ورزش کردن در ماه رمضان

ورزش کردن در ماه رمضان مستلزم رعایت چه نکاتی است؟ آیا ورزش و روزه منافاتی با هم دارند؟ با ما همراه باشید تا اطلاعاتی مفیدی در مورد پاسخ این سوالات بدست آورید. ورزش همواره باعث سلامت و شادابی جسم و روح بوده و ورزش مداوم می‌تواند به شما کمک کند تا همیشه بدنی سالم داشته باشید. ماه مبارک رمضان و ایام روزه داری نه تنها نباید به مداومت ورزش در زندگی شما آسیبی وارد نماید بلکه انجام صحیح و اصولی تمرینات ورزشی از ضعف عمومی و کسالت بدن فرد روزه‌دار کاسته و مقاومت او در مقابل دشواری‌های روزه داری را افزایش می‌دهد.

ورزش کردن در ماه رمضان با تسهیل سوخت و ساز بدن از مشکلات گوارشی و جا به جایی قند خون شخص روزه‌دار جلوگیری می‌کند. البته لازم است سطح انجام فعالیت‌های ورزشی از نظر شدت و مدت زمان کاهش یابد تا از خستگی و کم آبی بدن جلوگیری شود. ذکر این نکته در این جا خالی از لطف نیست که کاهش میزان شدت و مدت فعالیت ورزشی روزه‌داران بسته به آمادگی جسمانی و مقاومت آنان در مقابل ضعف ناشی از گرسنگی می‌تواند متفاوت باشد.

فردی که در روزهای عادی تمرینات ورزشی را با شدت زیادی انجام می‌داده و آمادگی بدنی بالایی دارد در این ایام، سطح تمرینات خود را به شدت متوسط کاهش داده و به مراتب شخصی که تمرینات متوسط ورزشی انجام می‌داده با شدت کمتری به ورزش خود ادامه دهد.

نوع فعالیت ورزشی نیز در این ایام حائز اهمیت بوده و بیشتر، انجام ورزش‌هایی سبک و هوازی همچون شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری می‌توانند مناسب باشند. انجام فعالیت‌های قدرتی نیز می‌تواند دو بار در هفته برای حفظ قدرت عضلانی بدن مفید واقع شود در حالی که فعالیت‌های هوازی را یک یا دو نوبت در روز می‌توان انجام داد.

رعایت نکات تغذیه‌ای و داشتن یک برنامه غذایی سالم و غنی می‌تواند انرژی لازم جهت انجام فعالیت‌های ورزشی و حفظ سلامت بدنی را در ایام روزه داری تضمین کند. اجتناب از خوردن مواد غذایی شیرین، چرب و پرنمک و در مقابل مصرف میوه و سبزیجات و بخصوص مایعات فراوان از زمان افطار تا سحر و تأکید بر عدم حذف وعده سحری از جمله این نکات هستند. در رابطه با استفاده از مکمل غذایی در کنار ورزش کردن در ماه رمضان باید گفت میزان مصرف این مکمل ها بایستی متناسب با سطح فعالیت‌های بدنی باشد. به مراتب با کاهش فعالیت‌ها و تمرینات ورزشی میزان مصرف این مکمل‌ها کاهش می‌یابد.

زمان مناسب برای ورزش کردن در ماه رمضان

متخصصین تغذیه بهترین زمان برای ورزش کردن در ماه رمضان را یک تا سه ساعت پس از افطار می‌دانند. با انجام فعالیت‌های ورزشی در این زمان قند خون کاهش یافته و سلامت دستگاه‌های مختلف بدن از جمله گوارش و گردش خون تضمین می‌شود. انجام ورزش و فعالیت‌های فیزیکی قبل از افطار به دلیل گرسنگی شخص روزه دار و پایین بودن قند خون وی، باعث افت بیشتر قند خون شده و خطرناک خواهد بود.

در مورد ورزشکاران و کسانی که فعالیت‌های ورزشی تخصصی و سنگین انجام می‌دهند و ورزش کردن در ماه رمضان جهت جلوگیری از افت آمادگی جسمانی آن‌ها ضروری است باید گفت چنانچه بخواهند تمرینات سنگین و طولانی مدت انجام دهند انجام این فعالیت‌ها را در فاصله سحر تا افطار متوقف نموده و به بعد از افطار موکول نمایند.

البته توصیه بسیاری از متخصصان تغذیه کاهش شدت و حجم فعالیت‌های ورزشی سنگین برای ورزشکاران روزه دار بوده و اکتفا به انجام تمریناتی بیشتر در جهت حفظ آمادگی بدنی آن‌ها مورد تأکید می‌باشد. در صورتی که ورزشکاران مجبور به تمرین و انجام فعالیت‌های ورزشی قبل از افطار باشند، بایستی زمان تمرین یک تا دو ساعت قبل از افطار به پایان رسیده باشد یعنی تمرین با افطار حداقل یکی دو ساعت فاصله داشته باشد.

به دلیل پیش آمد مشکلاتی از جمله کاهش فشار خون، افت قند خون، حالت تهوع و سردرد و سرگیجه‎هایی که پس از انجام تمرینات ورزشی سنگین در شرایط بی‌غذایی بعد از تمرین رخ می‌دهد، توصیه اکید متخصصان تغذیه انجام فعالیت‌های ورزشی با شدت سبک و متوسط می‌باشد. مشاوره با متخصصان تغذیه جهت شرکت در مسابقات مهم ورزشی در ماه مبارک رمضان برای ورزشکاران امری بسیار ضروری است.

در هر حال چه برای افراد عادی که در این ایام در جهت کمک به سلامت بدن خود ورزش‌ها و تمرینات هوازی انجام می‌دهند و چه برای افراد ورزشکار که تمرینات سنگین و تخصصی انجام می‌دهند، بهترین زمان برای ورزش دو تا سه ساعت پس از افطار می‌باشد که در این فاصله زمانی بین تناول غذا و انجام ورزش، بدن فرصت هضم غذا را پیدا کرده و خون به آسانی در عضلات جریان یابد.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.