دمای طبیعی بدن چقدر است و چگونه اندازه گیری کنیم؟

تشخیص بیماری یا تب، با گرفتن دمای بدن مشخص می‌شود. این روش از زمان‌های قدیم تا به امروز وجود داشته است. وقتی دمای طبیعی بدن به صورت نرمال باشد، بدن فرد سالم است. برای یک فرد سالم و بزرگسال دمای طبیعی بدن ۳۷ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

گاهی بر اثر غذا خوردن یا فعالیت بدنی این دما تغییر می‌کند. بنابراین هر تغییر دمای بدن به منزله بیماری فرد نیست. وضعیت نگران کننده زمانی است که دمای بدن تا ۳۹٫۴ درجه بالا برود. در این شرایط بهترین کار مشورت با پزشک می‌باشد. شما می‌توانید به روش‌های مختلفی دمای بدن را اندازه گیری کنید.

روش‌های اندازه‌گیری دمای طبیعی بدن

راه‌های مختلفی برای اندازه‌گیری دمای بدن وجود دارد.

  • زیر بغل
  • پیشانی
  • دهان
  • گوش
  • واژینال
  • و مقعد

از دمای طبیعی بدن خود مطلع شوید. بیشترین کاربرد برای اندازه‌گیری دمای بدن؛ روش دهانی و زیر بغل می‌باشد.

خرید اینترنتی انواع تب سنج دیجیتال با بهترین قیمت

دمای طبیعی بدن

دمای بدن افراد در حالت عادی بین ۳۶ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. این مختصر جابجایی می‌تواند بر اثر قرار گرفتن در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم، مصرف مواد غذایی مختلف و …. باشد.

زمانی که فرد از خواب بیدار می‌شود دمای طبیعی بدن در حالت حداقل می‌باشد. معمولا دمای بدن در طول روز بالاتر می‌رود. عصرها دمای بدن به نقطه اوج می‌رسد. که این دما یک یا دو درجه با زمانی که فرد از خواب بیدار می‌شود تفاوت دارد.

اگر مشکل خاصی ندارید، شما می‌توانید به راحتی هر وقت که بخواهید با اندازه گیری دمای بدن خود؛ از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید.

اندازه گیری دمای طبیعی بدن از زیر بغل

یکی از راه‌هایی که خیلی زود نشان می‌دهد آیا فرد تب دارد یا خیر؛ اندازه گیری دمای بدن از زیر بغل می‌باشد. معمولا این روش بیشتر برای نوزادان و کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا این روش آن‌ها را اذیت نمی‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد دمای زیر بغل معمولا باید بین ۳۶٫۵ تا ۳۷٫۵ درجه باشد. اما بررسی‌هایی که توسط یک پزشک آلمانی که با این روش به اندازه گیری دمای بدن بیست و پنج هزار نفر پرداخت، نتیجه جالبی داشت. نتیجه این بررسی نشان داد که دمای طبیعی بدن ۳۷ درجه سانتی‌گراد می‌باشد و در شرایط مختلف؛ این دما کمی جابجا می‌شود.

تب چیست؟

یکی از تکراری‌ترین علائم بیماری که برای افراد زیادی رخ داده است؛ تب می‌باشد. تب در همه افرادی که به بیماری هایی همچون آنفولانزا؛ سرماخوردگی و … مبتلا می‌شوند؛ در مدت زمان کوتاهی بروز می‌کند.

زمانی که دمای بدن بالا می‌رود و پوست کاملا داغ می‌شود؛ اصطلاحا به آن تب می‌گویند. معمولا وجود یک مشکل در بدن خود را به شکل تب نمایان می‌کند.

اندازه گیری دمای طبیعی بدن
Love photo created by peoplecreations – www.freepik.com

اگر دمای طبیعی بدن بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد برود؛ نشانه تب در بدن می‌باشد. زمانی تب نگران کننده می‌شود که دمای آن از ۳۹٫۴ درجه بالاتر برود. این درجه از تب نشان از یک مشکل جدی در بدن می‎‌باشد که همراه با علائمی همچون:

  • سر درد
  • از دست دادن اشتها
  • درد عضلانی
  • ضعف
  • هذیان
  • کج خلقی
  • عرق کردن
  • کمبود آب بدن و ….

در فرد ظاهر می‌شود.

دمای بدن به چه عواملی بستگی دارد؟

عواملی همچون روش اندازه گیری دمای بدن، برنامه غذایی، میزان فعالیت روزانه، سیکل قاعدگی زنان، سن، جنس، زمان اندازه گیری دمای بدن، استرس، کشیدن سیگار، استفاده از دارو و … می‌تواند در میزان درجه دمای طبیعی بدن موثر باشد.

به دلیل این‌که میزان سوخت و ساز بدن سالمندان ضعیف است، دمای بدن آن‌ها کمتر می‌باشد. آن‌ها به راحتی نمی‌توانند گرمای بدن خود را حفظ کنند. معمولا دمای بدن سالمندان ۳۷ درجه است. اما این دما می‌تواند به اندازه ۰٫۶ کمتر یا بیشتر باشد. به طور متوسط دمای بدن کودکان و نوزادان بین ۳۶٫۶ تا ۳۷٫۲ می‌باشد. اما در بزرگسالان دمای بدن بین ۳۶٫۱ تا ۳۷٫۲ می‌باشد.

اولویت اندازه گیری دمای بدن کودکان به ترتیب سن چگونه است؟

برای اندازه گیری دمای بدن کودکان زیر دوسال، از روش‌های زیر بغل و مقعد، کودکان بین دو تا پنج سال از طریق گوش، زیر بغل و مقعد؛ کودکان بالای پنج سال از طریق زیر بغل، گوش و دهان سنجش صورت می‌گیرد.

لازم به ذکر است استفاده از روش‌های مختلف، اعداد مختلفی بر روی دما سنج نشان می‌دهد. بنابراین لازم است بازه دمای طبیعی بدن کودک را شناسایی کنید. تا بتوانید به راحتی تشخیص دهید که آیا کودک تب دارد یا نه.

برخی مواقع کاهش دمای بدن کودک می‌تواند خطرناک باشد که در این صورت باید سریع با پزشک مشورت کنید.

تغییر دمای طبیعی بدن کودکان با روش‌های مختلف

دمای بدن در کودکان با روش‌های مختلف اعداد مختلفی را نشان می‌دهد. اندازه گیری به روش دهانی بین ۳۵٫۵ تا ۳۷٫۵ درجه سانتی‌گراد متغیر می‌باشد. اندازه گیری به روش زیر بغل ۳۶٫۵ تا ۳۷٫۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است. اندازه گیری مقعد بین ۳۶٫۶ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

اندازه گیری از طریق گوش ۳۵٫۸ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. اندازه گیری با روش‌های مختلف در بزرگسالان نیز متغیر می‌باشد.

لازم به ذکر است برای اندازه گیری دمای فرد بیمار، در یک دوره نباید از روش‌های مختلفی استفاده کرد. چون احتمال خطا افزایش می‌یابد. کاربردی‌ترین روش برای بزرگسالان و کودکان اندازه گیری دمای بدن از زیر بغل می‌باشد.

یکسان بودن دمای طبیعی بدن در همه افراد

بر خلاف تصور برخی از افراد دمای طبیعی بدن همه یکسان نمی‌باشد. عوامل بیرونی و درونی مختلفی در تغییر دمای بدن تاثیر دارند.

معمولا دمای بدن همه افراد سالم در طول روز بین ۳۶ تا ۳۸ درجه می‌باشد که خطری ندارد. اما گاهی عوامل مختلفی همچون:

  • استفاده از الکل
  • مواد مخدر
  • نوشیدن مایعات سرد یا گرم
  • رفتن به یک محیط خیلی سرد و برفی و ….

دمای بدن فرد را کاملا تغییر می‌دهد.

معمولا تغییر دما بین پانزده تا بیست دقیقه ادامه دارد. در صورتی که پس از این مدت زمان دمای بدن به حالت نرمال باز نگردد، احتمال خطر برای فرد وجود دارد.

منابع : pegah-clinic و mashverapp

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.