نحوه صحیح ورزش کردن با تردمیل

تردمیل وسیله‌ای بسیار کاربردی برای لاغری است. به احتمال زیاد شما نیز یک یا چند بار از این وسیله استفاده نموده‌اید. به وسیله‌ی تردمیل شما می‌توانید بدون خارج شدن از خانه و یا محیطی که در آن قرار دارید به راحتی پیاده روی کرده و یا بدوید. تردمیل را می‌توان در یکی از اتاق‌های خانه و یا محل کار قرار دهید. برای افرادی که وقت کافی برای پیاده روی یا دویدن ندارند این وسیله یک انتخاب عالی است. در این مطلب چند مورد اصولی درباره‌ی نحوه‌ی استفاده ورزش کردن با تردمیل را مطرح می‌نماییم.

قبل از هر کاری باید یک کار اصلی و مهم را انجام دهید

کار اصلی و بسیار مهم خواندن دفترچه راهنمای دستگاه تردمیل است. قطعا هر وسیله‌ی الکتریکی را که خریداری نمودید باید دفترچه آن را مطالعه نمایید. در دفترچه راهنمای تردمیل شما با نحوه‌ی صحیح راه اندازی و استفاده از آن آشنا می‌گردید.

بر روی صفحه‌ی روبه‌رویی این دستگاه دکمه‌هایی وجود دارند که تمام حرکات بر روی دستگاه را مشخص می‌نماید. باید با تمام آن‌ها آشنا باشید و بدانید چه دستورهایی را با آن‌ها انجام بدهید. بنابراین قبل از هر کاری دفترچه راهنمای آن را بخوانید.

در همان اول کار روی تردمیل ندوید

بعضی‌ها قبل از پیاده روی برای دویدن روی دستگاه عجله دارند. ولی به یاد داشته باشید که بهتر است قبل از هر کاری، باید پیاده روی ساده را روی آن انجام دهید. بهتر است سرعت دستگاه را بین ۳ تا ۵ قرار دهید. با احتیاط و با رعایت نکات ایمنی در وسط دستگاه قرار گرفته و به صورت آرام شروع به پیاده روی نمایید.

مراقب سلامتی خود باشید

برخی از افراد دارای مشکلات جسمی خاصی هستند که استفاده از تردمیل برای آن‌ها بسیار مضر است. بیماری‌های قلبی و عروقی نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد. افراد مبتلا نباید بدون مشورت با پزشک روی تردمیل پیاده روی نمایند. گاهی ممکن است بعد از استفاده از این دستگاه فرد دچار مشکلات جسمی شود. در صورتی که بعد از پیاده روی مشکلی برایتان پیش آمد حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.

بدن خود را آرام آرام گرم کنید و به یکباره ندوید. بهتر است، دورِ کند را برای شروع انتخاب نمایید تا بدن شما آماده و گرم شود. شیب دستگاه بسیار مهم است. اگر مشکل زانو و یا ستون فقرات دارید نباید تردمیل را شیب دار نمایید، زیرا باعث آسیب بسیار زیاد به بدن شما می‌شود.

کفش مناسب برای پیاده روی و دویدن از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی از افراد فکر می‌کنند به راحتی می‌توانند بدون کفش روی دستگاه بدوند، اما واقعیت این است که نمی‌توان بدون کفش، پیاده روی انجام داد. زیرا ممکن است مشکلات و آسیب‌های بسیار زیادی برای بدن به وجود آید. بنابراین حتما قبل از شروع به پیاده روی کردن کفش مناسب خود را تهیه نمایید.

کفش مناسب برای تردمیل

استفاده از تردمیل حتی کسانی که مشکل استخوانی دارند

برخی فکر می‌کنند با داشتن درد در بدن و زانوها نباید از تردمیل استفاده کنند، اما باید توجه داشته باشید که با در نظر گرفتن مراقبت‌های لازم می‌توان از این دستگاه استفاده نمود. همانطور که همه‌ی افراد قادر هستند پیاده روی کنند، می‌توانند از این دستگاه نیز استفاده نمایند. به طور مثال کسی که زانو درد دارد می‌تواند، یک پیاده روی ساده و آرام را روی دستگاه انجام دهد بدون اینکه مشکلی برای او پیش بیاید.

البته باید توجه داشته باشید که در صورتی که دستگاه را شیب دار کنید به شدت برای زانوها مشکل ساز می‌گردد. برخی از افراد در داشتن تعادل مشکل دارند، این افراد حتما باید از تردمیل استفاده کنند که در دو طرف دارای دسته است. دویدن افراد بدون داشتن تعادل بر روی این دستگاه بسیار خطرناک است. در صورتی که فرد تعادل خود را از دست داده و زمین بخورد ممکن است دچار شکستگی و یا ضربات شدیدی گردد.

بنابراین می‌توان با مشورت پزشک در صورت داشتن بیماری و یا مشکلات جسمی باز از تردمیل استفاده نمود و از لاغری لذت برد.

تا چه اندازه باید از تردمیل استفاده نمود؟

برخی فکر می‌کنند استفاده از این دستگاه محدودیتی ندارد و می‌توانند روزانه به مدت دلخواه از آن استفاده نمایند. بهتر است ورزش هوازی مثل پیاده روی و دویدن را هفته‌ای ۵ بار انجام داد. البته باید توجه کنید که روزانه ۳۰ دقیقه استفاده از آن کافی است. در صورت استفاده بیش از اندازه از این دستگاه امکان دارد آسیب‌هایی در جسم شما ایجاد گردد. در صورتی که فردی به صورت حرفه‌ای ورزش کند، می‌تواند مدتی بیش از نیم ساعت را روی تردمیل بدود.

استفاده از تردمیل

قبل از ورزش با تردمیل گرم کردن بدن را فراموش نکنید

حتما باید قبل از شروع به ورزش و پیاده روی بدن خود را گرم کنید. هرگز بدون گرم کردن بدن اقدام به دویدن نکنید زیرا سیستم تنفسی و عروقی بدن دچار مشکل می‌گردد. حتما باید در شروع ورزش تردمیل را در شیب صفر درجه قرار دهید و با دور آرام دستگاه شروع به پیاده روی نمایید. بعد از پیاده روی آرام و کند بدن شما به اندازه‌ی کافی گرم می‌شود. بعد از گرم شدن بدن می‌توانید دوی خود را شروع نمایید. به یاد داشته باشید که در آخر ورزش نیز باید به آرامی بدن خود را سرد کنید و به یکباره ورزش را قطع نکنید.

زیاد خودتان را خسته نکنید

برخی اینگونه می‌پندارند که هر چقدر با شدت و فشار زیاد ورزش نمایند و خودشان را خسته کنند نتیجه بهتری می‌گیرند و بیشتر وزن کم می‌کنند، اما باید بدانید که اگر بیش از اندازه استاندارد خودتان را خسته کنید نه تنها بیشتر لاغر نمی‌شوید بلکه ممکن است نتیجه عکس نیز بگیرید. خستگی بعد از ورزش باید به اندازه‌ای باشد که حداکثر تا ۱۲ ساعت بعد به طور کامل برطرف گردد.

چگونه متوجه سرعت مناسب تردمیل شویم؟

در صورتی که نمی‌توانید تشخیص دهید که آیا سرعت دستگاه برای شما مناسب است یا نه، می‌توانید به تنفس خود دقت داشته باشید. در صورتی که نفس شما بسیار به شمارش افتاده باشد و به سختی تنفس انجام می‌دهید، می‌توانید به راحتی متوجه شوید که سرعت تردمیل بیش از اندازه‌ی مناسب است. در صورتی که شما همراه با دویدن می‌توانید سه کلمه حرف بزنید و به راحتی نفس عمیق بکشید یعنی سرعت دستگاه متناسب با آمادگی جسمانی شماست. این مورد مهم است که سرعت دستگاه با بدن شما هماهنگ باشد.

مزایای استفاده از تردمیل چیست؟

استفاده از این دستگاه فایده‌های مختلفی دارد. می‌توان با استفاده از این دستگاه به راحتی در خانه وزن کم کرد و به اندام ایده‌آل خود رسید، بدون اینکه نیازی به باشگاه رفتن باشد. می‌توان عضلات بدن مخصوصا قسمت پا را تقویت نمود و قدرت بدنی را افزایش داد. این دستگاه علاوه بر بالا بردن انرژی بدن شما باعث می‌گردد تا کار بدنسازی به راحتی انجام شود.

تقویت سیستم عروقی و قلب از دیگر فواید کار با تردمیل می باشد.
بهتر است در صورت داشتن مشکل جسمی و یا بیماری خاصی قبل از استفاده از این دستگاه با پزشک خود مشورت نمایید. اگر در حین انجام ورزش دچار افت فشار و یا ضعف شدید حتما باید دویدن را قطع نموده و برای حل مشکل خود اقدامی را انجام دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.