آیا تزریق بوتاکس ممکن است عوارضی داشته باشد؟

علاقه به داشتن چهره زیبا در همه ما وجود دارد البته زنان بیشتر به چهره خود توجه دارند و زیبایی چهره برایشان مهم‌تر است. یکی از علائم افزایش سن پیدایش چین و چروک در روی پوست می‌باشد که اثر منفی روی روحیه‌ی فرد دارد و ممکن است فرد احساس پیری کند، ضمن اینکه از شادابی و زیبایی چهره نیز می‌کاهد. عواملی مانند قرار گرفتن در زیر نور شدید خورشید و عدم استفاده از ضد آفتاب، خشکی پوست، اخم کردن و خندیدن و خوابیدن روی صورت می‌تواند سبب ایجاد چین و چروک روی پوست شود.

یکی از راه‌های مقابله با این چین و چروک تزریق بوتاکس می‌باشد. تزریق بوتاکس می‌تواند به پیشگیری از ظهور چین و چروک و از بین بردن چین و چروک‌های روی پوست کمک کند. اما خیلی‌ها نگران این قضیه هستند که ممکن است تزریق بوتاکس عوارضی داشته باشد. در واقع نکته مهم این است که تزریق باید به طرز صحیح و توسط فرد ماهری صورت بگیرد تنها در این حالت اثر مثبت تزریق مشاهده می‌شود. چنانچه تزریق به طرز صحیحی صورت نگیرد، عوارض بدی خواهد داشت. در این مقاله سعی می‌کنیم نکات مهمی را در خصوص تزریق بوتاکس ارائه دهیم تا آگاهی لازم را قبل از تزریق داشته باشید.

نکات مهمی که قبل تزریق بوتاکس باید بدانید

انجام عمل‌های جراحی برای بدست آوردن زیبایی و جوانی کاری سخت و پرخطر است. اما تزریق بوتاکس یک روش ساده و بی‌خطر برای جوانسازی پوست می‌باشد. برای اینکه تزریق اثر مثبت روی چهره شما داشته باشد و قیافه‌ای زیبا و در عین حال طبیعی بعد از تزریق داشته باشید لازم است به پزشک متخصص زبر دستی مراجعه کنید.

اما نکاتی که باید برای انتخاب فرد به عنوان پزشک خود در نظر بگیرید این است که دقت کنید که پزشک دارای بورد تخصصی زیبایی باشد. شاید وقتی وارد مطب پزشک می‌شوید، ببینید منشی پزشک به چهره خود رسیده است و بوتاکس کرده است. حواستان باشد که گول ظاهر دستیار و منشی پزشک را نخورید چون ظاهر آن‌ها اصلا به این معنی نیست که آن‌ها کار درست هستند و کارشان را به درستی انجام می‌دهد و مهارت لازم را در این زمینه دارند. حتما برای تزریق ژل به مطب پزشک متخصص بروید چون زیبایی صورت بسیار مهم است. خودتان را دست هر کسی نسپرید.

عوارض بوتاکس

ممکن است به یک متخصص زیبایی خانم مراجعه کنید باز هم حواستان باشد چون اکثر متخصصان زیبایی عمل‌های مختلفی را برای درمان چین و چروک صورت خود انجام می‌دهند تا مشتریان بیشتری را برای تزریق بوتاکس جلب کنند. مشتریان غافل از اینکه زیبایی صورت این پزشک به تزریق بوتاکس ربطی ندارد و عمل‌های دیگری روی صورت او انجام شده است.

چنانچه متخصص خانم خودش تزریق بوتاکس انجام نداده است و صورت او پر از چین و چروک است می‌توانید دلیل این امر را از او پرسید و از او بخواهید که چنانچه بوتاکس عوارضی دارد برای شما توضیح دهد.

منظور از طبیعی بودن چهره بعد از تزریق بوتاکس چیست؟!

منظور از طبیعی بودن چهره بعد از تزریق بوتاکس عدم وجود هر گونه علائم کبودی و لکه سیاه روی پوست می‌باشد. همچنین بعد از تزریق باید بتوانید احساساتی چون غم، شادی و خشم را در صورتتان بروز دهید و حالت ابروها بعد از تزریق تغییری پیدا نکند.

برای تزریق بوتاکس از چه ماده‌ای استفاده می‌شود؟

بوتاکس در واقع ماده‌ای به نام سم بوتولینوم A می‌باشد که نوعی پروتئین است و به‌وسیله نوعی باکتری تولید می‌شود. این سم بعد از تزریق موجب شل شدن ماهیچه‌ها می‌شود و از این طریق سبب از بین بردن چین و چروک صورت می‌گردد. همچنین تا حدودی می‌تواند از ظهور علائم چین و چروک جدید روی صورت جلوگیری کند و از عمیق شدن خط اخم و خط لبخند نیز جلوگیری و در صورت وجود آن را ناپدید می‌کند.

قسمت‌هایی از چهره که تزریق بوتاکس بر آن صورت می‌گیرد

گاهی ممکن است فرد طالب تزریق بوتاکس در بینی باشد، چنانچه پزشک با دقت اینکار را انجام دهد موجب تغییر فرم بینی می‌شود. اینکار را برای تغییر فرم ابرو هم می‌توان انجام داد.

یکی از راهکارها برای پر و برجسته نشان دادن لب تزریق فیلر لب است که در آن هیالورونیک اسید به لب تزریق می‌شود. این عمل سرپایی و در تزریق صورت می‌گیرد. خیلی از مواقع تزریق فیلر لب در ترکیب با بوتاکس صورت می‌گیرد. البته تزریق به تنهایی نیز می‌تواند به برجستگی و زیبایی لب کمک کند.

تزریق اصولی و صحیح برای از بین بردن خطوط روی لب و برجسته شدن لب بسیار مهم است. فیلر و بوتاکس هر یک کار مخصوص به خود را انجام می‌دهند، فیلر باعث افزایش حجم و پر شدن لب می‌شود و به برجسته نشان دادن آن کمک می‌کند. اما تزریق بوتاکس ماهیچه‌های اطراف دهان را شل می‌کند و لب بیرون‌تر از صورت قرار می‌گیرد و برجسته‌تر به‌نظر می‌‌رسد. تزریق بوتاکس چیزی به حجم لب اضافه نمی‌کند.

علاوه بر از بین بردن چین و چروک، برای درمان سردرد، اسپاسم‌های عضلانی مانند گرفتگی گردن نیز می‌تواند از تزریق بوتاکس استفاده کرد. در خیلی از موارد برای جلوگیری از عرق کردن کف دست و یا زیر بغل نیز پزشکان تزریق بوتاکس را توصیه می‌کنند.

تزریق بوتاکس در لب

تزریق بوتاکس خاص خانم‌هاست یا آقایان؟!

باید بگوییم اینکار فقط خاص بانوان نیست و آقایان زیادی نیز به‌دلیل داشتن چین و چروک‌های عمیق روی صورت نیازمند استفاده از بوتاکس هستند.

سن مناسب برای تزریق بوتاکس

بهتر است در سنین بالای ۲۵ سال تزریق بوتاکس صورت بگیرد. اگر چنانچه در سنین پایین‌تر از ۲۵ سال می‌خواهید بوتاکس انجام دهید فقط در صورتی‌که خط اخم و خط خنده روی صورت ایجاده شده باشد، می‌توانید ژل تزریق کنید.

عوارض تزریق بوتاکس

بعد از تزریق در نقطه تزریق سوزن ممکن است پوست کمی قرمز، متورم و ملتهب شود و فرد در آن ناحیه احساس سنگینی و ناراحتی کند. گاها ممکن است در نقطه‌ای که سوزن وارد پوست می‌شود کمی کبودی و لکه سیاه ظاهر شود که نهایتا ظرف مدت یک هفته بر طرف می‌گردد. غیر از موارد گفته شده تزریق بوتاکس عوارض خاصی ندارد، مگر اینکه تزریق توسط فرد غیر متخصص، با دز نامناسب، در نقطه‌ای نامناسب از صورت و در محیط غیر استریل صورت بگیرد که در این حالت ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

چنانچه همه موارد رعایت شود تزریق بی‌عوارض است و حتی برای جلوگیری از کبودی مختصری که ممکن است ایجاد شود در محل مورد نظر کیسه یخ قرار دهید. معمولا هم برای جلوگیری از احساس درد در محل تزریق، قبل تزریق از پماد بی‌حسی استفاده می‌شود. قبل و بعد از تزریق هر سوال یا مسئله‌ای دارید که نگرانتان می‌کند حتما با پزشک خود در میان بگذارید. مثلا اگر بعد تزریق مشاهده کردید دچار افتادگی پلک شدید حتما با دکتر تماس بگیرید چون افتادگی پلک نشان از تزریق نادرست و عوارض آن می‌باشد.

عوارض احتمالی دیگر پس از تزریق بوتاکس

بعد از تزریق همه پزشکان معتقدند یک الی دو هفته زمان لازم است تا چین و چروک و خطوط عمیق صورت از بین برود و علائم مطلوب حاصل شود. به‌همین دلیل پزشکان از شما می‌خواهند تا دو هفته الی یک ماه بعد از تزریق برای ترمیم به آن‌ها مراجعه کنید تا اگر هنوز نقاطی از پوست نیاز به تزریق دارد اینکار را انجام دهند.

اگر بعد از دو هفته الی یک ماه در چین و چروک‌ها تغییری حاصل نشد بدانید که مواد مورد استفاده نامرغوب بوده است. چنانچه از مواد مرغوب و استاندارد برای بوتاکس استفاده شود زیبایی صورت شما با کسی که عمل زیبایی و لیفت انجام داده است باید برابری کند و کلیه چین و چروک صورت از بین برود. بوتاکس بین سه الی هشت ماه تاثیر مثبت خود را روی چهره شما دارد و بعد از این مدت نیاز به تزریق مجدد بوتاکس می‌باشد.

چه کسانی نباید تزریق بوتاکس داشته باشند

افراد زیر بهتر است از تزریق بوتاکس خودداری کنند:

  • خانم‌های باردار
  • افراد زیر ۱۸ سال
  • افرادی که از بیماری‌های عصبی مانند ام اس رنج می‌برند
  • افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، این افراد چند روز قبل تزریق باید با پزشک خود مشورت کنند و مصرف داروی رقیق کننده خون را قطع کنند تا از خونریزی احتمالی جلوگیری کنند.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.