انواع بالش طبی با کاربردهای مختلف

در این مقاله به کاربری‌های مختلف انواع بالش طبی و برندهای مختلف تولیدکننده این محصول می پردازیم تا به شما در انتخاب بهتر بالشت مناسب نیازتن کمک نماییم .

مروری بر بالش طبی و راهنمای انتخاب و مقایسه انواع بالش طبی

از آنجایی که برخی افراد به جهت فعالیت‌های روزمره طولانی مدت، اضطراب، ضربه به ناحیه گردن، دیسک و آرتروز گردن باعث ایجاد درد در ناحیه گردن می‌گردند و این درد باعث رنجش آن‌ها در طول روز و عدم راحتی و احساس رنج هنگام خواب می‌گردد، استفاده از یک بالش طبی از نوع فوم دار یا بادی می‌تواند کمک شایانی به رفع یا کاهش درد این ناحیه و بهبود کیفیت خواب کند.

البته نباید فراموش کرد که برای درمان دردهای گردن چه به صورت خفیف باشد و چه به صورت حاد، باید به پزشک مراجعه کرد. ولی استفاده از این نوع بالشت های طبی می‌تواند در کنار درمان‌های پزشکی، سودمند باشد.

بالش‌ها نقش بسیار مهمی در کاهش میزان فشار وارده به مهره‌های گردن و همچنین قسمت فوقانی ستون فقرات و انحنای آن‌ها داشته و در صورت استفاده از بالش‌های نامناسب، گردن و سر نسبت به بدن در وضع مناسبی قرار نمی‌گیرد و همین امر سبب فشار آمدن به مهره‌ها و کشیدگی آن‌ها می‌شود.

خرید بالش طبی مناسب و استفاده از آن می‌تواند باعث بهبود گردش خون در بدن، شانه، گردن و همچنین قسمت فوقانی ستون فقرات شود.

بهترین نتیجه‌ی استفاده از بالش‌های طبی، زمانی حاصل می‌شود که نوع و کارایی تمام این نوع بالشت‌ها را دانسته و نسبت به نوع نیاز خود بهترین و مفیدترین آن‌ها را انتخاب کنید.

از این رو ما در این مقاله سعی کردیم که انواع بالشت های طبی را به شما معرفی کرده تا بهترین انتخاب را داشته باشید و با استفاده از این محصول، نهایت کارایی و آرامش را تجربه کنید.

انواع بالش طبی

بالش‌های طبی برای استفاده زیر سر، بین زانوها، دور گردن و مخصوص دوران بارداری طراحی می‌گردد و در انتخاب بالشت طبی حتما به اندازه و سایز آن دقت کنید که متناسب با اندازه گردن شما باشد.

بالش زانو درد:

افرادی که زانو درد دارند، هنگامی که در خواب به پهلوی خود می‌خوابند دچار سایش زانوها شده و این امر سبب تشدید درد آن‌ها می‌شود. در نتیجه استفاده از بالش زانو درد که بین دو زانو قرار می‌گیرد به این افراد کمک بسیاری می‌کند.

بالش گرد مخصوص نشستن:

این نوع بالشت مخصوص کسانی است که به‌خاطر کمر درد و غیره نمی‌توانند روی سطوح سفت بنشینند، این بالشت دو نوع بادی و فوم دار دارد.

بالش بارداری:

برای مادران باردار تحمل وزن شکم در ماه‌های آخر، مخصوصاً در زمان خوابیدن بسیار دشوار بوده و ممکن است خواب راحت را از مادران بگیرد.

این نوع بالش باردرای که در ۲ نوع وجود دارد، شامل بالشت برای ۳ ماهه دوم بارداری است.

این بالشت نازک با قرار گرفتن در زیر شکم فرد بارداری که به پهلو خوابیده است، وزن شکم را متحمل شده و خواب راحتی را به مادر هدیه می‌دهد.

بالشت دیگری که برای ۳ ماهه سوم بارداری طراحی شده، بالش‌های بلندی به اندازه ۳٫۵ متری هستند که در تمام طول پا قرار گرفته و کمر دردهای این دوران را کاهش می‌دهد.

 بالش تنگی نفس:

این نوع بالش‌ها که از رشته‌های پلی استر و فوم‌های شکل پذیر ساخته شده‌اند، برای افرادی که تنگی نفس داشته، خرخر می‌کنند، به دهان و بینی‌شان لوله وصل می‌باشد و یا در ناحیه پشت درد دارند و باید روی یک شانه بخوابند طراحی و تولید شده است.

 بالش نازک:

این بالشت برای افرادی که واریس دارند و هنگام خوابیدن می‌خواهند که پاهایشان را کمی بالاتر از سطح بدن قرار دهند، بسیار مفید و کاربردی می‌باشد. جنس این بالشت‌ها از فوم یا نخ پلی استر و یا ترکیب این دو می‌باشد.

 بالش کمر:

استفاده از این نوع بالشت کمر به افرادی که در قسمت مهره‌های پایین کمر خود احساس درد و ناراحتی می کنند، توصیه می‌شود.

 بالش‌های بغلی:

اگر در ناحیه زانو و کمر دچار درد هستید، این نوع بالشت‌ها در زمان خواب با قرار گرفتن در میان پاهایتان، به کاهش درد شما کمک فراوانی می‌کنند. همچنین این بالش مناسب افرادی است که دوست دارند هنگام خواب، بالشتی در بغل خود بگیرند.

 بالش  گردن درد:

اگر برای کاهش گردن درد خود در صدد انتخاب بهترین بالشت هستید، بایستی بالشی را انتخاب کنید که در هر حالت خوابیده‌ای، چه به پهلو، چه به‌ شکم و چه به روی‌کمر، محافظ مناسبی برای گردن و سرتان باشد. نرمی بالش نیز باید به‌اندازه و متناسب با نیاز شما باشد. برای کاهش گردن درد، بالشت نباید خیلی سفت و نه خیلی نرم باشد.

انواع بالش طبی محافظ گردن شامل موارد زیر است:

a) بالش فوم هوشمند یا مموری فوم:

وقتی به یک فوم معمولی نیرو وارد می‌کنیم مثلا دستمان را روی فوم می‌گذاریم، نیرو برگشت بسیار سریع بوده و بلافاصله بعد از برداشتن دست، فوم به حالت اولیه خود بر می‌گردد.

ولی فوم‌های هوشمند (Memory Foam) که فوم ویسکو الاستیک (Visco Elastic Foam) نیز نامیده می‌شود، در مدت زمان بیشتری به شکل اول خود بر می‌گردد.

به عبارتی نیروی برگشت شده بسیار کمتر از فوم ‌های معمولی بوده و از طرفی نیروی برگشت در یک نقطه متمرکز نمی‌شود. همچنین این فوم‌ها نسبت به دما بسیار حساس بوده و با حرارت بدن به فرم بدن تبدیل می‌شوند.

این بالشت قالب بدن و سر و گردن را به خود گرفته و به شکل پستی و بلندی‌های گردن، سر و کمر در می‌آید و در نتیجه فشار بسیار کمی به این نواحی وارد می‌شود. استفاده از این محصول برای افرادی که گردن درد شدید داشته و از بیماری دیسک گردن رنج می‌برند، بسیار سودمند می‌باشد.

b) بالش آرتروز گردن:

بالش طبی آرتروز گردن برای درمان دردهای ناشی از ضربه به سر و گردن، آرتروز گردن، سردردهای تنشی و کمر درد مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی می‌تواند از ایجاد این نوع دردها جلوگیری نماید.

این نوع بالشت که از فوم با لبه‌های نرم تشکیل می‌شود، یک فوم ماساژ دهنده به عنوان تکیه‌گاه پایدار برای گردن داشته و همچنین یک فوم هوشمند نیز به عنوان یک تکیه‌گاه اضافی و راحت دارد.

این بالشت به چهار قسمت تقسیم می‌گردد: در قسمت فوقانی یک لبه باریک وجود داشته که به فیبر نرم در وسط بالش می‌رسد، یک لبه پهن در طرف دیگر وجود دارد که فاصله آن تا مرکز بالشت بیشتر بوده و در پایه بالش یک فیبر متوسط موجود است.

برای محافظت از گردن توسط این بالشت سه روش وجود دارد: اول اینکه گردن روی لبه پهن و فیبر نرم قرار گیرد، در روش دوم گردن روی لبه نرم و فیبر نرم قرار می‌گیرد و سوم بدین صورت است که گردن روی فیبر متوسط قرار گیرد.

c) بالش محافظ گردن:

این نوع بالشت که برای برگرداندن انحنای طبیعی گردن است، می‌تواند از سردرد و گردن دردهای ناشی از قرارگیری سر و گردن در وضعیت نامناسب که در طی فعالیت‌های روزمره صورت می‌گیرد، جلوگیری و همچنین آنها را درمان نماید.

هنگامی که سر خود را روی این بالشت می‌گذارید باید سر را به سمت عقب بگیرید تا بالش وضعیت بدن را به خود بگیرد. می‌توانید هر بار به مدت حداکثر بیست دقیقه از این بالشت طبی استفاده کنید و به هیچ وجه نباید از آن برای خوابیدن استفاده کنید.

d)بالش دورگردنی یا مخصوص انقباض عضلات گردن:

این بالش‌های دورگردنی U شکل، برای افرادی مناسب بوده که در طول روز ساعات زیادی را پشت کامیپوتر و یا در حال رانندگی هستند. زیرا وزن سر، فشار زیادی را به گردن وارد می‌کند و باعث درد این ناحیه می‌گردد.

با استفاده از این بالش، فشار وارده بر گردن را بالش متحمل می‌شود. این بالشت قابل حمل، در زمانی که شما نشسته، خوابیده و ایستاده‌اید می‌تواند فشار وارده بر گردن و همچنین انقباضات عضله ای این ناحیه را رفع کند.

می‌توان از این بالشت در سفر، محیط کار و خارج از منزل استفاده کرد و بهترین حالت استفاده از آن به صورت خوابیده است که گردن به‌صورت کاملا راحت قرار بگیرد و این بالش فرم آن را اصلاح کند.

اوایل استفاده از این بالش می‌توانید به مدت ده دقیقه از آن استفاده کنید و کم‌کم این مدت را به بیست دقیقه برسانید. بالش‌های دور گردنی در دو نوع بادی و فوم دار است.

e)بالش میکروبی:

این نوع بالش، مدل امروزی بالش‌های ژاپنی بوده و بیشترین نگهداری و محافظت از گردن را انجام می‌دهند.

f) بالش علفی:

این بالشت از پوسته دانه‌ها درست شده و تا حد زیادی از گردن محافظت می‌کند.

g)بالش گردن:

بالش گردن علاوه بر اینکه بالش مناسبی برای زیر سر می‌باشد، وظیفه محافظت از مهره‌های گردن را نیز انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید:
ماساژور گردن چیست؟

انواع بالش طبی بر اساس برند

امسیگ :

یکی از معروف‌ترین برند‌های تولید کننده انواع محصولات پزشکی و بالش طبی حرفه‌ای  در مدل‌های متفاوت با مموری فوم است.

ورنا:

این برند عرضه کننده انواع بالشت طبی در دو حالت نرم و سفت می‌باشد.

هوشمند:

تمامی بالش‌های این مارک به صورت نیمه نرم می‌باشد و نه کاملا نرم هستند و نه سفت.

 زیکلاس مد:

بالش های این مارک، کاملا نرم می‌باشند ولی دارای سایزبندی نیستند. این برند سایز ۱۴ سانتی متر را عرضه می‌کند که قابلیت تنظیم زیر سر را داشته باشد.

 وندینو:

بالشت‌های این برند نه سفت هستند و نه نرم، کاملا حساس به گرما بوده و با توجه به دمای اتاق و گردن تغییر حالت می‌دهند. نرم یا سفت می‌شوند و ارتفاعشان متناسب با ارتفاع گردن تنظیم می‌شود.

 آی رست :

بالش‌های حرفه‌ای در طرح‌های متفاوت و کیفیت‌های عالی توسط این شرکت  تولید می‌گردد.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.