مقایسه بخور سرد و گرم و تاثیرات بخور بر سینوزیت

استفاده از دستگاه بخور برای سینوزیت

اگر شما از یک مرطوب کننده هوا یا دستگاه بخور مناسب استفاده نمایید، می تواند بخش مهمی از درمان سینوزیت باشد و این مطلب به شما جهت پیدا کردن راه مناسب و درست استفاده از دستگاه بخور سرد و گرم کمک می کند.

وقتی هوایی که تنفس می کنیم بیش از حد خشک است، در مخاط بینی و سینوس شما جریان هوا به درستی صورت نمی پذیرد و سینوس شما آنچنان که باید تخلیه نمی گردد و عدم تخلیه می تواند منجربه درد در ناحیه سینوس و سینوزیت شود.

کارشناسان در تحقیقات خود متوجه شده اند که اضافه کردن رطوبت به هوا از طریق دستگاه بخور، بر روی سلامتی سینوس تاثیرات مثبتی دارد.

دستگاه بخور می تواند به احتقان بینی از طریق افزایش رطوبت در بینی کمک کند،

وظیفه بینی ایجاد رطوبت، گرما و تمیز کردن هوایی است که از طریق آن می گذرد و سیستم های گرمایشی در خانه و محل کار اغلب باعث خشکی بیش از حد بینی، تشدید آلرژی و سینوزیت می گردد.

مارک زاچریک، مدیر برنامه توسعه بخش گوش و حلق و جراحی سر و گردن در بیمارستان هنری فورد در دیترویت

فواید دستگاه بخور

“هوای مرطوب برای سینوزیت به خصوص در زمستان خوب است” دکتر لانچ پزشک، استادیار گوش و حلق، جراحی سر و گردن در دانشگاه مرکز علوم بهداشت تگزاس در هوستون.”می گوید مخاط در بینی شما و سینوس مانند اشک است. اگر اشک شما غلیظ و چسبناک باشد، دیگر قادر به جریان در چشم شما نخواهد بود.

انتخاب یک مرطوب کننده یا یک دستگاه بخور مناسب برای بهبود سینوزیت

دستگاه بخور معمولا در منازل مسکونی جهت افزایش رطوبت هوا و مقابله با خشکی در بینی و سینوس بکار می رود. هر دو دستگاه مرطوبت کننده و بخارساز با برق کار نموده و دستگاه مرطوبت کننده و بخارساز قابل حمل (پورتابل)، امکان جابجایی از اتاق به اتاق دیگر را به راحتی فراهم می آورد و امکان استفاده از رطوبت ساز مرکزی در سیستم تهویه مرکزی محل کار یا ساختمان مسکونی نیز وجود دارد.

در اینجا برخی از گزینه های را درخصوص نحوه کار کرد و تکنولوژی بخارساز و مرطوبت کننده هوا را مورد شناسایی بیشتر قرار می دهیم:

  • دستگاه بخور سرد التراسونیک که بخور سرد را به هوا با استفاده از ارتعاشات اولتراسونیک ارسال می نماید.
  • دستگاه بخور سرد پروانه ای که غبار سرد از طریق یک دیسک که باسرعت در حال چرخش است در هوا می پراکند.
  • دستگاه بخور سرد تبخیری که با استفاده از یک فن و از طریق یک فیلتر مرطوب هوای سرد در جو پرتاب می کند.
  • اصطلاح ” بخارساز ” به طور کلی به دستگاهی که با استفاده از حرارت و ایجاد آب جوش بخار تولید می کند اطلاق می گردد. این دستگاه، بخار حاصل از تبخیر آب را به هوای اطراف ارسال می کند. یک دستگاه بخور گرم یک نوع مه را که حاصل بخار سرد و بخار گرم است در فضای اتاق پراکنده می کند.
مقایسه دستگاه بخور سرد و گرم

بخور سرد و بخور گرم : جوانب مثبت و منفی

برخی از کارشناسان نگران آن هستند که دستگاه بخور سرد و گرم رطوبت بیش از حد در هوا ایجاد نماید و معتقد هستند که این دستگاه ها باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند، در یاداشت های دکتر زاچریک اشاره شده است که رطوبت بیش از حد ممکن است رشد کپک ها و قارچ در داخل خانه را افزایش دهد و باعث تشدید سینوزیت و یا حمله های آسم شود ، “. در اینجا برخی از اقدامات احتیاطی را در زمانی که از یک دستگاه بخور سرد یا گرم استفاده می کنیم را بیان می نماییم.

  • دستگاه بخور گرم به دلیل تولید بخار داغ ممکن است برای کودکان، که به طور تصادفی به آن دست بزنند خطرناک باشد و پزشکان هشدار می دهند، می بایست دستگاه بخور گرم دور از دسترس کودکان باشد.
  • رطوبت بیش از حد می تواند به افزایش میزان غبار در خانه شما، که یکی از علل شایع آلرژی است کمک کند. اجازه ندهید که رطوبت داخل ساختمان بالای ۵۰ درصد شود.
  • آب حاوی مواد معدنی است که می تواند از طریق بخور درهوا پراکنده شود و بنابراین توصیه می گردد در صورت امکان از آب مقطر در دستگاه بخور استفاده شود.
  • سعی کنید از یک رطوبت سنج جهت تعیین میزان رطوبت هوا استفاده کنید.
  • برای دستگاه های بخور سرد قابل حمل، تخلیه مخزن آب، پاک کردن تمام سطوح خشک و دوباره پر کردن مخزن آب، به طوری که باکتری ها در آن نفوذ نکنند حایز اهمیت است. اگر آب مورد استفاده در بخور سرد شامل باکتری مضر باشد احتمال انتشار آن وجود دارد.
  • حتما به دستورالعمل های شرکت سازنده دستگاه بخور در تمیز کردن دستگاه مخزن توجه نمایید.
  • همواره مطمئن شوید که فرش، پرده، ملافه و دیوار در مقابل خروجی پرتاب بخار قرار ندارند تا بیش از حد مرطوب نشوند.

نکته آخر

مزایای استفاده از دستگاه بخور سرد یا گرم، اگر شما از آن ها را به درستی استفاده کنید، بسیار بیشتر از مضرات آن است و دستگاه بخور سرد برای کسانی که بچه های کوچک دارند جهت جلوگیری از سوختگی تصادفی بسیار مناسب تر است و می بایست تنها در شستن مخزن و میزان رطوبت داخل ساختمان دقت نمایند.

سطح ایده آل رطوبت در یک خانه ۳۵ تا ۴۰ درصد است و شما می توانید رطوبت هوا را با یک رطوبت سنج اندازه گیری و کنترل نمایید. هر دو دستگاه بخور سرد و گرم می تواند رطوبت مناسب را برای بینی و سینوس شما زمانی که هوا خشک است تامین نماید و استفاده از بخور به عنوان بخشی از درمان سینوس شما با استفاده از دستگاهای بخور سرد و گرم کاری درست و مناسب می باشد، که به سلامت و تمیزی سینوسیت ها کمک می کند.

درپایان اگر به دنبال خرید بهترین دستگاه بخور هستید و میخواهید بیشتر درباره ویژگی دستگاه بخور سرد بدانید حتما ما تماس باشید و مقالات مرتبط را مطالعه نمایید .

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.