علت سفید شدن مو و روش‌های پیشگیری و درمان

چرا موهایمان سفید می‌شود؟

علت سفید شدن مو در سنین پایین چیست؟ نقش تغذیه در سفید شدن موها؟ روش‌های پیشگیری از سفید شدن موها چیست؟ آیا درمانی برای سفیدی موها وجود دارد؟ این‌ها سوالاتی است که امروزه خیلی‌ها در جستجوی پاسخی برای آن هستند. ما امروز می‌خواهیم با هم به این سوالات پاسخ دهیم.

علت سفید شدن مو چیست؟

سفید شدن مو از علائم پیری می‌باشد که البته ظاهر شدن این موهای سفید هیچ مشکلی هم ندارد. البته اگر به موقع و به جا باشد. زمانی که سلول‌های رنگ‌دانه مو یعنی ملانوسیت که وظیفه رنگ دهی به تارهای مو را دارند، کمتر تولید می‌شوند و یا تکثیر سلولی آن‌ها متوقف می‌شود، مو به رنگ سفید در می‌آید.

این سلول‌ها هستند که ماده ملانین یعنی رنگ‌دانه‌ها را تولید می‌کنند. این ماده در پوست، مو و چشم رنگ را به وجود می‌آورد. ملانین در دو نوع وجود دارد: اوملانین برای رنگ سیاه و قهوه‌ای و فوملانین برای رنگ قرمز و زرد. ترکیب این دو ماده است که طیف رنگی مو، چشم و پوست را می‌سازد.

علت سفیدی مو

زمانی که مو به رنگ خاکستری و سفید تغییر پیدا می‌کند، رنگ‌دانه‌ای با این تناژ تولید نمی‌شود، بلکه در واقع هیچ رنگ‌دانه‌ای تولید نمی‌شود. در موهای سفید و خاکستری ملانوسیت‌ها مرده‌اند و رنگی که دیده می‌شود، در واقع رنگ پروتئین کراتین است. به دلیل اینکه هر تار مو سلول‌های ملانوسیت خود را دارد، همه موها به یک اندازه سفید نیستند و در برخی این اتفاق زودتر رخ می‌دهد.

البته دلیل انتخاب اینکه کدام تار مو در اولویت سفید شدن قرار بگیرد، هنوز مشخص نیست ولی سن، استفاده زیاد از مواد شیمیایی و حتی آب و هوا می‌تواند روی مردن و از بین رفتن ملانوسیت‌ها تأثیر بگذارد. ولی گاهاً می‌بینیم که در سن پایین و به اصطلاح اوج جوانی موهایمان سفید می‌شود و ما مجبور می‌شویم از رنگ‌های شیمیایی استفاده کنیم که خود یکی از عوامل مهم در سفیدی موهاست، از علت‌های مهم سفید شدن مو:

  • ارث و ژن
  • تغذیه
  • وجود خال در کف سر
  • کمبود ویتامین‌ها
  • و مصرف دخانیات

از دیگر عوامل سفیدی مو می‌باشند.

نقش تغذیه در سفید شدن مو چیست؟

در موی ما پروتئینی به نام کراتین وجود دارد. این پروتئین باعث استحکام، مقاومت، سلامت و درخشندگی مو می‌شود. غذاهایی مانند ماهی، تخم مرغ، آجیل‌ها منابع غنی از پروتئین هستند، که با مصرف درست می‌توانند از سفید شدن موها جلوگیری کنند. در واقع پروتئین از آمینو اسید ساخته شده است که برخی از آن‌ها ضروری و برخی دیگر غیرضروری هستند.

آمینو اسیدهای ضروری در پروتئین‌های حیوانی به میزانی بیشتری وجود دارند و به راحتی هم جذب می‌شوند. کمبود موادی مانند آهن، کلسیم، روی، ویتامین دی، ویتامین ب۱۲ و ب۶ در بدن بسیار رایج است و البته آنچه اهمیت دارد، خوردن آن دسته از مواد غذایی است که این مواد و ویتامین‌ها را به میزان کافی دارا باشند. اگر هم گیاهخوار یا وگنیسم هستید، این مواد ضروری و ویتامین‌ها را به شکل مکمل‌ها مصرف کنید.

قرص و مکمل‌های غذایی برای جلوگیری از سفید شدن مو

یکی از مکمل‌های غذایی که در داروخانه‌ها وجود دارد و دارای «امگا ۳» است، و می‌تواند برای مبارزه با سفیدی مو تا حدی تأثیرگذار باشد، قرص جلوگیری از سفید شدن مو می‌باشد. امگا ۳ از خشکی و بی‌حالی موها جلوگیری می‌کند و با خاصیت رطوبت دهی که دارد، خارش کف سر و شوره را کاهش می‌دهد.

این مکمل‌ها دارای عنصر مس هستند و این عنصر از روند سفید شدن مو به دلیل تحریک و افزایش تولید ملانین (رنگ‌دانه مو) جلوگیری می‌کند. گردو غنی از مس است. پس می‌توانید این ماده مغذی را در رژیم غذایی خود وارد کنید تا با تولید بیشتر ملانوسیت و به دنبال آن ماده ملانین، رنگ‌دانه‌های مو حفظ شود.

ماده‌ی موثر دیگر برای حفظ رنگ‌دانه‌های طبیعی مو «زینک» یا همان فلز روی است. خوراکی‌ها و غذاهایی مثل پنیر، صدف و میگو غنی از زینک هستند. ناگفته نماند که میگو منبع غنی پروتئین هم می‌باشد پس از مصرفِ آن غافل نشوید.

یک رژیم غذایی خوب و متعادل دارای میزان کافی مواد غذایی لازم و غنی از پروتئین، کلسیم، کربوهیدرات دارای ویتامین و مواد معدنی ضروری است که در رشد مو نقش مهمی دارند. مو به عنوان بافت غیرضروری بدن شناخته می‌شود و برای سلامت این عضو از بدن باید سطح انرژی بدن را با پروتئین و کربوهیدرات‌ها بالا ببریم. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهد که انرژی در دسترس بافت و اعضای غیرضروری بدن مانند فولیکول‌های مو بعد از ۴، ۵ ساعت کم می‌شود.

برخی از بیماری‌ها وجود دارند که بر روی سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارند و می‌توانند برخی کمبودهای مواد غذایی و عناصر معدنی را درون بدن به وجود بیاورند، به همین دلیل حداقل سالی یک‌بار باید از طریق آزمایش خون عناصر درون خون را بررسی کنیم تا در صورت کمبود و یا حتی بیشبود آن‌ها سریع‌تر اقدام کنید.

چگونه از روند سفید شدن مو جلوگیری کنیم یا آن را کاهش دهیم؟

ما در ادامه با طبیعی‌ترین مواد به شما خواهیم آموخت چطور ماسک‌هایی کاملا طبیعی برای رفع این مشکل تهیه نمایید.

چای سیاه برای موهای سفید

مواد لازم:

  • ۲ قاشق غذاخوری چای سیاه
  • ۱ فنجان آب

چای سیاه را در یک فنجان آب جوش قرار دهید تا خوب دم بکشد. پس از دم کشیدن اجازه دهید خنک شود. هنگامی که خنک شد مایع را روی مو و پوست سر خود بمالید. برای چند دقیقه ماساژ دهید و اجازه دهید حدود یک ساعت چای روی سرتان باقی بماند. موهایتان را با شامپوی بدون سولفات ملایم شستشو داده و در آخر نرم کننده بزنید. ۲ تا ۳ بار در هفته می‌توانید این کار را تکرار کنید. چای سیاه، مو را با آنتی اکسیدان‌ها تطبیق می‌دهد و مانع از رشد موهای سفید می‌شود. همچنین با افزایش درخشش، رنگ مو را تیره می‌کند.

چای سیاه برای موهای سفید

برگ کاری برای موهای سفید

مواد لازم:

  • تعدادی انگشت شمار برگ کاری
  • ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل

برگ‌های کاری را با روغن نارگیل جوشانده و تا خنک شدن کامل، آن را کنار بگذارید. پس از خنک شدن، روغن را روی مو و پوست سر ماساژ دهید. پس از ۱۵ دقیقه ماساژ صبر کنید تا روغن ۳۰ دقیقه دیگر روی سرتان باقی بماند. با شامپوی بدون سولفات و نرم کننده موهایتان را بشویید. ۲ تا ۳ بار در هفته می‌توانید این کار را انجام دهید. برگ‌های کاری رنگدانه‌های ملانین را به فولیکول‌های مو باز می‌گردانند. منبعی غنی از ویتامین B است که باعث رشد موی طبیعی و افزایش تولید رنگدانه می‌شود.

برگ کاری برای موهای سفید

روغن نارگیل و آب لیمو برای موهای سفید

مواد لازم:

  • ۲ قاشق چای خوری آب لیمو
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل

آب لیمو را با روغن نارگیل مخلوط کرده و چند ثانیه آن را گرم کنید. مخلوط را روی پوست سر ماساژ دهید و حدود ۳۰ دقیقه منتظر بمانید. در آخر موهایتان را با شامپوی بدون سولفات ملایم بشویید و نرم کننده بزنید. این کار را دو بار در هفته می‌توانید انجام دهید. لیمو حاوی ویتامین B و C است و همچنین منبعی غنی از فسفر معدنی به حساب می‌آید. این‌ها برای نگهداری سلول‌های رنگدانه در فولیکول‌های مو حیاتی هستند.

روغن نارگیل و آب لیمو برای موهای سفید

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.