نحوه استفاده از فشارسنج عقربه‌ای چگونه است؟

استفاده از فشارسنج عقربه‌ای همانند فشارسنج دیجیتال یکی از راه‌های کنترل فشار خون و آگاهی از میزان آن است. شاید در نگاه اول استفاده از این نوع فشارسنج برایتان کمی سخت و پیچیده باشد یا تصور کنید استفاده از آن نیاز به اطلاعات پزشکی خاصی دارد. اما با آموزش اصولی و پیدا کردن مهارت به راحتی می‌توانید با این دستگاه فشار خون خود را اندازه‌گیری کنید. ما در این بخش به شما به صورت اصولی و گام به گام استفاده از فشارسنج عقربه‌ای را آموزش می‌دهیم.

فشارسنج عقربه‌ای چیست؟

فشارسنج عقربه‌ای یا جیوه‌ای نوعی از انواع فشارسنج یا دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار خون است که از گوشی پزشکی، کاف، صفحه درجه‌بندی شده و پمپ و لوله تشکیل شده است. این نوع از فشارسنج از بازوبند تشکیل شده است که از طرفی به پمپ یا تلمبه و از طرف دیگر به مخزن مدرج جیوه و صفحه درجه‌بندی شده وصل می‌شود. در واقع فشار جیوه موجود در دستگاه می‌تواند فشار خون شما را به طور دقیق و مناسبی نشان دهد.

فشارسنج عقربه‌ای

نکات مهم قبل از استفاده از فشارسنج عقربه‌ای

قبل از آنکه به اندازه‌گیری فشار بپردازید، به این نکات توجه کنید. اول آنکه کاف را بیش از اندازه باد نکنید و همچنین کاف متورم را در زمان طولانی روی دست نگه ندارید، زیرا این عمل باعث توقف جریان خون در فرد می‌شود. در افراد مسن سعی کنید از هر دو بازو فشار گرفته و عدد بیشتر را ملاک قرار دهید. از باد کردن مداوم کاف و چند بار گرفتن فشار خون خودداری کنید زیرا این مساله باعث احتقان رگ‌های بازو شده و فشار خون را به اشتباه نشان می‌دهد.

استفاده از فشارسنج عقربه‌ای

برای استفاده از این نوع فشارسنج از فرد بخواهید در حالت مناسبی قرار گرفته و آستین دست خود را به طور کامل بالا بزند. اگر درون کاف هوایی وجود دارد آن را به وسیله پیچ کاف خارج کرده و سپس پیچ را محکم ببندید. کاف را روی بازو بسته و سر گوشی پزشکی را زیر آن قرار دهید.

با یک دست، نبض دستی که کاف به آن وصل است را بگیرید به طوری که تغییرات آن برای شما کاملا محسوس باشد. با دست دیگرتان پمپ را گرفته و شروع به باد کردن کاف کنید. ضربان نبض زیر دست شما ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود تا زمانی که متوقف می‌شود. باد کردن آن را تا ۳۰ میلی‌متر جیوه بیشتر ادامه دهید. بعد از آن، باد کردن را متوقف کرده و به آرامی پیچ را باز کنید تا باد کاف خارج شود.

در این مرحله به گوشی و ضربان نبض زیر انگشتتان دقت کنید. در اولین جایی که ضربان را حس کردید یا در گوشی صدایی شنیدید، درجه صفحه نمایش میزان فشار ماکسیمم را نشان داده و جایی که مجددا ضربان ضعیف و برای لحظه‌ای متوقف شود، درجه فشار خون مینیمم را نشان می‌دهد.

استفاده از فشارسنج عقربه‌ای

تفاوت فشارسنج دیجیتال و آنالوگ:

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های فشارسنج دیجیتال و آنالوگ آن است که در مدل دیجیتال کاف به طور خودکار به اندازه مورد نیاز باد می‌شود؛ اما در فشارسنج عقربه‌ای این خود شما هستید که میزان پرباد شدن کاف را تعیین می‌کنید. این مساله می‌تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد، زیرا باد کردن بیش از حد کاف می‌تواند برای بازو و دیواره رگ‌های آن مضر باشد. از طرف دیگر دستگاه دیجیتال به راحتی و به طور خودکار مقدار مینیمم و ماکسیمم فشار را در صفحه نمایش نشان می‌دهد، اما در نوع عقربه‌ای شما باید خودتان این مقادیر را مشخص کنید.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.