماهه دارند. در ادامه به بررسی انواع دستگاه بخور خواهیم پرداخت.

بخور سرد بهتر است یا گرم؟

دستگاه بخور سرد فوایدی بسیاری برای افراد، مخصوصاً نوزادان و کودکان دارد. بهبود تنفس، مرطوب نگه داشتن مجرای تنفس، بهبود سرفه و … از جمله تاثیرات مثبت بخور سرد است. در مقابل دستگاه بخور گرم به طور معمول در هوای سرد استفاده می‌شود و جهت بهبود اختلالات ریوی نسبت به بخور سرد ارجحیت دارد. همچنین می‌توان به بخور گرم مواد ضد عفونی کننده گیاهی و خوشبو کننده اضافه کرد. قیمت دستگاه بخور گرم نسبت به بخور سرد پایین‌تر است و دسترسی به آن راحت‌تر صورت می‌گیرد.

دستگاه بخور و تغییر رنگ شعله گاز

همانطور که می‌دانیم، زمانی که اکسیژن محیط کاهش یابد، رنگ شعله گاز از آبی به نارنجی یا قرمز تغییر می‌کند. برخی بر این باورند که بخور باعث کاهش اکسیژن و تغییر رنگ شعله گاز می‌شود؛ اما علت این رویداد ربطی به کم شدن اکسیژن محیط ندارد. در واقع دلیل اصلی این تغییر رنگ شعله، یک قانون علمی به نام نشر نور توسط مولکول‌های هوا می‌باشد. بنابراین روشن بودن دستگاه بخور هیچ تاثیری بر تغییر رنگ شعله گاز ندارد.

استفاده از اسانس‌های مختلف در دستگاه بخور

برخی افراد مایلند برای خوشبو کردن هوای محیط در دستگاه بخور خود مقداری اسانس اضافه کنند. برای انجام این کار می‌بایست جای اسانس در دستگاه بخور تعبیه شده باشد. از اضافه کردن اسانس به بخور سرد جدا خودداری کنید؛ چرا که باعث اعمال فشار بیش از حد به موتور دستگاه شده و ممکن است به آن آسیب وارد کند. دستگاه بخور و نحوه نگهداری از آن را با دقت مطالعه کنید تا دچار مشکل نشوید.

برای بخور گرم هم وضعیت به همین گونه است و خطر سوختگی با دستگاه بخور وجود دارد. تنها زمانی مجازید از اسانس در دستگاه بخور گرم استفاده کنید که از جای مخصوص اسانس بر روی آن اضافه کنید.

دستگاه بخور و نحوه نگهداری از آن

یکی از مهمترین نکات دستگاه بخور و نحوه نگهداری از آن، تمیز کردن آن است. این کار توسط سرکه سفید، قلم موی نرم، مقداری آب، حوله و هیدروژن پراکسید صورت می‌گیرد. در ابتدا می‌بایست دستگاه را با فاصله از دیوار قرار دهید و قطعات داخلی آن را از هم جدا کنید. کمی سرکه سفید با آب مخلوط کرده و قطعات کوچکتر را درون آن به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید و توسط قلم مو نقاطی که دسترسی به آن‌ها سخت‌تر است را تمیز کنید.

مخزن آب دستگاه را تا نیمه آب کرده و در آن یک قاشق هیدروژن پراکسید ۳% اضافه کنید و به مدت ۳۰ دقیقه آن را رها کنید. سپس در مخزن را بسته و آن را تکان دهید تا کل مخزن ضد عفونی شود. مخزن آب و قطعات دیگر را با آب بشویید تا بوی مواد ضد عفونی از بین برود. در صورت داشتن فیلتر، مخزن آن را با آب جوشیده که سرد شده است و یا آب تصفیه شده پر کنید و در جای خود قرار دهید.

گاهی اوقات ممکن است دستگاه دچار خرابی شده باشد. چند نکته در رابطه با این موضوع حائز اهمیت است. در وهله اول مطمئن شوید دستگاه به برق متصل باشد. سپس مخزن آب دستگاه را با آب به میزان لازم پر کنید. در صورتی که بوی نامطبوعی از آن خارج می‌شود، مخزن آب را خالی کرده و آن را به مدت ۱۲ ساعت در جای خنک یا در سایه قرار دهید.

همچنین مطمئن شوید که بیش از اندازه آب در مجرای آب دستگاه قرار نداشته باشد. اگر مشکل به وجود آمده از موتور دستگاه بود، می‌بایست آن را به یک تعمیر کار لوازم خانگی نشان دهید تا آن را تعمیر کند.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.