کاربرد اسپا در درمان بیماری‌های دست و پا

نقش اسپا در زندگی امروزی چیست؟ امروزه با تغییر سبک زندگی، نحوه‌ی فعالیت‌‌ها نیز تغییر کرده است. این تغییر سبک و فعالیت در افزایش مشکلات مربوط به دست و پا تاثیر بسیار داشته، افزایش روزانه‌ی استفاده از گوشی موبایل، تبلت‌ها، استفاده از موس کامپیوتر، تایپ کردن برای امور مختلف و … همه منجر به بکارگیری عضلات دست می‌شوند. در نتیجه ممکن است مشکلات زیادی برای این قسمت از بدن ایجاد شود. اگر موارد ذکر شده در افراد مسن سالی، که در مناطق سردسیر نیز زندگی می‌کنند اتفاق بیفتد، مشکل دو چندان شده و گاهی برای درمان کار به عمل جراحی نیز کشیده می‌شود.

این وضعیت همچنین برای پاها نیز صدق می‌کند. همیشه گفته شده که استفاده از کفش‌های پاشنه بلند، ایستادن‌های طولانی مدت در محل کار و … مشکلات گوناگونی از جمله میخچه، پینه، خشکی پوست و … را برای پا ایجاد می‌کند. اما باید دانست ماجرا تنها به این موارد ختم نمی‌شود و گاهی مشکلات بیشتری از جمله کشیدگی تاندون، مشکلات مربوط به انگشتان پا، ناراحتی‌های پاشنه و … نیز اضافه می‌شوند.

یکی از راه‌های درمان مربوط به مشکلات و ناراحتی‌های دست و پا، اسپا می‌باشد که امروزه در بین افراد، طرفداران بسیاری پیدا کرده است. قبل از معرفی روش‌های درمانی دست و پا به وسیله‌ی اسپا لازم است تا با مفهوم اسپا آشنا شویم.

اسپا چیست؟

اسپا درمانی بوده که با استفاده از مواد طبیعی مانند عصاره بهترین میوه‌ها، گیاهان مختلف و املاح چشمه‌های آب گرم صورت می‌گیرد. این روش درمانی خصوصاً برای رفع مشکلات دست و پا این روزها طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است. این روش درمانی برای بهبود ناراحتی‌های دست و پا انواع مختلفی داشته که افراد می‌توانند بنا بر انتخاب خود یکی از روش‌ها را به کار گیرند.

در ادامه به معرفی روش‌های مختلف اسپا برای درمان مشکلات مربوط به دست و پا خواهیم پرداخت.

درمان مشکلات دست و پا

یکی از عوامل مهم و تاثیر‌گذار در آرامش و سلامتی بدن، سلامت دست و پا می‌باشد. احساس هر گونه مشکل و ناراحتی در ناحیه‌ی دست و پا می‌تواند منجر به ناراحتی‌های دیگری نیز گردد. همانطور که گفته شد یکی از روش‌های درمانی در بهبود بیماری‌های مربوط به دست و پا اسپا می‌باشد. انجام این روش در درمان دست و پا روش‌های گوناگونی دارد.

در درمان پا باید توجه داشت ضخامت پوست پا مورد توجه قرار بگیرد و سپس با توجه به آن از کرم‌های درمانی و مرطوب کننده‌ی مختلف در روند اسپا استفاده شود. توصیه می‌شود از کرم‌های معطر استفاده گردد تا با افزایش قدرت نفوذ، قدرت درمانی نیز افزایش پیدا کند.

البته باید توجه داشت که برخی از افراد به کرم‌های معطر حساسیت دارند، در نتیجه استفاده بیش از حد از آن‌ها باعث آلرژی شده و همچنین شخص ماساژور مجبور به اعمال فشار بیشتر است که در نتیجه از اثر بخشی اسپا می‌کاهد. همچنین باید توجه داشت به دلیل خنک‌تر بودن کرم‌ها و مواد درمانی نسبت به دمای بدن، باید آن‌ها را قبل از استفاده گرم کرد.

مواد درمانی طبیعی برای درمان دست و پا

در روش‌های درمانی مشکلات دست و پا از مواد طبیعی و گیاهی مختلفی استفاده می‌شود. در درمان ترک کف پا، قارچ‌های پوست دست و … از مواد مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به برخی از آ ن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • نعنا
  • عرق لیمو
  • ارنیقه

حرکت معکوس عقربه‌های ساعت برای درمان ناراحتی‌های دست و پا

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، فرایند پیر شدن دست‌ها از پوست نیز سریع‌تر اتفاق می‌افتد. این پیری با پوسته پوسته شدن دست شروع شده و در نهایت دهیدراته شدن مشاهده می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توان روزانه ۱۵ الی ۳۰ دقیقه دستان را با گلیسیرید، روغن قلم و دیگر انواع روغن‌ها ماساژ داد. این ماساژ باید در خلاف حرکت عقربه‌های ساعت باشد. این روش تاثیرات به سزایی در بهبودی خواهد داشت.

همچنین ماساژ پا با نمک، استفاده از مرطوب کننده‌ها، خنک کننده‌ها، پوشیدن جوراب‌های گرم و … همگی روش‌هایی هستند که در کاهش ناراحتی‌های مربوط به دست و پا کاربرد دارند. استفاده از انواع دستگاه برقی ماساژور پا که از تکنیک های مختلفی مانند ضربه ،ر شیاتسو یا مساژ لرزشی و فشاری استفاده میکند میتواند به کاربر برای کاهش گرفتگی های پا کمک نماید .

استفاده از سنگ داغ و سرد در ماساژ دست و پا

استفاده از انواع مختلف سنگ‌های داغ و سرد یکی از روش‌های درمانی در اسپای دست و پا می‌باشد. در این روش از انواع سنگ استفاده می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به سنگ مرمر سیاه اشاره کرد. این سنگ به دلیل داشتن مقادیر زیادی آهن و منیزیوم، خواص درمانی بسیاری از جمله انرژی زایی و آرامش بخشی را دارند. در این نوع روش درمانی، وارد کردن ضربات به ناحیه مورد نظر حائز اهمیت است. در ادامه به دو نوع از این ضربات اشاره خواهیم کرد:

حرکات قوسی و چرخشی که در نواحی بالا و پایین دست و پا، جلو و پشت ساعد و ساق پا در جهت رفع گرفتگی عضلات و افزایش جریان خون استفاده می‌شود.

ضربه‌هایی به وسیله‌ی لبه سنگ در نواحی مچ تا کف دست به تسکین علائم تونل کارپال کمک می‌کند.

با سنگ صاف پشت پاشنه و با گوشه آن هر قسمت تاندون آشیل پا را می‌تواند درمان کرد. حرکات چرخشی با استفاده از لبه‌ی سنگ صاف در قسمت پایین و پاشنه‌ی پا به درمان مشکلات هر قسمت از آشیل پا کمک می‌کند.

کاربرد سنگ گرم در درمان بیماری‌های دست و پا ایجاد آرامش و نرمی عضلات است. همینطور سنگ سرد باعث انقباض و سفتی عضلات می‌شود. استفاده همزمان از این دو سنگ جریان خون را افزایش می‌دهد. استفاده از ماساژ با سنگ داغ یا سرد میتواند تاثیر بسیار مثبتی بر آرامش و بهبود بسیاری از بیماری های داخلی داشته باشد .

ماساژ دست و پا و شرایط خاص آن

ماساژ دست و پا اغلب دارای عوارض نبوده و افراد به راحتی می‌توانند از فواید آن بهره‌مند شوند. اما در برخی موارد خاص لازم است تا توجهاتی صورت گیرد:

  • بهتر است ماساژ دست و پا در دوران بارداری انجام نشود. ماساژ برخی نواحی خاص در بدن مادر مانند ساق پا و مائولوس که نزدیک مچ پا هستند، موجب انقباض رحم و خطر برای مادر و جنین می‌شود.
  • انجام اسپا با سنگ‌های گرم در افراد مبتلا به دیابت باید با دقت انجام شود و در صورت مشاهده‌ی قرمزی صورت ماساژ متوقف شود.

اسپا در دیگر نواحی بدن مانند صورت

با انجام ماساژ در طی فرایند اسپا، می‌توان علاوه بر دست و پا صورت زیباتری نیز داشت. سه عنصر چشم، گونه و لب در زیبایی صورت تاثیر به سزایی دارند. اسپا را برای زیبا سازی صورت و این سه بخش نام برده، به راحتی در منزل هم می‌توان انجام داد. در ادامه به توضیح چگونگی اسپا روی این سه بخش صورت خواهیم پرداخت:

  • گونه: با ایجاد فشاری مختصر بر روی گونه و پیشانی و چین‌های صورت به تعداد ۸ تا ۱۰ بار می‌توان اسپای گونه را انجام داد.
  • چشم: با حرکات آرام دو انگشت اطراف چشم و سپس کشیدن گوشه چشم به اطراف اسپا چشم انجام می‌شود.
  • لب: برای اسپای لب با استفاده از انگشت حلقه و میانی، اطراف دهان، بالای لب بالایی و چال لب را آرام فشار دهید.
  • پیشانی: اسپا پیشانی نیز برای آرامش و رفع سر درد انجام می‌شود. بدین ترتیب که کف دست را روی شقیقه‌ها قرار داده و به آرامی به بالا بکشید.

البته در کنار ماساژ اسپا به شما توصیه میکنیم از ماساژور تفنگی بدن یک دستگاه فوق العاده برای ماساژ تمام نقاط بدن هست هم استفاده نماید تا لذت یک ماساژ ضربه ای ویژه را تجربه کنید .

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.