۱۰ مزیت ورزش منظم بخش اول

ورزش به هر گونه فعالیتی گفته می‌شود که عضلات شما را وادار به حرکت کند و طی آن بدن شما کالری مصرف کند. انواع مختلفی از فعالیت‌های جسمانی وجود دارد که تعدادی از آن‌ها ذکر می‌شود این فعالیت‌ها شامل: شنا، دویدن، دویدن آرام، پیاده‌روی و رقص هستند. مشخص شده است که ورزش منظم فواید بسیاری برای سلامتی جسمی و ذهنی دارد. فعالیت بدنی می‌تواند به شما کمک کند زندگی طولانی‌تری داشته باشید.

در اینجا ۱۰ مزیت برتر ورزش منظم برای بدن و مغز شما آورده شده است.

۱- احساس شادی بیشتر با ورزش منظم

مشخص شده است که ورزش به بهبود خلق و خو و کاهش احساس افسردگی، اضطراب و استرس کمک می‌کند و سبب ایجاد تغییرات در بخش‌هایی از مغز که استرس و اضطراب را کنترل می‌کنند، می‌شود. همچنین می‌تواند حساسیت مغز را نسبت به هورمون‌های سروتونین و نوراپی نفرین افزایش دهد که این هورمون‌ها در کاهش احساس افسردگی نقش دارند.

علاوه بر این، ورزش می‌تواند تولید اندورفین‌ها را افزایش دهد که به ایجاد احساسات مثبت و کاهش احساس درد کمک کند. همچنین، مشخص شده است که ورزش علائم را در افراد مبتلا به اضطراب کاهش می‌دهد و به آن‌ها در تسط به وضعیت ذهنی خود و فاصله گرفتن از ترس‌هایشان کمک کند.

نکته جالب توجه این است که، شدت تمرینات شما مهم نیست چرا که به نظر می‌رسد خلق و خوی شما بدون توجه به شدت فعالیت بدنی که انجام می‌دهید، بهبود پیدا می‌کند. مطالعه انجام شده روی ۲۴ زن مبتلا به افسردگی نشان داد که انجام ورزش با هر شدتی، احساس افسردگی را کاهش می‌دهد.

اثرات ورزش بر خلق و خو بسیار قدرتمند است به شکلی که ورزش کردن (یا نکردن) حتی در طول دوره‌های کوتاه مدت نیز سبب ایجاد تغییرات در خلق و خو می‌شود. در یک مطالعه، ۲۶ مرد و زن سالم که معمولا به طور منظم ورزش می‌کردند، یک گروه به مدت دو هفته به ورزش کردن ادامه دادند و گروه دیگر ورزش کردن را متوقف کردند. افرادی که ورزش را متوقف کردند، افزایش خلق و خوی منفی را تجربه کردند.

۲- کمک به کاهش وزن

برخی مطالعات نشان داده‌اند که عدم فعالیت یک عامل مهم در افزایش وزن و چاقی است. به‌منظور درک اثر ورزش بر کاهش وزن، درک ارتباط بین ورزش و مصرف انرژی ضروری است. بدن شما انرژی را به سه روش مصرف می‌کند:

  • هضم غذا
  • ورزش
  • حفظ عملکردهای طبیعی بدن مانند ضربان قلب و تنفس

در حالی که در رژیم غذایی کاهش میزان مصرف کالری توسط فرد، میزان متابولیسم را کاهش داده و در نتیجه باعث کاهش وزن می‌شود. اما مشخص شده است که ورزش منظم میزان متابولیسم شما را افزایش می‌دهد که افزایش متابولیسم سبب مصرف کالری بیشتر شده و در نتیجه به کاهش وزن کمک می کند.

ورزش و کاهش وزن

علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که ترکیب ورزش هوازی با ورزش‌های مقاومتی می‌تواند میزان سوزاندن کالری را به حداکثر برساند و سبب حفظ توده عضلانی بدن که برای ثابت نگه‌ داشتن وزن ضروری است ‌شود.

۳- افزایش حجم عضلات و تراکم استخوان‌ها

ورزش نقش حیاتی در ساخت و نگهداری عضلات و استخوان‌های قوی ایفا می‌کند. فعالیت جسمانی مانند وزنه برداری همراه با مصرف پروتئین کافی می‌تواند سبب تحریک ساخت عضله شود. این امر به این دلیل است که ورزش به آزادسازی هورمون‌هایی، که توانایی عضلات را برای جذب اسید آمینه افزایش دهد، که این امر به رشد عضلات و جلوگیری از شکنندگی آن‌ها کمک کند.

کاهش عملکرد بدن و همینطور کاهش توده عضلانی بدن که با گذشت زمان اتفاق می‌افتد می‌تواند منجر به آسیب و معلولیت شود. فعالیت بدنی منظم برای حفظ عضلات و قدرت شما ضروری است. همچنین تمرینات ورزشی در سنین کم علاوه بر کمک به پیشگیری از پوکی استخوان، باعث افزایش تراکم استخوان می‌شود. شایان ذکر است که ورزش‌های high-impact مانند ژیمناستیک و دویدن یا ورزش‌های odd-impact مانند فوتبال و بسکتبال، نسبت به ورزش‌های non-impact مانند شنا و دوچرخه سواری تاثیر بیشتری در افزایش تراکم استخوان دارند.

ورزش منظم و عضله سازی

۴- افزایش سطح انرژی

ورزش می‌تواند به افزایش سطح انرژی افراد سالم و همچنین افرادی که از یک بیماری خاص رنج می‌برند کمک کند. مطالعه‌‌ی انجام شده روی ۳۶ فرد سالم که خستگی مداوم را گزارش کرده بودند، نشان داد که شش هفته ورزش منظم احساس خستگی را در این افراد کاهش داد. علاوه بر این، ورزش می‌تواند به میزان قابل توجهی سطح انرژی افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن (CFS) و سایر بیماری‌های جدی را افزایش دهد.

در واقع، به نظر می‌رسد که ورزش در مبارزه با CFS موثرتر از سایر درمان‌ها از جمله درمان‌های منفعل نظیر آرامش و کشش و همینطور مواردی که تحت درمان قرار نگرفته‌اند عمل کند. علاوه بر این، مشخص شده است که ورزش باعث افزایش سطح انرژی در افراد مبتلا به بیماری‌های پیشرفته مانند سرطان، HIV / ایدز و مولتیپل اسکلروزیس می‌شود.

۵- کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن

عدم انجام فعالیت بدنی منظم می‌تواند علت اولیه بسیاری از بیماری‌های مزمن باشد. ورزش منظم سبب افزایش حساسیت به انسولین، تقویت آمادگی سیستم قلبی-عروقی، کاهش فشار خون و میزان چربی خون می‌شود. در مقابل، عدم انجام ورزش منظم حتی در کوتاه مدت می‌تواند منجر به افزایش قابل توجه چربی شکم شود که این امر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و مرگ زودرس را افزایش می‌دهد. بنابراین، فعالیت بدنی روزانه برای کاهش چربی شکم و همینطور کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌های مزمن توصیه می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.