بخور سرد یا بخور گرم

در این مقاله به مزایا و معایب بخور سرد و گرم می پردازیم و به کاربرد هریک از بخور های سرد و گرم می پردازیم. بخور سرد یا بخور گرم؟ نظر متخصصان در این مورد کدام است؟

بخور سرد یا بخور گرم کدام بهتر است؟

با شروع فصل سرد و شیوع سرماخوردگی و آنفولانزا، تقاضا برای خرید دستگاه بخور بیشتر می شود و سوالی که خیلی از افراد با آن روبه‌رو هستند این است که بخور سرد یا بخور گرم کدام مناسب است؟

در پاسخ باید گفت که هر دو نهایتا یک کارکرد اصلی دارند و آن افزودن رطوبت به هوا می باشد. با این تفاوت که بخور گرم کمی هوا را گرم تر و بخور سرد به میزان بسیار کمی هوا را خنک تر می کند. بنابراین تا حد زیادی یک انتخاب شخصی می باشد و می تواند بسته به دمای محیطی باشد که در آن زندگی می کنید.

مثلا در فصل سرد سال از آن جایی که از وسایل گرمایشی مثل شوفاژ استفاده می کنیم، محیط به اندازه کافی گرم می باشد و بخور سرد فضای خانه را به هیج وجه سرد نخواهد کرد. بنابراین از آن جایی که این تفاوت دما چندان به چشم نمی آید نمی توان گفت که در فصل سرد حتما از بخور گرم استفاده شود و در فصل گرم از بخور سرد استفاده شود.

درباره فواید دستگاه بخور صحبت های زیادی شده است ولی در ابتدای امر باید گفت که توصیه پزشک بر هر چیز مقدم است و پزشک متخصص با دانستن وضعیت جسمانی شما و یا فرزندتان در زمینه استفاده، عدم استفاده و نوع بخور برای شما بهترین توصیه را خواهد کرد. (به‌ویژه برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و تنفسی و آسم)

البته توصیه هایی کلی در این زمینه وجود دارد:

معمولا برای بهبود علائم سرماخوردگی و آنفولانزا، دستگاه بخور گرم توصیه می شود. ولی نظرات مختلفی در این زمینه وجود دارد.

معمولا برای درمان خانگی سینوزیت، بخور گرم توصیه می شود و باعث می شوند ترشحات راحت تر خارج شوند. بخور سرد برای سینوزیت توصیه نمی شود.

همچنین دستگاه بخور برای افرادی که سابقه آلرژیک مثل سوزش، آبریزش و خارش چشم دارند و یا افرادی که خارش پوست، کهیر و یا دیگر علایم آلرژیک دارند، می تواند مفید باشد. از طرفی در هوای خشک دستگاه بخور با اضافه کردن رطوبت به هوا، از خشکی پوست و یا ترک خوردن لب ها جلوگیری می کند. از طرفی در ارتباط با حساسیت ها، دستگاه بخور می تواند آلرژن های موجود در هوا را به هنگام انتشار یک مه سرد و نامرئی در دام فیلترهای دستگاه بیاندازد.

خشکی چشم در فصل سرد و هوای سرد و خشک شایع تر است. دستگاه بخور در این زمینه نیز کمک کننده است.

برای بیماری های مثل برونشیت و خروسک دستگاه بخور سرد توصیه می شود. ولی توصیه پزشک بر هر چیز اولویت دارد.

در مورد افراد مبتلا به آسم حتما باید با توصیه پزشک از دستگاه بخور استفاده کرد. به طور کلی در مورد این افراد تنفس هوای سرد و خشک می تواند اعصاب موجود در ریه را تحریک کند و باعث التهاب و انقباض راه های هوایی شود. دستگاه بخور باعث پراکندن رطوبت در هوا می شود، بنابراین شما هوای مرطوب را تنفس می کنید و احتمال حملات آسمی را به شدت کاهش می دهد. البته رطوبت بیش از اندازه هم برای افراد مبتلا به آسم مضر است. تمیز کردن مداوم دستگاه خیلی اهمیت دارد. استفاده از آب با املاح پایین و یا آب جوشیده هم توصیه می شود.

البته برای استفاده از هر کدام از انواع بخور باید به نکاتی هم توجه داشت.

نکات مهم در استفاده از بخور گرم

۱- از آن جایی که در بخور گرم از یک المنت گرمایی استفاده می شود تا آب را جوش آورد، بنابراین دستگاه دارای مخزن آب داغ است، باید توجه داشته باشیم که دستگاه بخور گرم را در فاصله ای ایمن از کودکان به‌ویژه نوپایان قرار دهیم.

۲- بخور گرم فضای کمتری را نسبت به بخور سرد تحت پوشش خود قرار می دهد. بنابراین هنگام خرید دستگاه به متراژ فضای تحت پوشش توجه داشته باشید تا در هنگام استفاده در یک محیط خاص کارایی لازم را داشته باشد.

۳- بخور گرم از آنجایی که آب را به جوش می آورد بنابراین رسوبات بیشتری در دستگاه به جا می گذارد. اگر تمایل دارید از بخور گرم استفاده کنید به تمیز کردن متناوب آن توجه داشته باشید.

۴- در بخور گرم چون آب در دمای ۱۰۰ درجه به جوش می آید احتمال رشد باکتری، کپک و قارچ در این نوع مخزن ها کمتر است. همچنین  بخاری که به هوا پراکنده می شود استریل تر است.

نکات مهم در استفاده از بخور سرد

۱- در بخور سرد املاح معدنی موجود در آب به صورت گرد و غبار در فضای اتاق پراکنده می شوند. بهتر است از آب مقطر و در حالت مقرون به صرفه تر از آب جوشیده استفاده شود. (البته در مواردی که افراد دچار آسم و آلرژی هستند ضرورت بیشتری پیدا می کند)

۲- به طور کلی می توان گفت بخور سرد نسبت به گرم برق کمتری مصرف می کند. (البته این امر در بعضی از کشورها که نرخ قبض برق خیلی بیشتر از ایران است بسیار قابل توجه است)

۳- بخور سرد فضای بیشتری را پوشش می دهد. دستگاه های بخور سرد نسبت به انواع گرم کم صداتر هستند. حتی گاه اندک صدایی که تولید می کنند برای نوزادان و کودکان دل نواز می باشد و بهتر می خوابند.

بعضی از دستگاه های بخور، قابلیت تنظیم به صورت گرم و سرد را دارند که تحت عنوان بخور سرد و گرم شناخته می شوند.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.